آفتاب
رئیس پژوهشگاه هوافضا:

حدود 100 میلیون دلار در سال هزینه خدمات ماهواره می دهیم

حدود 100 میلیون دلار در سال هزینه خدمات ماهواره می دهیم

تهران- ایرنا- رئیس پژوهشگاه هوافضا با اشاره به خدمات حوزه فناوری فضایی به فناوری ارتباطات گفت: امروز فقط 100 میلیون دلار در سال هزینه خدمات ماهواره ای برای برقراری ارتباطات موبایلی مردم می دهیم.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر فتح الله امی امروز (چهارشنبه) همزمان با آیین افتتاحیه هفتمین دوره مسابقات ملی و نخستین دوره مسابقات بین المللی کن ست (Cansat) اظهار داشت: امروز چالش های زیادی در کشور داریم که در چهل سالگی انقلاب باید عقلانی و تخصصی حل بشود. چالش هایی مانند بحران آلودگی هوا، کم آبی، ریزگردها، نشست و فرونشست زمین، اعتیاد و اشتغال و امثال آن باید توسط نخبگان حل شود‌.
وی گفت: حوزه فناوری فضایی پیش از این متعلق به بعضی کشورها بود و کشور ما قبل از انقلاب سهمی از این فناوری نداشت، حتی آمریکایی ها در دانشگاه خود دروس مرتبط به فناوری فضایی را به دانشجویان ایرانی درس نمی دادند.
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به ارزش بالای فناوری فضایی در اقتصاد جهانی گفت: امریکا در سال 2014 حدود 20 میلیارد دلار روی حوزه فضایی سرمایه گذاری کرد و 80 میلیارد دلار بهره برد، ضمن اینکه بیش از 200 هزار شغل آفرید.
وی با اشاره به آموزش فناوری فضایی در دانشگاه ها گفت: امروز در 14 دانشگاه این رشته تدریس می شود، رقمی بالای 500‌ نفر در مقطع کارشناسی، 370 نفر در کارشناسی ارشد و 70 نفر در دکتری پذیرش می شوند، همچنین بیش از 2 هزار دانش آموخته داریم که باید برای این دانش اموخته ها کارافرینی کنیم.
رئیس مسابقات کن ست با اشاره خدمات فناوری فضایی به فناوری اطلاعات تاکید کرد: بر اساس آمار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز 140 میلیون سیم کارت دست مردم هست که خدمات آن از ماهواره های مخابراتی و سنجشی به دست می آید.
وی با استناد به سخنان معاون وزیر ارتباطات گفت: حدود 100 میلیون دلار در سال هزینه خدمات ماهواره می دهیم تا ارتباطات موبایلی مردم برقرار شود، به همین دلیل باید این بخش را توسعه دهیم.
دکتر امی ادامه داد: مسابقات کن ست را با همین هدف راه اندازی کرده ایم تا دانشجویان با مسایل مرتبط آشنا شوند.
وی اظهار امیدواری کرد: این مسابقات هر سال با گسترش بیشتر انجام و به صورت بین المللی برگزار شود.
رئیس پژوهشگاه هوافضا همچنین در این مراسم با اشاره به تاریخ معاصر ایران اظهار داشت: انقلاب اسلامی به آسانی به دست نیامده است، دست کم چهار دوره دشوار بر ایران گذشته است.
دکتر امی افزود: آزادی خواهان زیادی در مشروطیت به شهادت رسیدند، دوره سوم پهلوی اول به نام جمهوریت کودتا کرد و بعد از آن 54 سال مردم ایران منتظر جمهوریت بودند، در دوره چهارم مرحوم مصدق برای ملی کردن نفت تلاش کرد ولی کودتایی شد که ملت ایران را به روز سیاه نشاند.
وی ادامه داد: تا اینکه انقلاب اسلامی ایران در سال 57 با کمترین خسارت به پیروزی رسید.

*ادغام پژوهشگاه ها در دانشگاه ها درست نیست
معاون پژوهشی پژوهشگاه هوافضا نیز در این مراسم با تاکید بر اهمیت فعالیت پژوهشگاه ها گفت: پژوهشگاه ها نسبت به دانشگاه ها برتری های جدی دارند، عده ای می گویند باید پژوهشگاه ها در دانشگاه ها ادغام شوند؛ ولی بعضی کارهای تحقیقاتی فقط در پژوهشگاه ها ممکن است.
دکتر طیبی افزود: در دانشگاه ها هم کارهای خوبی انجام شده است ولی تحقیقات تا حدی در دانشگاه ها قابل انجام است و بقیه مسیر باید در پژوهشگاه ها و مراکز تحقیقاتی مختلف پی گرفته شود.
وی با اشاره به مسابقات کن ست نیز گفت: مسابقات کن ست از سال 90‌ شروع شد و هر سال پیاپی برگزار شده است. امسال چند تیم خارجی نیز شرکت کرده اند که رقابت را بهتر می کند.
دکتر محمد طیبی ادامه داد: این نوع مسابقات با اهداف مختلف انجام می شود؛ از جمله یاد گرفتن کار گروهی برای اینکه بعد از دانش آموختگی بتوانند وارد صنعت شوند و با دیگران کار کنند.
در این مراسم همچنین از فناور برتر پژوهشگاه دکتر مهدی عالمی رستمی عضو هیات علمی پژوهشگاه نیز تقدیر شد.
به گزارش ایرنا کن‌ ست از دو کلمه‌ کن (can) به معنای قوطی و ست (sat) مخفف کلمه (satellite) به معنای ماهواره، ساخته شده است.
کن‌ ست در حقیقت یک ماهواره‌ یا کاوشگر فضایی کوچک است که در ابعاد حدود یک قوطی، با جرم محدود و شرایطی مشابه یک پروژه فضایی اما در مقیاس کوچکتر از هر نظر، طراحی و ساخته می شود.
کن ست را می‌توان با وسایلی از قبیل راکت و بالون از ارتفاع‌ مختلف رها کرد تا در ضمن فرود سالم به زمین، مأموریت موردنظر را که مشابه مأموریت یک ماهواره یا کاوشگر است به انجام برساند. در مسابقات کن ست ایران، کن‌ست ها باید در یکی از دو دسته (کلاس) وزنی و ابعادی که قید شده است طراحی و ساخته شوند.
همچنین یک کن‌ ست اغلب شامل تمام قسمت‌های اساسی یک ماهواره یا کاوشگر از جمله زیرسیستم‌های توان، مدیریت داده و فرمان، مخابرات، سازه و بازیابی است تا به کمک آنها بتواند مأموریت خود را به انجام برسانند.
در این مراسم همچنین سه کارگاه آموزشی با عنوان کن ست؛ ماموریت ها، الزامات و راهکارها، طراحی سیستمی و چالش های عملیاتی کن ست، ملاحظات عملی در طراحی زیز سیستم های الکترونیکی و مخابراتی نیز برای گروه های شرکت کننده در این مسابقات برگزار شد.
علمی**9157**1440
کد N2082310

وبگردی