آفتاب
برمبنای اطلاعات تصاویر ماهواره ای؛

رصد پدیده گردوغبار در جنوب شرقی کشور/۳ استان درگیر بیشترین رخداد

رصد پدیده گردوغبار در جنوب شرقی کشور/۳ استان درگیر بیشترین رخداد

سازمان فضایی ایران با استفاده از تصاویر ماهواره ای سنجش از دور، وضعیت وقوع گرد و غبار در جنوب شرق کشور را پایش کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، سازمان فضایی ایران با اشاره به وقوع پدیده گرد و غبار در جنوب شرق کشور برمبنای داده های دریافتی از تصاویر ماهواره ای، اعلام کرد: همچنان در سال جاری با پدیده گرد و غبار در استان‌های واقع در جنوب شرق کشور شامل سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و کرمان روبرو هستیم.

این سازمان تصویر ماهواره ای مربوط به وقوع گرد وغبار در این استانها را منتشر کرد.

در تصویر مناطق تحت تاثیر این پدیده در تاریخ ۱۵ بهمن ماه با رنگ‌های زرد تا قرمز مشخص شده اند.

سازمان فضایی ایران پیش از این نیز اعلام کرد که سامانه پایش گرد و غبار با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای به طور منظم وقوع گرد و غبار را در تمام کشور پایش و گزارش می‌کند؛ پایش میزان و غلظت گرد و غبار، تعداد وقوع، محل و منبع انتشار از مهم‌ترین مواردی است که در این پایش‌ها مورد توجه قرار می گیرد.

بر اساس اطلاعات ماهواره‌ای از ابتدای سال ۹۷ تا نیمه دی امسال، ۵۰ مورد پدیده گرد و غبار در کشور شناسایی شد و بیشترین وقوع آن مربوط به استان‌های واقع در جنوب شرق کشور شامل استان‌های سیستان و بلوچستان با ۲۰ مورد، کرمان با ۱۹ مورد و خراسان جنوبی با ۱۱ مورد می‌شد.

این درحالی است که در سال ۹۶ استان های سیستان و بلوچستان، خوزستان و ایلام، درگیر بیشترین رخداد گرد و غبار در کشور بودند. در همین حال بر مبنای داده‌های ماهواره‌ای، استان‌های شمالی کشور مناطق بدون گرد و غبار را تشکیل می‌دهند.

رصد وقوع پدیده گرد و غبار در کشور برمبنای تصاویر ماهواره ای درحالی است که دی ماه امسال رئیس سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد امسال و سال آینده گرد و غبار نداریم.

کد N2084484

وبگردی