آفتاب

توسعه فناوری پهپادی و ارتقاء اقتدار دفاعی ایران

توسعه فناوری پهپادی و ارتقاء اقتدار دفاعی ایران

تهران - ایرنا - فناوری پهپاد همواره به عنوان بخشی از اهداف صنعت دفاعی مورد توجه بوده و از ابزار اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران محسوب شده و اکنون کشورمان جزو پنج کشور برتر دنیا در این عرصه است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، پهپاد یا «پرنده هدایت پذیر از دور» به عنوان وسیله ای استراتژیک در حوزه دفاعی همواره مورد توجه کشورهای قدرتمند جهان قرار داشته است. پهپاد که وسیله ای سبک و بدون نیاز به پایگاهی ثابت و بزرگ برای فرود و پرواز، استفاده از تعمیرات و نگهداری آسان و نداشتن تلفات جانی در حوزه نظامی است، در بخش های مختلف از جمله کشاورزی، امداد ونجات و محیط زیست نیز قابلیت استفاده دارد.
این پرنده کوچک که با پیشرفت علوم و فنون، دارای ابعاد پیچیده ای فنی است و اتکا به آن بعنوان یک ابزار نظامی در دستور کار کشورهای دنیا قرار دارد، امکان هدایت در زمان های مختلف و آب و هوای متفاوت را دارا است.
ساخت این نوع پرنده در اندازه های مختلف با توجه به ماموریت های تعریف شده انجام می شود و بر اساس اهداف و عملیات تعیین شده در بردها نزدیک و یا دور سازماندهی می شود.
ضرورت ساخت این وسیله در جمهوری اسلامی برای اولین بار پس از انقلاب، در طول هشت سال جنگ تحمیلی احساس شد و اولین نمونه پهپاد ساخت ایران با عنوان مهاجر در شرکت صنایع هوایی قدس ساخته و در عملیات های والفجر 8 و کربلای 5 مورد استفاده قرار گرفت.
تاکنون انواع پهپادهای نظامی برای شرایط متفاوت از جمله عملیات های رزمی و شناسایی در صنایع دفاعی کشور ساخته و مورد بهره برداری گرفته است که می توان به مهاجر، شاهد، کرار، ابابیل و صاعقه اشاره کرد.
جدیدترین پهپاد ایرانی که در نمایشگاه دفاعی امسال با عنوان «اقتدار 40» از آن رونمایی شد پهپاد کمان 12 بود که توانایی پرواز به طول یک هزار کیلومتر را دارد. همچنین در این نمایشگاه برای اولین بار نمونه شبیه سازی شده ایرانی پهپاد RQ 170 در معرض دید عموم قرار گرفت.
ازدیگر پهپادها که در نمایشگاه دفاعی امسال به نمایش در آمد پهپاد جت پهن پیکر با عنوان «خودکار» بود که که علاوه بر شناسایی توانایی حضور در عملیات های رزمی را دارد.

** نیروهای مسلح ایران جزو پنج قدرت برتر دنیا هستند
امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده نصیرزاده درباره توان پهپادی کشورمان می گوید که نیروهای مسلح ایران جزو پنج قدرت اول دنیا هستند.
وی با بیان اینکه اکنون ایران در زمینه ساخت هواپیما خودکفا و سرآمد شده است، یادآور می شود که برخی کشورهای دوست از ما تقاضای خرید پهپاد کرده‌اند و هیچ کمبودی در این راستا احساس نمی‌کنیم.

** گروه پهپادی هوانیروز تشکیل می شود
امیر سرتیپ «یوسف قربانی» در گفت وگو با ایرنا از تشکیل سازمان پهپادی و گروه پهپادی هوانیروز خبر می دهد و معتقد است که هوانیروز پیش از این عملیات شناسایی را با بالگردها انجام می داد اما امروز به سمتی می رویم که در این زمینه از پهپادها بهره گیری کنیم.
فرمانده هوانیروز تاکید می کند که این ارگان نظامی پس از این به منظور انجام «بعضی ماموریت ها» از پهپاد استفاده می کند.
تشکیل چنین سازمان هایی در بخش های مختلف دفاعی می تواند توان کشور را در مبارزه با انواع مختلف دشمنان ارتقا داده و عامل بازدارندگی باشد.

** پهپادهای جدید نیروی زمینی عملیاتی شدند
امیر سرتیپ «کیومرث حیدری» فرمانده نیروی زمینی ارتش نیز در گفت وگو با ایرنا با اشاره به رزمایش بهمن ماه این نیرو در اصفهان اعلام می کند که در این رزمایش از پهپادهای جدید نیروی زمینی ارتش رونمایی کردیم و این پهپادها عملیاتی شدند.
وی تاکید می کند که موضوع تقویت توان دفاعی همواره در نیروی زمینی ارتش دنبال می‌شود و در این زمینه از هیچ تلاشی کوتاهی نخواهیم کرد.
امروزه در تعریف تقویت نظامی، توسعه پهپادی و هواپیمای بدون سرنشین در کنار نیروی انسانی، توان موشکی، هواپیما و ناو جنگی قرار می گیرد؛ جمهوری اسلامی نیز در این راستا از این موضوع غافل نبوده و تمرکز خود را بر این صنعت معطوف کرده است.
عملیات موشکی به مقرهای داعش در سوریه با حضور پهپادهای ایرانی، شناسایی ناوهای جنگی آمریکا در خلیج فارس و حضور در رزمایش های مختلف، اوج اقتدار جمهوری اسلامی در این حوزه است.
رصد مرزهای کشور و شناسایی اشرار و قاچاقچیان از دیگر اهدافی است که در مرزهای شرقی کشور برای این ابزار دفاعی یعنی پهپاد تعریف شده است و جمهوری اسلامی تلاش می کند تا دید و سیطره خود را بر این پهنه برای مبارزه با برهم زنندگان امنیت افزایش دهد به همین خاطر ضرورت بهینه کردن این تکنولوژی اجتناب ناپذیر است.
از طرفی خرید و یا ساخت پهپاد توسط کشورهای خاورمیانه از جمله پاکستان، هند، ترکیه، کشورهای حاشیه خلیج فارس و رژیم صهیونیستی ضرورت پیشرفت را در این رقابت ایجاد کرده و ایران بعنوان یکی از قدرتها در حوزه پهپادی علاوه بر خاورمیانه، در جهان نیز پیشرو است.
تغییر ماهیت در سیطره هوایی از هواپیمای جنگی به هواپیمای بدون سرنشین در جهان از دیگر ضرورت ها در توجه به این حوزه است و نخبگان دفاعی کشور هر روز با تکنولوژی متفاوت و برتر در این رقابت پیشتازی خود را حفظ کرده اند.
به نظر می رسد دلایل مطرح شده سرمایه گذاری در صنعت پهپادی را اجتناب ناپذیر کرده و جمهوری اسلامی با تسلط بر این حوزه و با پرورش و تربیت نیروی انسانی تلاش می کند در رقابت با دارندگان این تکنولوژی همچنان پرچمدار این صنعت باشد.
سیام**9314**1535
کد N2084949

وبگردی