آفتاب

جوهری: کشتی پهلوانی عملا زیر نظر فدراسیون زورخانه ای است

جوهری: کشتی پهلوانی عملا زیر نظر فدراسیون زورخانه ای است

تهران - ایرنا - رئیس فدراسیون پهلوانی و ورزش زورخانه ای گفت: با توجه به توافقات انجام شده، مسابقات کشتی پهلوانی در همه رده های سنی از سال آینده عملا زیر نظر این فدراسیون برگزار خواهد شد.

«مجتبی جوهری» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص حاشیه هایی که در مورد بازگشت کشتی پهلوانی به این فدراسیون رخ داده، افزود: از چند سال گذشته و حتی در زمان «رسول خادم» پیگیر بازگشت کشتی پهلوانی به خانه اصلی خودش بودیم و جلسات مختلف و توافقات خوبی نیز داشتیم که کسانی که کشتی پهلوانی می گیرند حتما باید ورزش زورخانه ای را بلد باشند.
وی اظهار داشت: بر همین اساس تعهد کردیم ورزشکارانی که در ایران و یا در نقاط مختلف جهان در رشته پهلوانی فعالیت دارند، آموزش ورزش زورخانه ای نیز به آنان بدهیم چرا که فلسفه ورزش زورخانه ای نیز همین موضوع است. برهمین اساس بعد از برگزاری جلسات مختلف با وزیر ورزش و جوانان و معاونت های مختلف این وزارتخانه، مقرر شد که بعد از مسابقات پهلوانی در استان البرز، رشته پهلوانی تحت پوشش فدراسیون زورخانه ای قرار گیرد و معاون ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش اوایل بهمن ماه در گردهمایی پیشکسوتان ورزش زورخانه ای در مشهد این موضوع را به صورت رسمی اعلام کرد.
وی با اشاره به امضای توافقنامه برای انجام این کار گفت: با توجه به اینکه فدراسیون کشتی اکنون با سرپرستی اداره می شود، مقرر شد بعد از مشخص شدن رییس فدراسیون، این توافق رسمی و به طور کامل به فدراسیون زورخانه ای بازگردانده شود که البته اکنون عملا این کار انجام شده است.
جوهری ادامه داد: پیش از این مسابقات رده های سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان براساس آیین نامه مصوب شده فدراسیون برگزار می شد که ورزشکاران ورزش زورخانه ای باید در کشتی پهلوانی و یا برعکس در مسابقات حضور داشته باشند.
رییس فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای با توجه به اظهارات برخی کارشناسان که این فدراسیون برای برگزاری مسابقات با مشکلات مالی مواجه است، گفت: به هیچ عنوان مشکلات مالی نداریم و وضعیت مالی فدراسیون خوب است و از نظر برگزاری مسابقات، نظم و انضباط کاری یکی از بهترین فدراسیون ها هستیم و مشکلی نیز در پرداخت جوایز نداریم. فدراسیون کشتی مگر جوایز را از کجا می آورد؟ از بودجه جمهوری اسلامی، کمک وزارتخانه یا حامیان مالی است که ما نیز جوایز را از همین روش تهیه خواهیم کرد.
وی در خصوص اینکه آیا برای برگزاری مسابقات کشتی پهلوانی از هیات های کشتی استان ها درخواست کشتی گیر خواهند کرد یا خیر؟ تصریح کرد: از هیات ها کشتی گیر نمی خواهیم. ورزش زورخانه ای و کشتی پهلوانی تنها رشته ای در ایران است که دارای تاریخ و تمدن مشخصی است. متاسفانه با بدسلیقگی نتوانستیم آنرا همانند رشته هایی مانند کاراته، ووشو، تکواندو و جودو به دنیا معرفی کنیم.
جوهری ادامه داد: این رشته ها همگی دارای فرم، کاتا و مبارزه هستند در حالی که ورزش زورخانه ای نیز این قابلیت را دارد و دارای مهارت های فردی، تیمی و مبارزه که همان کشتی پهلوانی است و برهمین اساس باید کشتی پهلوانی به همراه ورزش زورخانه ای را به عنوان یک ورزش کاملا ایرانی به دنیا معرفی کنیم.
وی با اشاره به اقدامات فدراسیون کشتی و تشکیل فدراسیون جهانی کشتی پهلوانی برای توسعه این رشته، خاطر نشان کرد: در حال حاضر کشورهایی همچون روسیه، جمهوری آذربایجان و ترکیه مدعی کشتی پهلوانی هستند اما اگر این رشته در کنار ورزش زورخانه ای قرار گیرد، هیچ کشوری نمی تواند مدعی آن باشد. هر چند جمهوری آذربایجان در خلال برگزاری مسابقات کشورهای اسلامی دست به این اقدام زد اما این کشور روزگاری جزو ایران بوده است.
رییس فدراسیون پهلوانی و ورزش زورخانه ای ادامه داد: ورزش زورخانه ای و کشتی پهلوانی متعلق به ایران است و باید به عنوان یک رشته پیشرفته و پویا به دنیا معرفی شود. به دنبال غرض ورزی و یا تضعیف فدراسیون کشتی به هیچ عنوان نیستیم.
