آفتاب

بازتاب جشن چهل سالگی انقلاب اسلامی در رسانه های آلمان

بازتاب جشن چهل سالگی انقلاب اسلامی در رسانه های آلمان

تهران - ایرنا - راهپیمایی 22 بهمن امسال که همزمان با چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی و به لحاظ شرایط بین المللی و منطقه ای، در شرایطی متفاوت از سال های گذشته برگزار شد، در رسانه های آلمان و برخی رسانه های آلمانی زبان اروپا بازتاب گسترده داشت.

تارنمای «تاگس شاو» نوشت: ایران در چهلمین سالگرد انقلاب قدرت خود را به نمایش گذاشت. با وجود فشارهای خارجی ایران همچنان به تقویت قوای نظامی خود ادامه می دهد. «حسن روحانی» رئیس جمهور این کشور در مراسم روز دوشنبه گفت: برای توسعه برنامه موشکی خود از کسی اجازه نخواهیم گرفت».
تارنمای «زود دویچه سایتونگ» هم نوشت: 40 سال پیش آیت الله خمینی ایران را به یک جمهوری اسلامی تبدیل کرد. امروز این کشور به یک قدرت منطقه ای تبدیل شده است.
این رسانه آلمانی نوشت: انقلاب اسلامی ایران موجب تغییراتی در خاورمیانه شده است؛ در حالی که برخی حکومت های پادشاهی عربی به مخالفت با آن پرداختند در بسیاری کشورهای دیگر این انقلاب به عنوان یک حادثه الهام بخش مورد توجه قرار گرفت.
« امروز بسیاری از ایرانی ها با شرکت در راهپیمایی نشان دادند که همچنان به این نظام باور دارند، هر چند انتقادهایی هم به اوضاع اقتصادی وجود دارد. »
تارنمای اشپیگل هم در گزارش نوشت: در 40 سالگی انقلاب در ایران «حسن روحانی» از توسعه برنامه موشکی ایران خبر داد. ایران امسال درحالی 40 سالگی سقوط سلطنت شاه را جشن می گیرد که از طرح تولید موشک های جدید خود پرده برداشته است. برنامه موشکی ایران که هیچ جایی در توافق هسته ای کشورهای 1+5 با ایران نداشته است، بهانه ای در دست «دونالد ترامپ» جهت خروج از این توافق و اعمال تحریم های جدید علیه این کشور بوده است.
تارنمای فرانکفورتر آلگماینه هم در مطلبی نوشت: ایرانی ها سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را جشن گرفتند. در راهپیمایی که به همین مناسبت در سراسر این کشور برگزار شد میلیون ها نفر با سردادن شعارهای ضدآمریکایی و اسرائیلی خشم خود را از تحریم های جدید واشنگتن به نمایش گذاشتند. در مراسمی که در میدان آزادی و در بحبوحه فشارهای سیاسی و اقتصادی خارجی علیه ایران برگزار شد «حس روحانی» وعده بهبود اوضاع و فائق آمدن دولت بر مشکلات موجود خبر داد.
سایت یورونیوز هم در بخش زبان آلمانی خود از جشن انقلاب در ایران و برپایی راهپیمایی گسترده در سراسر این کشور به عنوان یکی از مهمترین خبرهای روز دوشنبه یاد کرد که طی آن ایرانی ها یاد انقلابی را که در سال 1979 به تغییر نظام حکومتی در کشورشان منجر شد، جشن گرفتند.
خبرگزاری د. پ. آ آلمان هم نوشت: در چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران بر لزوم حفظ یکپارچگی و اتحاد برای مقابله با دشمنان خارجی ملت تاکید کرد. نقطه عطف این سالگرد تجمع عظیم ایرانی ها در میادین بزرگ شهرها برای گرامیداشت این روز بود. شعار اصلی مردم در این روز «سربلند از گذشته، امید به آینده» بود.
روزنامه بیلد آلمان هم نوشت: ایران در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی، قدرت موشکی خود را به نمایش گذاشت. موشک های جدیدی که به این مناسبت رونمایی شده اند، قابلیت هدف قرار دادن اسرائیل را دارند و تهدیدی جدی برای اسرائیل به شمار می روند. ایران همچنین در سالگرد پیروزی انقلاب از پروژه های دیگر نظامی و پیشرفت های فناورانه خود رونمایی کرده است.
شبکه زد دی اف آلمان هم در سایت اینترنتی خود نوشت: ایران در حالی جشن چهلمین سالگرد انقلاب را برگزار می کند که با گذشت 4 دهه از این اتفاق، این کشور به یک بازیگر ژئوپلیتیک مهم در منطقه تبدیل شده است. در این مدت و در حالی که نفوذ ایران در منطقه بسیار گسترده تر شده، غرب در مورد برخورد با جمهوری اسلامی همچنان غیرمتحد است.
**1723
کد N2086160

وبگردی