آفتاب

استاندارد ملی در چهلمین سال انقلاب

استاندارد ملی در چهلمین سال انقلاب

مشهد - ایرنا - از تصویب قانون اوزان و مقیاسها در سال 1304 بیش از 90 سال می گذرد اما تحول شاخص ها در این زمینه طی چهل سال دوران انقلاب بوده که مدام در حال توسعه می باشد.

به گزارش ایرنا، سازمان ملی استاندارد در کشور مستقل و زیر نظر رئیس جمهوری اداره می شود و تنها مرجع رسمی حاکمیتی در کشور است که عهده ‌دار سیاستگذاری، حسن نظارت و هدایت نظام استاندارد می باشد.
از سوی دیگر اطمینان ‌بخشی به کیفیت کالاها و خدماتی که در داخل کشور تولید یا ارائه یا وارد و صادر می ‌شود نیز از جمله وظایف سازمان ملی استاندارد است.
فعالیت این سازمان در حال حاضر در چهار محور استاندارد سازی، اندازه ‌شناسی، تأیید صلاحیت و ارزیابی انطباق تعریف شده است.
بر اساس گزارشهای رسمی مسئولان سازمان ملی استاندارد تا سال 1357 هیچ استاندارد بین المللی که به همت ایران برای کل جهان تدوین شده باشد وجود نداشت اما تا سال 1392 تعداد 18 استاندارد و تا به امروز 28 استاندارد بین المللی به این شکل در جهان تدوین شده است.
از طرفی تا پیش از انقلاب، ایران فقط در 46 کمیته اصلی و فرعی سازمان بین المللی استاندارد عضویت داشت که این آمار تا سال 1392 به 240 مورد و تاکنون به 467 مورد رسیده است.
سازمان ملی استاندارد ایران تا سال 1357 فقط با 10 کشور تفاهم نامه بین المللی امضا کرده بود که تا سال92 به 31 تفاهم نامه و تا به امروز به 64 تفاهم نامه افزایش یافته است.
تاکنون 32 هزار و 817 مورد استاندارد در سطح ملی تدوین شده که 10 هزار و 600 مورد آن در پنج سال اخیر بوده است اما این آمار تا پیش از پیروزی انقلاب فقط 2 هزار و 200 استاندارد بود.
براساس این گزارش رسمی، تا سال 1357 فقط 28 مورد کالا و فرآورده مشمول استاندارد اجباری شده و پروانه گرفته بودند که این آمار تا سال 1392 به 31 هزار و 924 مورد و تاکنون به 39 هزار و 500 کالا رسیده است.
صدور پروانه های علامت استاندارد پیش از انقلاب فقط 300 مورد بود اما این آمار تاکنون به 28 هزار و 177 مورد افزایش یافته است.
همچنین کالاهای وارداتی مشمول استاندراد اجباری تا پیش از انقلاب 57 مورد بود که در سال جاری به یک هزار و 864 مورد افزایش یافته است.
اما به نظر می رسد ابلاغ قانون 'تقویت و توسعه نظام استاندارد' توسط رئیس جمهوری در دوم دی ماه 1396 نقطه عطفی در تاریخ استاندارد ایران است.
این قانون راهبردی در راستای اجرای قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر توسعه و تقویت نظام استاندارد ملی و نیز در راستای تحقق سیاست‌ های اقتصاد مقاومتی موضوع افزایش پوشش استاندارد به کلیه محصولات داخلی و ترویج آن و همچنین زمینه‌ سازی جهت اعمال سیاست‌ های برنامه ششم توسعه مبنی‌بر تدوین و اجرای سند جامع و نقشه راه تحول نظام استانداردسازی کشور و مدیریت کیفیت و به‌ منظور روزآمدسازی، تقویت و توسعه نظام استاندارد در کشور به سازمان ملی استاندارد ایران ابلاغ گردید.
رئیس سازمان ملی استاندارد در این خصوص گفت: تصویب قانون ارتقا، تقویت و توسعه نظام استاندارد توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال گذشته و به دنبال آن در پیش گرفته شدن رویکرد نوین استانداردسازی، از جمله مهمترین دستاوردهای این سازمان در چهار دهه گذشته است.
نیره پیروزبخت همچنین در تشریح دیگر دستاوردهای کشور در حوزه استاندارد افزود: پس از 43 سال این سازمان موفق شد برای نخستین بار وزنه یک کیلوگرمی شاخص را به عنوان وزنه مرجع در ایران کالیبره و مقیاس سنجی کند.
