آفتاب

تاکید سفیر ایران در جمهوری چک بر اهمیت روابط اقتصادی دو کشور

تاکید سفیر ایران در جمهوری چک بر اهمیت روابط اقتصادی دو کشور

تهران - ایرنا - «اکبر امینیان» سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در جمهوری چک روابط متقابل دو کشور را تمرکز بر بخش های اقتصادی به خصوص صنعت، پتروشیمی، ماشین سازی، ماشین آلات حفاری، دارو و فناوری نانو اعلام کرد.

امینیان در گفت وگو با خبرنگار برون مرزی ایرنا ، با اشاره به سابقه 90 ساله روابط تهران و پراگ، جمهوری چک را برخوردار از بازار مناسبی برای برخی اقلام تولیدی ایران همانند محصولات پتروشیمی، کود، قیر، مبلمان، منسوجات و محصولات کشاورزی دانست.
وی خاطرنشان کرد که دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه در دیدار با برخی سفرا که عازم محل ماموریت خود هستند، با توجه به وضعیت فعلی کشور در داخل و منطقه، توسعه فعالیت های اقتصادی را مهم برشمرد.
امینیان اظهارداشت که « محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه نیز همواره بر فعالیت نمایندگی های سیاسی و کنسولی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور در بخش اقتصادی و به خصوص در امر صادرات و همچنین در صورت لزوم بر واردات اقلام مورد نیاز کشور تاکید داشته است.
سفیر جدید ایران در جمهوری چک تصریح کرد: در شرایط فعلی مساله حائز اهمیت حل مشکل تبادلات مالی و بانکی است که البته چاره اندیشی هایی نیز انجام شده است. همچنین در زمینه توریسم و صنایع دستی، دو کشور می توانند با یکدیگر همکاری کنند.
وی افزود: مهمترین مسئله در روابط ایران و جمهوری چک این است که هیچ گونه سابقه منفی از چک در ذهن ایرانیان در زمینه مسایل سیاسی و فرهنگی وجود ندارد به طوری که آثار این روابط را می توان در علاقمندی دو کشور به گسترش روابط مشاهده کرد.
امینیان با نام بردن از ماشین سازی تبریز به عنوان نمونه ای از همکاری چندین ساله دو کشور در زمینه صنعت، گفت:در حوزه صنعت و البته از لحاظ تاریخی، رابطه ایران با چک در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی، قدیمی ترین است.
سفیر جدید ایران در جمهوری چک افزود: من به عنوان نماینده ایران درجمهوری چک از فعالیت هر بازرگان، فعال تجاری و اقتصادی ایرانی که بتواند درچک در زمینه واردات یا صادرات فعالیت کند، استقبال می کنم. سفارت در حوزه اختیارات خود آماده ارائه همه گونه تسهیلات، عرضه اطلاعات و فراهم کردن بازدید است.
وی تاکید کرد که با توجه به ارزش دلار، فرصت مناسبی برای صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای دیگر بوجود آمده است که باید مغتنم شمرده شود و این امر در چارچوب اقتصاد مقاومتی قابل توجه خواهد بود.
امینیان اظهارداشت:ایران سالانه بالغ بر 3 میلیون دلار مبلمان به چک صادر می کند. وضعیت موجود بهترین فرصت برای صادرات اقلام ایرانی به سایر کشورها به خصوص چک است، زیرا پراگ از لحاظ اقتصادی وضعیت مطلوبی دارد و علاوه بر این می تواند در صادرات اقلام ایرانی به دیگر کشورهای اروپایی مهم باشد.
سفیر جدید ایران در جمهوری چک در خصوص نقش رسانه در ارتقای روابط دو کشور خاطرنشان کرد: نقش رسانه و به خصوص نقش خبرگزاری رسمی کشور «ایرنا» را در جامعه امروز نمی توان نادیده گرفت، زیرا این رسانه ها می توانند تاثیر مهمی در شناساندن بازار چک برای صادرکنندگان ایرانی داشته باشند. علاوه بر این، سفارت علاقمند است از امکانات رسانه ها برای معرفی فرهنگ و تمدن ایرانی استقبال کند.
وی گفت:در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی تاکید کردم که سفارت ایران در جمهوری چک در ارائه اطلاعات مربوط به این کشور برای تجار، بازرگانان و توریست های ایرانی که بتوانند با این کشور ارتباط برقرار کنند، کوتاهی نخواهد کرد.
اروپام**9109**1590
کد N2082408

وبگردی