وی با بیان اینکه برای تهیه آیین نامه مسابقات به بهترین شیوه، 2 سال تلاش شد، گفت: دو هفته دیگر مسابقات قهرمانی نوجوانان و جوانان در شیراز برگزار می شود و با مشاهده این مسابقات متوجه پویایی و ظرفیت بالای این رشته خواهید شد. متاسفانه اظهار نظرهای نادرستی در مورد این رشته می شود مانند اینکه باستانی کاری اضافه وزن می آورد و یا موارد دیگر. در حالی که از همه دلسوزان به فرهنگ و تمدن این کشور می خواهیم که به جهانی شدن این رشته کمک کنند.
جوهری خاطر نشان کرد: متاسفانه این رشته همانند گوشت قربانی زیر نظر اتحادیه جهانی رفته و از آن طرف رژیم اشغالگر قدس تلاش دارد تا در این رشته فعالیت خود را آغاز کند و کشوری مانند ترکیه با صرف هزینه های زیاد و با جلب حمایت برخی کشورها، در صدد برکناری علیرضا حیدری از ریاست فدراسیون جهانی کشتی پهلوانی هستند.
وی ادامه داد: با توجه به این شرایط، باید حاشیه ها و دعواها را کنار بگذاریم و این رشته را به نام ایران توسعه دهیم تا اجازه ندهیم ورزشکاران رژیم اشغالگر قدس وارد آن شوند. ورود آنان با توجه به اصول اخلاقی و ارزشی که داریم، سبب می شود کشورمان و ورزشکاران کشورمان از میادین بین المللی محروم و منزوی شویم و این رشته را از دست خواهیم داد.
وی در پاسخ به این سووال که آیا مسابقات بین المللی از این پس با هماهنگی دو فدراسیون جهانی کشتی پهلوانی به ریاست علیرضا حیدری و فدراسیون بین المللی زورخانه ای به ریاست محسن مهرعلیزاده برگزار خواهد شد؟ گفت: در دو سال گذشته سعی کردیم تخریب ها و حاشیه ها را کنار بزنیم. جلسات مختلفی با حضور معاونین وزیر ورزش، علیرضا حیدری، محسن مهرعلیزاده و حمید بنی تمیم و تعدادی از مدیران کل وزارت ورزش برگزار و توافقاتی شده که مسابقات بین المللی با همکاری و هماهنگی این دو ارگان بین المللی برگزار شود که البته امیدوارم بگذارند این کار انجام شود چرا که برخی می خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند.
جوهری ادامه داد: از سال آینده مسابقات داخلی کشتی پهلوانی و زورخانه ای زیر نظر این فدراسیون برگزار خواهد شد و هر ورزشکاری از هر رشته ای که قصد فعالیت در این رشته را دارد با آغوش باز از او استقبال می کنیم و این رشته را نباید محدود به کشتی گیران آزادکار کرد.
وی بیان داشت: تیم ملی کشتی پهلوانی و زورخانه ای نیز این آمادگی را دارد تا فدراسیون جهانی پهلوانی در هر جای دنیا مسابقه ای را برگزار کند، به عنوان تیم ملی حضور یابد و یا حتی آمادگی کسب میزبانی مسابقات بین المللی را نیز داریم.
رییس فدراسیون پهلوانی و ورزش زورخانه ای با اشاره به زحمات و تلاش های رسول خادم برای توسعه کشتی پهلوانی در سال های گذشته، یادآور شد: اینکه این رشته را یک بعدی دنبال کنیم به ضرر خودمان است و اگر از دستمان برود، کسی نمی تواند جبران کند. همانند چوگان که اگر مقام معظم رهبری ورود نمی کردند از دستمان می رفت و هر چند الان نیز به نام چند کشور به ثبت رسیده است.
بعد از آنکه کشتی های سنتی زیر نظر اتحادیه جهانی قرار گرفت، با موافقت وزارت ورزش و جوانان، کشتی پهلوانی ایران نیز طی سه سال گذشته برنامه های خود را زیر نظر فدراسیون کشتی انجام داد.
«محمدرضا داورزنی» معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزیر ورزش و جوانان اوایل بهمن امسال در دومین گردهمایی پیشکسوتان ورزش زورخانه ای در مشهد گفته بود که در نشستی که اخیرا با فدراسیون های کشتی و ورزش زورخانه ای داشتیم تصویب شد که کشتی پهلوانی زیر نظر فدراسیون ورزش پهلوانی و زورخانه ای قرار گیرد.
«مجتبی جوهری» رئیس فدراسیون کشتی پهلوانی و زورخانه‌ای نیز در این خصوص گفت که کار واگذاری مجدد کشتی پهلوانی به فدراسیون ورزش‌های زورخانه ای به اتمام رسیده است و حتی «حمید بنی تمیم» سرپرست فدراسیون کشتی، صورتجلسه این واگذاری را امضا کرده است.
نایب رئیس فدراسیون کشتی نیز اعلام کرد که مجمع فدراسیون پس از برگزاری انتخابات و تعیین رئیس جدید در مورد واگذاری کشتی پهلوانی تصمیم گیری می کند.
«علیرضا رضایی» افزود: در حال حاضر بحث واگذاری کشتی پهلوانی به فدراسیون زورخانه ای مطرح نیست. موضوع واگذاری کشتی پهلوانی بحثی است که پس از برگزاری مجمع انتخاباتی و تعیین رئیس آینده توسط مجمع فدراسیون تعیین تکلیف می شود.
ورزشی**1067**2024
کد N2090195

وبگردی