آفتاب

استقبال سرد از نشست جنجالی

استقبال سرد از نشست جنجالی

نشست جنجالی ورشوی لهستان روز گذشته در حالی با حضور وزیر خارجه و معاون اول رئیس جمهوری امریکا و نخست وزیر اسرائیل آغاز شد که چنان که انتظار می‌رفت، اقبالی از سوی جامعه جهانی نیافت.

نشست یاد شده که از دیروز آغاز شده و قرار است امروز ادامه یابد چندی پیش با پیشنهاد امریکا و با میزبانی ورشو تدارک دیده شد تا مقام‌های کاخ سفید از این فرصت برای جبران شکست‌های متوالی خود پیرامون اجماع‌سازی علیه ایران و ناکام گذاشتن روند اجرای برجام بهره گیرند. با این حال این نشست که از جمله مهم‌ترین حاضرانش متحدان منطقه‌ای امریکا از جمله عربستان، امارات و اسرائیل به شمار می‌آیند، با غیبت قابل ملاحظه‌ای از سوی کشورهای اروپایی روبه‌رو شده است. متمرکز شدن مباحث این نشست بر موضوع ایران از جمله دلایلی بود که باعث شد کشورهای اروپایی که در حال تلاش برای حفظ توافق هسته‌ای هستند، اقبال چندانی برای مشارکت در آن نشان ندهند.
دلیلی که باعث شد مایک پومپئو، وزیر خارجه امریکا یک روز قبل از نشست ورشو به همراه همتای لهستانی خود در یک کنفرانس خبری نامی از ایران نبرد و تنها به بیان تاریخچه روابط واشنگتن- ورشو و چشم‌انداز بسط این روابط و آینده اروپا بسنده کند. با این حال کمتر کسی تردید دارد که طرح مسائلی چون حمایت از تروریسم، تولید موشک و خطر حمایت از گروه‌هایی در خاورمیانه که در بیانیه مشترک دو کشور مطرح شد، از جمله موضوعاتی است که دولتمردان امریکایی همواره به بهانه آنها ایران را تهدید و در معرض تحریم قرار داده‌اند. برگزاری این نشست در حالی است که پیش‌تر ایران به مخالفت با آن برخاسته بود و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگویی با خبرنگاران خارجی با بیان اینکه این تلاشی دیگر توسط امریکا برای پیگیری وسواس‌هایش درباره ایران است که خوب پایه‌ریزی نشده است، تأکید کرد که «نشست ورشو در بدو شروع مُرده است.» از سوی دیگر چین و روسیه در همراهی با کشورمان از فرستادن نماینده‌ای به این کنفرانس امتناع کردند.
همچنین گفتنی است که وزیران خارجه چند کشور اروپایی مانند فرانسه و آلمان در ورشو حضور نیافته‌اند. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز از حضور در این کنفرانس خودداری کرده است. جرمی‌ هانت، وزیر خارجه انگلیس هم هدف از حضورش را شرکت در جلسه‌ای مربوط به یمن دانسته است. از سوی دیگر  لبنان نیز این کنفرانس را تحریم کرده و ترکیه گفته فقط سفیرش در ورشو در کنفرانس حضور خواهد داشت. این مخالفت‌ها در حالی است که «جاکیچ کژاپوتوویژ»، وزیر امور خارجه لهستان از میانجیگری کشورش برای نزدیکی بیشتر مواضع اروپا و امریکا در مسائل مختلف از جمله برجام خبر داده است. در همین حال گزارش شده شماری از هواداران گروهگ منافقین در مخالفت با جمهوری اسلامی مقابل ساختمان محل برگزاری کنفرانس تجمع کردند. /نامه نیوز
کد N2088411

وبگردی