آفتاب

کیت تشخیص بیماری یون گاوی در استان مرکزی ساخته شد

کیت تشخیص بیماری یون گاوی در استان مرکزی ساخته شد

اراک - ایرنا - رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی شعبه منطقه مرکزی گفت: کیت الایزای جذبی تشخیص بیماری یون گاوی و کیت الایزای تشخیص بروسلوز در گاو برای نخستین بار در این استان ساخته و در همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی رونمایی شد.

دکتر «شمس الدین قائم مقامی» روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: کیت های تشخیص دامپزشکی نخستین بار در شعبه منطقه مرکزی موسسه رازی ساخته شده و این شعبه تنها تولیدکننده این کیت ها در کشور است.
وی ادامه داد: با تولید و دستیابی به دانش کیت الایزای جذبی یون در گاو، ایران در ردیف سه کشور تولید کننده این کیت ها شامل فرانسه، سوئیس و آمریکا قرار گرفته است.
رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی شعبه منطقه مرکزی خاطرنشان کرد: قیمت تمام شده کیت الایزای جذبی یون در گاو حدود 30 درصد نمونه خارجی آن است و بومی سازی این کیت ها علاوه بر صرفه اقتصادی از خروج ارز نیز جلوگیری می کند.
موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی شعبه منطقه مرکزی (اراک) مجهز به بخش‌های اداری،آموزشی، اتاق‌های کارشناسی، سالن اجتماعات و هشت آزمایشگاه مجهز تحقیقاتی شامل آزمایشگاه مولکولی، میکروب‌شناسی،کشت سلولی، ویروس‌شناسی، بیوشیمی، سلولوژیک، انگل‌شناسی و تولید خون دفیبرینه و سالن‌های تولید نیز شامل محلول‌سازی،کوتین، فیلینگ، پکینگ، تولید،کنترل، شستشو، استریلیزاسیون و تولید آب است.
استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
این استان با وجود صنعتی بودن در زمره 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که 90 هزار بهره بردار شامل 20 درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.
670 هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و 2 دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
این استان رتبه چهارم تولید بچه ماهی قزل آلا، رتبه اول در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم تولید گل ها شاخه بریده، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر کشت و تولید انار کشور، رتبه ششم تولید پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو را به خود اختصاص داده است.
استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.
1955/6013/
کد N2083025

وبگردی