آفتاب
مدیرکل سیاسی وزارت کشور:

81 حزب اساسنامه خود را با قانون جدید مطابقت دادند

81 حزب اساسنامه خود را با قانون جدید مطابقت دادند

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر امور سیاسی وزارت کشور گفت: تاکنون وضعیت 81 حزب و گروه سیاسی با قانون جدید مطابقت یافته و تعداد 3 حزب نیز در سال 1397 پروانه فعالیت براساس قانون جدید دریافت کرده اند.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، حمید مولانوری امروز- چهارشنبه- در دیدار اعضای شورای مرکزی و بازرسان خانه احزاب ایران به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی افزود: از آغاز دولت تدبیر و امید،‌ وزارت کشور حداکثر مساعدت را در ارتباط با توسعه فعالیت احزاب و گروه های سیاسی داشته است.
دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب در این جلسه با تبریک چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و گرامیداشت ایام سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، به نقش احزاب و گروه های سیاسی در شکل گیری دستاوردهای انقلاب اسلامی در 4 دهه گذشته و اقدامات و فعالیت ها و ظرفیت هایی که تشکل های سیاسی برای کمک به فرآیند توسعه کشور داشته اند، اشاره کرد.
ملانوری در این دیدار که با هدف بحث و تبادل نظر درخصوص امور مرتبط با احزاب و گروه های سیاسی و اتخاذ تمهیدات لازم برای رسیدگی به مطالبات آنها و همچنین تبیین سیاست ها و برنامه ها در این حوزه برگزار شد، به تبیین سیاست ها و برنامه های دولت تدبیر و امید در زمینه توسعه فعالیت احزاب و گروه های سیاسی و همچنین برنامه های وزارت کشور در زمینه اجرایی کردن این سیاست ها در چند محور پرداخت.
دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب و گروه های سیاسی، ابلاغ منشور گفت وگوی سیاسی از سوی وزیر کشور را یکی از مهمترین دستاوردها در زمینه توسعه فعالیت احزاب و نهادهای مدنی در سطح کشور دانست و تصریح کرد: براساس ارزیابی های انجام شده، ‌تاثیر زیادی در شکل گیری تعامل فی مابین احزاب و نهادهای مدنی با مقامات ارشد استان ها و شهرستان ها داشته است و ارتقای سطح اینگونه تعاملات به عنوان یکی از اولویت های معاونت سیاسی وزارت کشور،‌ به صورت مستمر درحال رصد و پیگیری است.
وی ادامه داد: با پیگیری های انجام شده از سوی وزارت کشور، یارانه احزاب در اعتبارات سال 1396 احیا شد و اعتبار مذکور به خانه احزاب ایران تخصیص داده شده است.
مدیرکل سیاسی اظهار داشت: طبق برنامه ریزی انجام شده و با حمایت های وزیر کشور و معاون سیاسی، شاهد افزایش میزان اعتبار یارانه در سال 1397 خواهیم بود.
در ادامه این نشست گزارشی از روند اجرایی کردن ماده 22 قانون فعالیت احزاب و گروه های سیاسی در زمینه تطبیق وضعیت احزاب با این قانون ارایه شد.
طبق بررسی های انجام شده از مجموع 260 حزب و گروه سیاسی که پروانه فعالیت آنها به استناد قانون فعالیت احزاب، جمعیت ها و انجمن های سیاسی و صنفی مصوب سال 1360 صادر شده است، تاکنون وضعیت 81 حزب و گروه سیاسی با قانون جدید مطابقت یافته و تعداد 3 حزب نیز در سال 1397 پروانه فعالیت براساس قانون جدید دریافت کرده اند.
همچنین تعداد حدود 30 حزب و گروه سیاسی نیز در حال تکمیل فرآیند تطبیق وضعیت هستند. به طور کلی سیاست کمیسیون ماده 10 قانون احزاب ناظر بر مساعدت با کلیه احزاب و گروه های سیاسی جهت تطبیق وضعیت با قانون جدید بوده است و وزارت کشور نیز تلاش کرده است هرگونه مساعدت ممکن را اعمال کند.
با توجه به مباحث مطرح شده در خصوص فرآیند توزیع یارانه احزاب درسال 1396 ،‌ طبق مصوبه کمیسیون ماده 10 قانون احزاب و گروه های سیاسی؛ کل اعتبار یارانه سال 1396 جهت توزیع بین احزاب در اختیار خانه احزاب ایران قرار گرفته است و مقرر شده است مبلغ اعتبار به صورت مساوی بین احزاب قانونمند توزیع شود.
قابل ذکر است؛ براساس مصوبه کمیسیون، یارانه احزاب صرفا به تشکل هایی که وضعیت خود را با قانون فعالیت احزاب و گروه های سیاسی مصوب 22/8/95 تطبیق داده اند، توزیع خواهد شد.
گفتنی است، احزابی که یارانه دریافت می کنند موظف هستند طبق مفاد ماده 17 قانون فعالیت احزاب و گروه های سیاسی، گزارش نحوه هزینه کردن یارانه را به دبیرخانه کمیسیون ارایه کنند.
همچنین در این نشست تدوین دستورالعمل نحوه توزیع یارانه احزاب نیز در دستور کار قرار گرفته و در آینده نزدیک جهت بررسی و اتخاذ تصمیم به کمیسیون ماده 10 قانون احزاب ارایه خواهد شد.
در مورد برگزاری مجمع عمومی سالیانه خانه احزاب ایران و انتخاب اعضای شورای مرکزی و بازرسین این تشکل، با توجه به توافقات انجام شده و مصوبات کمیسیون ماده 10 احزاب و گروه های سیاسی،‌ جلسه مجمع عمومی خانه احزاب ایران در اسفند ماه سال جاری برگزار خواهد شد.
همچنین در این نشست اعضای شورای مرکزی و بازرسین خانه احزاب ایران و تعدادی از دبیران کل احزاب به مباحثی از جمله، درخواست تعدادی از احزاب و گروه های سیاسی مبنی بر مساعدت از سوی کمیسیون ماده 10 احزاب و گروه های سیاسی در زمینه تطبیق وضعیت آنها با قانون فعالیت احزاب و گروه های سیاسی و تعیین تکلیف احزاب و گروه های سیاسی که در مهلت مقرر در قانون فعالیت احزاب و گروه های سیاسی وضعیت خود را با قانون مذکور مطابقت نداده اند، تاکید شد.
همچنین در مورد یارانه سال 1396 احزاب و گروه های سیاسی و نحوه توزیع آن تبادل نظر شد و بر ضرورت برگزاری جلسه مجمع عمومی خانه احزاب ایران و تعیین تکلیف احزاب دارای شرایط لازم جهت شرکت در جلسه مجمع عمومی تاکید شد.
سیام*3061*1535
کد N2082195

وبگردی