آفتاب
آغاز حمله به آشنا به بهانه عملیات تروریستی اخیر؛

مبادا به پیاده نظام ترور تبدیل شویم

مبادا به پیاده نظام ترور تبدیل شویم

تهران - ایرنا - «اتحاد» و «اختلاف» دو مقوله ‌متضادی بوده که در مقاطع حساس می‌تواند از دل حوادث خارج شود. حوادث تروریستی از همین جنس است که اگر مراقبت نشود، سودی مضاعف را نصیب بانیان، آمران و حامیان ترور می‌کند. سودی که ممکن است از اصل حادثه نیز زیبانبارتر باشد.

به گزارش جمعه شب ایرنا، در حادثه تروریستی اخیر در سیستان و بلوچستان که شمار زیادی از جان‌برکفان سپاه به شهادت رسیدند، شاهد رفتاری بودیم که اگر به آن توجه و دقت لازم را نداشته باشیم، در آینده‌ای نزدیک از این شکاف آسیب‌جدی خواهیم دید. اتفاقی که نقش تفکرات افراطی داخلی کشور، داغ کردن آن را نمی‌توان نادیده گرفت. این تفکر تلاش کرد تا در پس حادثه تروریستی قلمرو سیاست را
«قطبی‌سازی» کند. این در واقع بازتولید همان تئوری سازمان منافقین است که از آن با عنوان «شقه کردن» یاد می‌کردند و از همان دهه اول انقلاب و فازسیاسی سازمان آن را به اجرا گذاشتند.

* توئیت آشنا
بلافاصه بعد از واقعه تروریستی بسیاری اظهارنظر کردند، حسا‌م‌الدین‌آشنا نیز با نوشتن توئیتی (پیش از سفر مهم به روسیه به همراه روحانی)، در چند جمله خلاصه به آن واکنش نشان داد، واکنشی که دستمایه حمله به او قرار گرفت.
آشنا در یک توئیت نوشت: «مرزبانان ما به شهادت رسیدند. اما ما در دام چرخه خونین و باطل انتقام نخواهیم افتاد، مسئولیت بر عهده آمران و دیه بر عهده عاقله است.»
این توئیت به سرعت از سوی نزدیکان جریان پایداری با واکنش‌های تند روبه‌رو شد، آنها علاوه بر پاسخ در زیر این پست، در توئیت‌ها و پست‌های دیگر نیز به آن حمله کردند، تا آنجا که آشنا در توضیحی دقیق‌تر موضوع را بیان کرد، با این حال این روند و تبدیل فضای سیاسی به «فضایی دوقطبی» و «شقه ‌کردن» ساحت سیاست، ادامه داشت. این روند با پیوند زدن ترور‌ها به برجام در مراسم استقبال از پیکر شهدای ترور تداوم یافت.

* هدف‌گذاری بر روی آشنا
آشنا از جمله کسانی است که قبل از انتخابات سال 96 به نقطه هدف مخالفان دولت تبدیل شد، پروژه مخالفان افراطی دولت برای تخریب آشنا تاکنون موفقیت آمیز نبوده است، تقریبا کمتر اظهارنظری از سوی آشنا ممکن است صورت بگیرد که با یک حمله همه جانبه از سوی رسانه‌های اصولگرا به طور عام و مخالفان افراطی دولت به طور خاص روبه رو نشود، از جمله این موارد می‌توان به اظهارنظر او در مورد بودجه نیز اشاره کرد، اما دو واقعه بعد از انتخابات 96 از او هدف مشخصی برای حملات ساخت:
1- زمانی که گردانندگان موسسه های مالی اعتباری بی‌مجوز تلاش می‌کردند تا دولت را تحت فشار قرار داده و مجبور کنند یا به آنها مجوز اعطا کند یا بدهی‌آنها را پرداخت کند، آشنا در یادداشتی از چهره آنها بی‌نام، (اما با نشانی‌های روشن) پرده برداشت، او ضمن بیان اینکه «جز روحانی کسی جربزه و جسارت جمع کردن این بساط کثیف را نداشت» نوشت: «روحانی هزینه مبارزه بی امان با نزولخواران تسبیح به دست و پینه بر پیشانی را می دهد.»
2- بعد از انتشار خبر خودکشی کاووس سیدامامی او در واکنش بحث‌برانگیزی بر این ماجرا نوشت: «نه جامعه شناسان دین خودکشی می‌کنند نه حامیان حیات وحش»

