آفتاب
سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس در گفتگو با مهر:

درآمدهای غیر نفتی در چهل سالگی انقلاب از فروش نفت بیشتر شده است

درآمدهای غیر نفتی در چهل سالگی انقلاب از فروش نفت بیشتر شده است

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با طرح این موضوع که درآمدهای غیر نفتی کشور از فروش نفت بیشتر شده، گفت: درآمد سالانه پتروشیمی و حوزه معادن حدود ۲۳ میلیارد دلار است.

ولی ملکی در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه دهه نخست پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کشور در جنگ گذشت، اظهار کرد: در دوره جنگ نه تنها امکان رشد در زمینه صنعت را نداشتیم بلکه داشته های خود را نیز به نحوی از انحاء در سایه فضای جنگی و خسارت های ناشی از آن و موشک باران ها از دست دادیم.

وی با بیان اینکه امروز می توان سه دهه دستاورد و پیشرفت صنعتی کشور را بررسی کرد، افزود: در دوره سازندگی فرصتی پیدا شد تا برای رونق اقتصادی و ترمیم زیر ساخت ها برنامه ریزی شود و در حوزه، آب، برق، گاز، ارتباطات و نظایر آن باید کارهای انجام می دادیم.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معاون مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: شهرها و روستای کشور امروز از نظر راه های ارتباطی و زیر ساخت های انرژی پیشرفت های خوبی کردند و بیش از صد هزار کیلومتر مربع راه روستایی کشیده شده است در حالیکه قبل از انقلاب ۲۰۰ کیلومتر راه روستایی داشتیم.

ملکی همچنین بیان کرد: جاده های ریلی در ۳۰ سال گذشته پیشرف خوبی داشته است، در ناوگان هوایی هم پیشرفت داشتیم و البته عوامل مختلفی بازدارنده بود، در حوزه ارتباطات واقعاً اکثر قریب به اتفاق روستاهای کشور هم تحت پوشش قرار گرفتند و ضریب نفوذ تلفن ثابت بیش از ۹۰ درصد است و تلفن همراه با اپراتورهای مختلف پوشش ۸۰ درصدی در سراسر کشور دارند.

وی افزود: دسترسی به رسانه ها به ویژه رسانه ملی در کشور با آنتن رسانی خوب به نحوی است که در همه جا دسترسی به اطلاعات و اخبار میسر است و در این سه دهه زیر ساخت های مناسبی مستقرشده است.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس یادآور شد: امروز روستاهای بالای ۲۰ خانوار هم از نعمت گاز برخوردار شدند و برق رسانی به همه روستاها صورت گرفته است و از آنجا که در جنگ اقتصادی هستیم در هر موقعیتی که پیشبرد اهداف و توسعه در صنایع مادر را در برنامه ها داشتیم، دشمنان که سر ناسازگاری با انقلاب داشتند، با تحریم های متعدد تلاش کردند تا در پیشرفت ما مانع ایجاد کنند و امروز به جایی رسیدیم که درآمدهای غیر نفتی ما از صدور نفت بیشتر شده است.

ملکی تصریح کرد: در صنایع معدنی، پتروشیمی، صنایع تبدیلی باید پیشرفت هایی می داشتیم و به اصطلاح با در نظر گرفتن بهره وری بالا و ارزش افزوده امکان حضور و رقابت در بازارهای جهانی را پیدا می کردیم و این مهم صورت گرفته است.

وی ادامه داد: ما در صنایع موشکی، راداری، ماهواره ای، صنایع هوایی پیشرفت های خوبی به دست آوردیم، بعضی از صنایع مادر خوب پیشرفت کردند مانند صنعت پتروشیمی که به درآمد حدود ۱۳ میلیارد دلار از محل صادارت محصول رسیده است هر چند کم است همچنین در صنایع معدنی سالانه ۱۰ میلیارد دلار از محل صادرات درآمد داریم و کافی نیست و می توان صادرات صنعتی را جایگزین صدور نفت کرد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن یادآور شد: دشمنان می دانند که توسعه صنایع ایران موجب بی نیازی از فروش نفت می شود، موانعی برای پیشرفت های صنعتی ایجاد می کنند و ما در هر صنعتی رشد خوبی داشتیم اما با موقعیت مطلوب فاصله داریم و گاهی با کشور کره جنوبی مقایسه می شویم که آنها در خودرو سازی موفق هستند اما توجه کنید در بهترین خیابان های کره جنوبی در سئول پایتخت این کشور ۶۰ هزار تفنگدار آمریکایی حضور دارد.

ملکی افزود: ما با آمریکا درگیر یک جنگ غیر عادلانه و تحریم های آنها هستیم و نمی توانیم خودمان را در مقایسه با کره جنوبی قرار دهیم.

وی به افزایش و تورم نقدینگی در کشور اشاره و خاطر نشان کرد: خصوصی سازی در کشور باید به درستی صورت می گرفت که تبدیل به خصولتی شد و باید اصلاح شود و امروز تولید ناخالص ملی پائین آمده و ارزش پول ملی کاهش داشته با توجه نوسانات نرخ ارز امنیت سرمایه گذاری کاهش پیدا کرده است و باید این اشکالات رفع شود.  

کد N2084171

وبگردی