آفتاب
کوتاه از کانون

درخشش کودکان ایرانی در مسابقه نقاشی «بنسکا» بلغارستان

درخشش کودکان ایرانی در مسابقه نقاشی «بنسکا» بلغارستان

تهران-ایرنا- اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان موفق به دریافت نشان‌های طلا، نقره، برنز و دیپلم افتخار مسابقه بین‌المللی نقاشی «بنسکا» بلغارستان در سال 2017 شدند.

به گزارش روز شنبه گروه علمی ایرنا از اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مسابقه نقاشی «بنسکا» کشور بلغارستان با موضوع «جشن و شادی به همراه دوستان» برگزار شد که از بین 6610 اثر از 53 کشور جهان، 23 نفر از اعضای مراکز فرهنگی و هنری کانون موفق به کسب نشان‌های «طلا، نقره و برنز» و دیپلم افتخار این دوره از مسابقه شده‌اند.
براساس همین خبر، «محمد امیریان» 7 ساله و «روشنا غلام‌زاده» هر دو از مرکز فرهنگی‌هنری کانون بهبهان استان خوزستان هریک «نشان طلا و دیپلم افتخار» این مسابقه را دریافت کردند.
«محمدمهدی اکبرنیا» 9 ساله از مرکز فرهنگی هنری شماره یک کانون استان اردبیل و «کوثر قهرمانی» 13 ساله از مرکز فرهنگی هنری کانون مهاباد استان آذربایجان غربی هریک موفق به دریافت «نشان نقره و دیپلم افتخار» این مسابقه شدند.
هم‌چنین «فاطمه عبیری» 6 ساله از مرکز علوم کانون تهران، «حسنی اسکندری» از مرکز فرهنگی هنری کانون شیرین سو استان همدان، «علی مهراب‌فر» 8 ساله از مرکز فرهنگی هنری شماره 2 کانون اهواز استان خوزستان و «طناز طباطبایی» 6 ساله از مرکز فرهنگی هنری کانون آباده استان فارس نشان برنز و دیپلم افتخار این مسابقه را از آن خود کردند.
بر همین اساس، دیپلم افتخار این مسابقه را «محمدجواد سالمی» 11 ساله از مرکز فرهنگی هنری کانون اسدآباد استان همدان، «نگین تاجیک» 12 ساله از مرکز فرهنگی هنری کانون کهریزسنگ استان اصفهان، «محیا سعیدی» 5 ساله از مرکز فرهنگی هنری کانون اراک استان مرکزی، «هانیه موسوی» 12 ساله از مرکز فرهنگی هنری کانون نیر استان اردبیل کسب کردند.
«سارینا حسین‌زاده» 5 ساله از مرکز فرهنگی هنری کانون اصلاندوز استان اردبیل، «ثنا سروش» 13 ساله از مرکز فرهنگی هنری کانون میاندوآب استان آذربایجان غربی، «مریم مولودی» 8 ساله از مرکز فرهنگی هنری کانون ارومیه استان آذربایجان غربی، «فاطمه موسعلی» 12 ساله از مرکز فرهنگی هنری شماره دو کانون همدان، «محسن کلته» 14 ساله و «ام‌الکثوم دیه‌جی» 15 ساله هر دو از مرکز فرهنگی هنری کانون گمیشان استان گلستان، «مائده تقی‌زاده» 14 ساله از مرکز فرهنگی هنری کانون گنبد استان گلستان نیز، دیپلم افتخار این مسابقه را کسب کردند.
هم‌چنین دیپلم افتخار این مسابقه به «امیرحسین نوری» 11 ساله از مرکز فرهنگی هنری شماره 14 کانون تهران و «مهشید نوروزی» نیز 11 ساله از مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون تهران، «عارف نظری» 12 ساله از مرکز فرهنگی هنری کانون زرین آباد استان زنجان و «ترنم کسرایی» 4 ساله از مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون تهران، تعلق گرفت.

