آفتاب
رئیس ستاد توسعه سلول های بنیادی:

نسل چهارم موش مدل هموفیلی در پژوهشگاه مهندسی ژنتیک متولد شد

نسل چهارم موش مدل هموفیلی در پژوهشگاه مهندسی ژنتیک متولد شد

تهران - ایرنا - رئیس ستاد توسعه سلول ‌های بنیادی، گفت: عدم دسترسی به موش ‌های مدرن، یکی از چالش‌ های داروسازی است، اما ما نسل چهارم موش های مدل هموفیلی را تولید کردیم.

به گزارش خبرنگار دانشگاه ایرنا، امیرعلی حمیدیه امروز شنبه در مراسم رونمایی از موش های مدل هموفیلی با فناوری کریسپر، اظهار کرد: دستیابی محققان پژوهشگاه مهندسی ژنتیک به تولید این نوع موش‌ یکی از دستاوردهای مهم در کشور است و در سال ‌های گذشته محققان کشور تحقیقات گسترده ‌ای درباره تولید موش ‌های مدل با روش کریسپر انجام دادند.
وی در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک، خاطرنشان کرد: این بار تحقیقات منجر به تولید یک محصول نهایی با موش مبتلا به هموفیلی نوع A شد.
این مسئول، عدم وجود حیوانات مدل برای انجام مطالعات پیش ‌بالینی را از چالش‌ های داروسازی عنوان کرد و افزود: البته این مشکل توسط پژوهشگاه برطرف شده است که امیدوارم روز به روز بر تعداد محصولات مدل حیوانی افزوده شود.
حمیدیه با بیان اینکه امروز توانستیم با روش کریسپر بر این مشکل فائق شویم، تاکید کرد: روش کریسپر یک تکنیک در زمینه دست ‌ورزی داخل ژنی است و موش‌ های تولیدشده با این روش برای درمان تمام بیماری‌ ها قابل استفاده است.
حمیدیه گفت: موشی که امروز رونمایی شد، نسل چهارم موش‌ های مدل هموفیلی است. تاکنون چهار بار از این موش‌ ها، نوزادهایی متولد شده‌اند که دارای ویژگی نقصان در فاکتور 8 هستند.
مراسم رونمایی از نخستین موش مدل بیماری هموفیلی، تولید شده با روش ویرایش ژن(کریسپر) در کشور امروز در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک زیست فناوری و ستاد سلول های بنیادین برگزار شد.
9492**1584
کد N2090301

وبگردی