آفتاب

برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و نقاشی‌خط هنرمند ایرانی در آستانه

برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و نقاشی‌خط هنرمند ایرانی در آستانه

تهران - ایرنا - نمایشگاه خوشنویسی و نقاشی ‌خط «سعید خوش منش» هنرمند ایرانی، 16 بهمن ماه) در موزه اولین رئیس جمهوری قزاقستان در شهر 'آستانه' افتتاح شد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، در این مراسم که با حضور سفرا و دیپلمات ها ، مقامات، هنرمندان، شرق شناسان و ایرانشناسان قزاقستانی برگزار شد، «مجید صابر» سفیر ایران در جمهوری قزاقستان، طی سخنانی با اشاره به قدمت طولانی هنر خوشنویسی در ایران، به آثار زیبای هنر خوشنویسی ایرانی در جای جای نقاط دنیا اشاره کرد.
مجید صابر در این باره گفت: امروزه آثار خوشنویسی ایران در بسیاری از مساجد تاریخی، آرامگاه های مشاهیر، قلعه‌ها و کاخ ها در شبه قاره هند، قفقاز، آسیای مرکزی، آناتولی، شمال آفریقا و دیگر نقاط جهان دیده می شود.
سفیر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به وجود اشعاری از شعرای بنام ایران و همچنین آثار زیبایی از هنر خوشنویسی ایرانی در برخی از آثار تاریخی قزاقستان به ویژه مقبره «خواجه احمد یسوی» شخصیت مشهور قزاقستانی، وجود این اشعار و آثار هنری را بیانگر دوستی دیرینه میان ایرانیان و قزاق ها عنوان کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود هنر نقاشی ‌خط را هنری نوین معرفی کرد که از ترکیب دو هنر خوشنویسی سنتی و نقاشی مدرن ایجاد شده است و آن را نتیجه ذوق و هنر پویایی هنرمندان ایرانی دانست.
در این مراسم، آقای «خوش منش» هنرمند ایرانی ضمن ارائه توضیحی از این هنر و آثار خود، به نوشتن خطوط نستعلیق، شکسته نستعلیق و معلی در حضور میهمانان پرداخت و توضیحاتی در خصوص هر یک از این خط ها برای حضار ارائه کرد.
در حاشیه این مراسم، مجید صابر با شبکه تلویزیونی 'آستانا تی وی' گفتگو کرد؛ وی در این مصاحبه گفت: هنر همواره به عنوان زبان مشترک و پلی بین اقوام و کشورهای مختلف ایفای نقش کرده است و هنر خوشنویسی ایرانی نیز از گذشته های دور تا کنون زینت بخش مساجد و اماکن تاریخی در قزاقستان و آسیای مرکزی و قفقاز بوده است.
**آساق**9470**1663**
کد N2082080

وبگردی