آفتاب

پیدا کردن الگوی مناسب از برکات مجالس حضرت زهرا (س) است

پیدا کردن الگوی مناسب از برکات مجالس حضرت زهرا (س) است

استاد حوزه و دانشگاه آزاد استان قم گفت: یکی از برکات مجالس عزاداری، انتخاب الگوی مناسب است که به مدد حضرت زهرا (س) در این مجالس الگوی مناسب را پیدا خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی شاهرودی شب گذشته ۱۹ بهمن‌ماه در مسجد باقرالعلوم (ع) شهرکرد که به مناسبت سالروز شهادت حضرت زهرا (س) سخن می‌گفت، در رابطه با الگوی برتر و با فضیلت بیان کرد: خداوند این فطرت و حس را در وجود ما گذاشته است که برای ادامه زندگی برای خود یک الگو انتخاب کنیم. در هر سنی که باشیم چه کودک، نوجوان و یا جوان، متناسب با مقطع سنی و در کمان الگویی برای خود انتخاب می‌کنیم که این الگو از یک شخصیت کارتنی تا یک ستاره سینما در بین جوانان رایج است. اما انسان باید تا جایی رشد پیدا کند که الگویی در شأن خود پیدا کند و آن شخص را الگو قرار دهد. خدای مهربان در قرآن کریم یک الگوی را معرفی کرده و ۱۳۵ آیه در رابطه با آن نازل کرده است. خداوند در قرآن بهترین الگو را حضرت زهرا (س) قرار داده است زیرا که ایشان در همه موارد یک الگو و نمونه کامل است. در سوره «قدر» این شخصیت والا را معرفی کرده است و از این ایشان به عنوان «لیله» یاد می‌کند: اگر به اولیا وصل نباشیم معنی این کلمه را نمی‌توانیم درک کنیم. سوره قدر انسان ساز است و انسان را رستگار می‌کند و حیات دنیا و آخرت را نیز تنظیم می‌کند. زمانی که در نماز سوره توحید را می‌خوانیم یعنی شناسنامه خدا را بیان می‌کنیم و به یگانگی خداوند شهادت می‌دهیم. حال برای رسیدن به این توحید و یگانگی باید از سوره قدر شروع کنیم زیرا که سوره قدر شناسنامه اولیا و حضرت زهرا (س) است. اگر بر این سوره باور پیدا کنیم در مقابل خانه حضرت زهرا (س) زانو می‌زنیم. پس نتیجه می‌گیریم هر کسی بخواهد به توحید و عدل برسد باید در خانه حضرت علی (ع) و زهرا (س) برود.
این استاد دانشگاه اظهار کرد: سوره قدر حقیقتی از حضرت زهرا (س) را به ما می‌رساند و خداوند ایشان را در این سوره معرفی می‌کند. اگر کسی در نماز سوره قدر را بخواند فرشته‌ای ندا می‌دهد که گناهانت را به خاطر حضرت زهرا (س) می‌بخشم. خداوند برای خواندن سوره قدر در شب و روز جمعه هزاران جایزه قرار داده است که این نشانه منزلت و جایگاه این سوره نزد خداوند است. پس کسی که بخواهد کلمه «لیله» را درک کند باید با شب انس بیشتری داشته باشد. هر کسی که در شب پرورش پیدا کند زودتر به حضرت زهرا (س) می‌رسد. یعنی اینکه در طول شب بیدار شویم مهر را بر پیشانی قرار دهیم و خدا را شکر کنیم. همین کار کوچک باعث پیدا کردن انس و پرورش ما می‌شود. حالا اگر وضو بگیریم و نماز شب را با حس و حال بخوانیم حتماً پاداش و حسنات بیشتری نصیب ما خواهد شد اما همین که یک قسمتی از شب را بیدار باشیم، خدا را شکر کنیم و یا به حسابمان در طول روز رسیدگی کنیم سبب می‌شود تا دست خالی از دنیا نرویم.
حجت‌الاسلام شاهرودی گفت: بزرگان ما معتقد بودند وقتی آدمی می‌خوابد روح از بدن جدا می‌شود و برای آسوده شدن این روح باید اعمالی را قبل از خواب انجام دهیم که اگر این اعمال را انجام ندهیم حتی اگر ۱۰ ساعت هم بخوابیم پس از بیدار شدن باز هم روحمان احساس خستگی می‌کند. یکی از این آداب خواندن شعر «سر گذاشتم بر زمین، ای زمین نازنین، هیچ کس نیاید بالاسرم، غیر از امیرالمومنین» و یا سفارش به خواندن سوره توحید و قدر از جمله این اعمال است.
وی در پایان گفت: زیباترین شکل خانه‌داری، فرزندداری و مبارزه را باید از حضرت زهرا (س) یاد گرفت. ایشان کنار گهواره کودکانش قرآن می‌خواند و از رشادت‌های پدر بزرگوارشان برایشان شعر می‌خواند. پس یک الگوی کامل برای بانوان حضرت زهرا (س) است.
انتهای پیام

کد N2083939

وبگردی