** اولین نشست هم‌اندیشی عروسک‌سازان ایرانی برگزار می‌شود
با حضور بیش از 60 عروسک‌ساز از سراسر ایران، نخستین نشست هم‌اندیشی عروسک‌سازان ایرانی و با همکاری شورای نظارت بر اسباب‌بازی روز دوشنبه 29 بهمن 1397 برگزار خواهد شد که ضرورت و فواید تشکیل انجمن عروسک‌سازان یکی از مهم‌ترین مباحث این نشست خواهد بود.
معرفی عروسک‌سازان ایرانی و ظرفیت‌های این صنعت، بررسی مشکلات عروسک‌سازان در تولید و پخش محصولات، بررسی و هماهنگی با شورای نظارت بر اسباب‌بازی برای ثبت عروسک‌ها، هماهنگی جهت تشکیل و راه‌اندازی نمایشگاه عروسک‌های ایرانی، چگونگی آشنایی طراحان با تولید کنندگان اسباب‌بازی بخشی دیگر از موضوع‌هایی است که از سوی کارشناسان در این جلسه به بحث و تبادل نظر گذاشته خواهد شد.
این برنامه از ساعت 14 تا 17 در سالن کنفرانس شماره 1 مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود و حضور علاقه‌مندان در آن آزاد است.
گفتنی است به منظور حمایت از تولید عروسک‌های ایرانی، 40 درصد تخفیف از سوی شورای نظارت بر اسباب‌بازی به طراحانی که در این نشست شرکت کنند، تعلق می‌گیرد.

**استانداردهای کتابخانه‌های کودک بررسی می‌شود
هفتاد و چهارمین نشست توسعه و ترویج کتاب‌خوانی با موضوع «استانداردهای کتاب‌خانه‌های کودک» برگزار می‌شود. برر همین اساس،کتابخانه‌ مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در روز دوشنبه 29 بهمن از ساعت 14 پذیرای علاقه‌مندان کتاب و کتابخوانی و فعالان این عرصه است.
در این برنامه، فرامرز مسعودی و فرزانه طاهری‌قندهاری به عنوان کارشناسان این برنامه درباره‌ استانداردهای لازم برای تاسیس و ارتقا کتاب‌خانه‌های کودک و تاثیرهای آن بر کتاب و کتاب‌خوانی سخن خواهند گفت.
گفتنی است حضور تمامی علاقه‌مندان در این نشست آزاد است.
کتابخانه‌ مرجع کانون پرورش فکری در خیابان شهید بهشتی، ‌ خیابان خالداسلامبولی، پلاک 24 (ساختمان ملک‌شامران) واقع شده است.

**هفت کتاب کانون در بیست‌وهشتمین فهرست لاک‌پشت پرنده جای گرفت
لاک‌پشت پرنده با اعلام نام هفت عنوان از کتاب‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در فهرست جدید خود،‌ امکان ملاقات مخاطبان را با نویسندگان و مترجمان این آثار در روز 8 اسفند فراهم آورده است.
بر این اساس کتاب‌های «اسرار درون آتش» نوشته‌ هنینگ مانکل با ترجمه‌ نسرین وکیلی با کسب 4 لاک‌پشت، «کشتی سرگردان در مه دریا»، اثر احمدرضا احمدی با تصویرگری کمال طباطبایی با دریافت 4 لاک‌پشت «باغ‌های امید»، دلنوشته و نقاشی‌های کودکانه درباره فلسطین با ترجمه‌ غلامرضا امامی با کسب 3 لاکپشت، «بدترین جشن تولد مار بوا»، اثری از جین ویلیس با ترجمه‌ آتوسا صالحی با کسب 3 لاکپشت، «چه هوایی را دوست داری؟»، اثر زهره پریرخ با کسب 3 لاکپشت، «عجیب و عجیب‌های ته دریا»، نوشته طاهره ایبد با تصویرگری گلناز ثروتیان با کسب 3 لاک‌پشت، «کمی انسانم و بسیار گنجشک» سروده‌های سیدحبیب نظاری با تصویرگری سولماز سامی‌شیراز با کسب 3 لاک‌پشت به این فهرست راه یافته‌اند.
گفتنی است موسسه شهر کتاب و فصل‌نامه‌ پژوهش‌نامه‌ ادبیات کودک و نوجوان در هفت سال گذشته، «فهرست لاک‌پشت پرنده» را به منظور معرفی کتاب‌های مناسب به مخاطبان با ارزیابی همه‌ کتاب‌های منتشر شده، تدوین و منتشر می‌کنند.
در آیین رونمایی هر یک از این فهرست‌ها مخاطبان فرصت دارند تا با نویسندگان، ‌ شاعران، مترجمان و تصویرگران دیدار کنند.
بیست‌وهشتمین جشن رونمایی فهرست لاک پشت پرنده هم‌زمان با اهدای نشان‌های لاک‌پشت پرنده در فروشگاه مرکزی شهر کتاب برگزار می‌شود.
این مراسم راس ساعت 18 روز 8 اسفند 1397 در شهر کتاب مرکزی واقع در تهران خیابان دکتر شریعتی، پایین‌تر از معلم، ‌نبش کوچه کلاته برگزار می‌شود.
علمی*9294*1440
کد N2090415

وبگردی