آفتاب
در قالب جشنواره تئاتر فجر؛

نمایشگاه چهل سال اسناد تئاتر ایران افتتاح شد

نمایشگاه چهل سال اسناد تئاتر ایران افتتاح شد

تهران - ایرنا - برنامه افتتاح نمایشگاه چهل سال اسناد تئاتر ایران و رونمایی از چهار عنوان کتاب سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در پنجمین روز این رویداد فرهنگی در موزه هنرهای معاصر فلسطین برگزار شد.

به گزارش جمعه شب ایرنا از سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، این مراسم با حضور شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی، نادر برهانی مرند دبیر جشنواره، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی و جمعی از هنرمندان و مدیران ستادی جشنواره در موزه هنرهای معاصر فلسطین برگزار شد.
رونمایی ازکتاب های «تئاتر ایران» نوشته آدولف تالاسو و ترجمه جلال ستاری، «تماشا در عصر صفویه» نوشته ژان کالمار و ترجمه یداله آقاعباسی، «بیداری» نوشته ژولیان گارنر و ترجمه داود دانشور و «تئاتر انقلاب؛ مجموعه مقالات سمینار پژوهشی تئاتر پس از انقلاب اسلامی» با گردآوری حامد سقایان با حضور مریم معترف برگزار شد.
همچنین دبیر جشنواره بین المللی تئاتر فجر اعلام کرد که این کتاب ها با همت نصراله قادری مدیر بخش انتشارات جشنواره سی و هفتم منتشر شده است.
برهانی مرند در بخش مربوط به افتتاح نمایشگاه چهل سال اسناد تئاتر ایران نیز گفت: این رویداد شماره صفر اسناد چهل سال تئاتر ایران است و چون نخستین نمایشگاه بوده کامل نیست.
وی افزود: این نمایشگاه سرآغازی برای پژوهشگران تئاتر و هنرهای تجسمی است تا فعالیت در این عرصه را ادامه دهند.
برهانی مرند با یادآوری اینکه اسناد تئاتر در دهه 80 و 90 به خاطر گسترش فضاهای مجازی بیشتر در دسترس بوده است، افزود: در این نمایشگاه تاکید بر اسنادی است که اثر کمی از آنها در فضای مجازی وجود دارد.
دبیر سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر تصریح کرد: در نمایشگاه امسال وقایع ملی و رویدادهای تئاتری در شهرستان ها هم کمتر منعکس شده زیرا در فرصت 10 ماهه ای که در اختیار داشتیم مجال کافی برای جمع آوری این اسناد وجود نداشت ولی هنرمندان و پژوهشگران تئاتر در شهرستان ها می توانند این راه را ادامه دهند.
وی با بیان اینکه در نمایشگاه چهل سال اسناد تئاتر ایران اسناد مربوط به افراد دبیرخانه جشنواره سی و هفتم، اداره کل هنرهای نمایشی و افراد منصوب به آن ها استفاده نشده است، گفت: تنها عکسی از بنده و چند دوست دیگر متعلق به سال 1369 و نهمین جشنواره تئاتر فجر در نمایشگاه وجود دارد که نشان می دهد ما در آن زمان راهنمایان فرهنگی و هنری جشنواره بوده ایم.
برهانی مرند همچنین به برگزاری چهار نشست پژوهشی تاریخ شفاهی تئاتر ایران اشاره کرد و توضیح داد: این نشست ها که به بررسی 4 دهه تئاتر ایران می پردازند، قرار بود مکمل این رویداد باشند اما به دلیل اینکه امکان برگزاری این نشست ها در فضای نمایشگاه وجود نداشت در تالار مشاهیر تئاتر مجموعه تئاتر شهر برگزار می شوند.
وی از ابراهیم حسینی و همکارانش برای گردآوری اسناد و مدارک و برپایی نمایشگاه چهل سال اسناد تئاتر ایران قدردانی کرد.
سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از 22 بهمن تا 4 اسفند ماه برپااست.
شبد**فراهنگ ** 7561**1379
کد N2089531

وبگردی