وی گفت: این مهم شاخصی در تجارت کشور و دقت و صحت فعالیت ها به شمار می رود و از اهمیت بسیار برخوردار است چنانچه سایر کشورها برای ورود وزنه یک کیلوگرمی کالیبره شده جشن های مفصل برگزار می کنند.
وی همچنین ارزیابی و تایید 42 هزار دستگاه آسانسور، صدور 20 مورد گواهی حلال به محصولات ذبح و صید شده، استانداردسازی 19 هزار و 700 دستگاه شهربازی، از رده خارج کردن 19 میلیون و 620 هزار دستگاه سیلندر گاز مایع و حدود 20 میلیون شیر این سیلندرها در سراسر کشور و ممنوعیت استفاده از خمیر مرغ در تولید سوسیس و کالباس را از دیگر اقدامات انجام شده در این سازمان طی سالیان اخیر برشمرد.
مدیر کل استاندارد خراسان رضوی نیز در تشریح دستاوردهای 40 ساله جمهوری اسلامی ایران در این حوزه گفت: این اداره کل قبل از پیروزی انقلاب اسلامی با عنوان اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی خراسان با یک ازمایشگاه اوزان و مقیاسها فعالیت می کرد که به برکت پیروزی انقلاب اسلامی در حال حاضر تعداد 9 آزمایشگاه صنایع غذایی، صنایع شیمیایی، صنایع نساجی، تجهیزات حساس، مصالح ساختمانی، صنایع بسته بندی، برق و الکترونیک، کالیبراسیون و میکروبیولوژی با تجهیزات کامل در این اداره کل فعالیت می کند.
علیرضا جمیع افزود: تعداد ازمایشگاههای همکار با اداره استاندارد قبل از انقلاب صفر بود اما در حال حاضر بیش از 150 ازمایشگاه همکار در استان در صنایع مختلف فعال می باشد.
وی اظهار داشت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیتها بیشتر متمرکز به اوزان و مقیاسها، محصولات کشاورزی و صادرات و واردات بود اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی تعدد وظایف و مسئولیتها نظیر جایگاههای CNG، آسانسورها، تجهیزات تفریحی و شهرهای ازی، مهدهای کودک و مخازن CNG خودروهای دوگانه سوز و مواردی از این قبیل به فعالیتهای گذشته افزوده شده است.
جمیع به تدوین و بازنگری استانداردهای ملی و انجام تحقیقات و پژوهشهای علمی در راستای توسعه استاندارد سازی پس از پیروزی انقلاب اشاره کرد و گفت: واگذاری انجام فعالیتها به بخش خصوصی در راستای برون سپاری وظایف و مسئولیتها در جهت اجرای اصل 44 قانون اساسی و از سوی دیگر افزایش تعداد ادارات و نمایندگی های شهرستانی در راستای کاهش مراجعات به استان از دیگر اقدامات مثبت سازمانی در حوزه استاندارد سازی بوده است.
وی خاطر نشان کرد: سه مورد صدور پروانه کاربرد علامت استاندارد قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به 2 هزار و 551 مورد در حال حاضر و دو مورد تمدید پروانه کاربرد علامت استاندارد به 677 فقره در سال جاری افزایش یافته است.
جمیع گفت: در حالی که تدوین و تجدید نظر استانداردهای ملی ایران پیش از انقلاب صفر بود، در حال حاضر این رقم به 147مورد افزایش یافته و بازرسی از واحدهای تولیدی نیز از 28 مورد به 95 هزار و 69 مورد افزایش یافته است.
وی افزود: نمونه برداری از واحدهای تولیدی استان پیش از انقلاب 267 مورد بود که هم اکنون به 312 هزار و 772 مورد افزایش یافته و آزمون وسایل سنجش نیز از 10 فقره به 201 هزار و 928 فقره رسیده است.
هزار و 700 واحد تولیدی و خدماتی در خراسان رضوی زیر نظر اداره کل استاندارد هستند که نیمی از آنان در حوزه صنایع غذایی فعالیت دارند.
دو هزار و 250 پروانه اجباری و 300 پروانه تشویقی استاندارد برای محصولات این واحدها صادر شده است.
3221 / 6053
کد N2085194

وبگردی