* توضیح آشنا
آشنا اما در توضیحی بر توئیت خود ضمن توصیه به اینکه «قبل از فحاشی اول مطالعه کنید» به پیام رهبر معظم انقلاب اشاره کرد. آنجا که نوشته بودند: «ارتباط عاملان این جنایت با سازمان های جاسوسی برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه مسلّم است و دستگاه های مسئول کشور باید بر آن تمرکز کنند و آن را با جدیت دنبال کنند.»
آشنا با اشاره به همین بخش نوشت: «مسئولیت بر عهده آمران و دیه بر عهده عاقله است.' یعنی ما آمران و نه فقط عاملان را مجازات خواهیم کرد. در مورد جمله دیه بر عاقله است هم علاوه بر کنایه سیاسی مستتر در آن باید توجه داشت که در ترورهای انتحاری قاتل زنده نمی ماند تا قصاص شود در اینجا این سوال پیش می آید که تکلیف خون به ناحق ریخته چه می شود؟ در این مورد سه نظریه در فقه اسلامی مطرح شده است که مشهورترین آنها نظریه تبدیل قصاص به دیه و مسئولیت اقربای قاتل یا عاقله او در پرداخت دیه است.»

* ارتباط دادن ترورها به برجام
ماجرای ارتباط دادن ترور‌ها با برجام از سوی برخی دیگر در جریان تشییع پیکر شهدای ترور در اصفهان نیز دنبال شد، آنها با سر دادن شعار و اعتراض به علاءالدین بروجردی که در این مراسم حاضر شده بود، برجام را مقصر و عامل این ترور‌ها معرفی کردند، در مقابل بروجرودی توضیح داد که «برجام تصمیم نظام بود». اما این سخن هم با واکنش تندی روبه رو شد، بلافاصله تصاویر آن در شبکه‌های مجازی و کانال تلگرامی حمید رسایی منتشر شد.
او ذیل این تصاویر نوشت: «آقای بروجردی دروغ نگو! برجام محصول مثلث حسن روحانی و یارانش، علی لاریجانی و یارانش مثل شما و جماعتی از اصولگرایان احمق بود که در بزنگاه عبور از خطوط قرمز تعیین شده، سکوت کردند و برای ظریف کف زدند... اف بر شما»

* ایجاد اختلاف به جای اتحاد
«شقه‌کردن قلمرو سیاسی» ایران از همان ابتدا روش و منش سازمان منافقین بود، آنها از هر فرصتی برای دامن زدن به اختلاف ها و تبدیل فضای سیاسی به فضایی «دوقطبی» که وقایع در آن نتواند به محلی برای اتحاد تبدیل شود، استفاده می‌کردند، این اتفاقا در تمام دوران انقلاب از همان سالهای اولیه تا امروز تداوم دارد و بسیاری نادانسته در این مسیر قدم برمی‌دارند.
همینجاست که پیروزی عاملان ترور را مضاعف می‌کند، تداوم این روش ترور خونین در جاده‌های سیستان را به نزاعی در تهران تبدیل می‌کند، تسری دادن ترورها به برجام و حتی لوایح مرتبط با fatf فاز سیاسی ترور را تکمیل و به آن بال و پری می‌دهد که نتیجه آن خواسته آمران ترور است، هوشیار باشیم.
شبد**1455**
کد N2089556

وبگردی