آفتاب

نباید بحران‌ انسانی جدیدی در ادلب ایجاد شود

 نباید بحران‌ انسانی جدیدی در ادلب ایجاد شود

رئیس‌جمهور ترکیه در پایان نشست سوچی در حضور همتای روس و ایرانی خود تاکید کرد مایل به بروز بحران‌های انسانی جدیدی در ادلب و دیگر مناطق سوریه نیست.

به گزارش ایلنا به نقل از آناتولی، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه در پایان نشست سوچی در حضور همتای روس و ایرانی خود تاکید کرد مایل به بروز بحران‌های انسانی جدیدی در ادلب و دیگر مناطق سوریه نیست.

رئیس‌جمهور ترکیه در این کنفرانس خبری همچنین اظهار داشت: «امید به یافتن راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه هرگز به این اندازه شکوفا نشده بود. همکاری نزدیک با روسیه و ایران برای زمان پس از خروج آمریکا از سوریه و پیشبرد روند آستانه حائز اهمیت است.»

وی افزود: «برقراری آتش‌بس در سراسر سوریه، به‌ویژه ادلب از جمله موضوعات اصلی نشست امروز ما بود. انتظار داریم شرکای آستانه از اقدامات ترکیه برای ایجاد منطقه امن در سوریه حمایت کنند.»

اردوغان ادامه داد: «اجازه نخواهیم داد کریدور ترور در طول مرزهای ترکیه ایجاد شود. خروج سربازان آمریکا از سوریه باید طوری اجرا شود که خلاء قدرت برای سوءاستفاده پ.ی.د، ی.پ.گ و داعش به وجود نیاید. خروج نیروهای آمریکا از سوریه ایده ترامپ است، اما همکارانش با او موافق نیستند.»

رییس‌جمهوری ترکیه تاکید کرد: «تمایل ترکیه برای میزبانی از نشست سه‌جانبه بعدی در ماه‌های آینده را به همتاهای روس و ایرانی خود اعلام کردم. در خصوص ادامه این نشست سه جانبه نیز اتفاق‌نظر داریم. ترکیه، روسیه و ایران به عنوان سه کشور ضامن بر ادامه تلاش برای حل بحران سوریه طبق قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت اصرار دارند. مساله اصلی ما حفاظت از تمامیت ارضی سوریه است، گرو‌های تروریستی بلافاصله باید از منبج تخلیه شوند و گروه‌های تروریستی در ادلب نباید فرصت عرض اندام داشته باشند. خاک سوریه متعلق به مردم این کشور است.»

وی در ادامه گفت: «شاهد سرعت لازم در روند تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی سوریه نیستیم. در روزهای اخیر رایزنی دبیرکل سازمان ملل با نمایندگان طرف‌های سوری را شاهد بودیم. امیدواریم این کمیته در اسرع وقت تشکیل شود تا مردم سوریه آینده خود را تعیین کنند.»

کد N2088913

وبگردی