آفتاب

سکوت نگران کننده ماهواره های مریخ نورد

سکوت نگران کننده ماهواره های مریخ نورد

دو ماهواره مریخ نورد دوقلوی ناسا مدتی است هیچ علائم یا پیامی ارسال نمی کنند و همین سکوت موجب نگرانی جدی شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، مرکز کنترل ماهواره های یادشده که از نوع کیوب ست هستند اعلام کرده قادر به برقراری تماس با آنها نیست. ابعاد این ماهواره ها به اندازه یک چمدان کوچک است و آنها بعد از عبور از مریخ قرار بود به مسیر خود تا خارج از منظومه شمسی ادامه دهند.

ناسا اظهار نگرانی کرده که ممکن است در آینده هم هیچ علامتی از ماهواره های مذکور دریافت نشود. البته انجام موفق ماموریت های MarCO-A  و  MarCO-Bدر ارتباط با سیاره مریخ برای ناسا بسیار امیدوار کننده بوده است. این دو ماهواره به اولین ماهواره های جهان از نوع CubeSat مبدل شده اند که توانسته اند تا مریخ پیشروی کنند. معمولا ماهواره های CubeSat از مدار کره زمین دورتر نمی روند.

ناسا برای تولید این ماهواره های دوقلو ۱۸.۵ میلیون دلار هزینه کرده و با استفاده از آنها تصاویر جدیدی از سطح مریخ و اطلاعات تازه ای در مورد خاک آن به دست آمد. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط ناسا ارتباط با این دو ماهواره به ترتیب در تاریخ ۲۹ دسامبر ۲۰۱۸ و ۴ ژانویه ۲۰۱۹ قطع شده است. دو ماهواره یادشده در زمان قطع ارتباط به ترتیب در فاصله ۱.۶ میلیون کیلومتری و ۳.۲ میلیون کیلومتری از مریخ بوده اند.

علت دقیق قطع ارتباط این ماهواره ها با زمین مشخص نیست ولی به عواملی همچون عدم شارژ باتری های ماهواره ها، نقص فنی ماهواره ها و غیره اشاره شده است.

کد N2082037

وبگردی