آفتاب

تصویب کلیات طرح اساسنامه سازمان‌های شهرداری تهران

تصویب کلیات طرح اساسنامه سازمان‌های شهرداری تهران

اعضای شورای شهر تهران امروز کلیات طرح اساسنامه سازمان‌های شهرداری تهران را تصویب کردند.

به گزارش ایسنا، صبح امروز (سه شنبه) بررسی اساسنامه سازمان‌های شهرداری تهران روی میز شورای شهر قرار گرفت و محمد سالاری عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در دوره گذشته در مورد سازمان‌ها و شرکت‌ها مصوبات مختلفی بوده است و تمام آن مصوبات تنقیح شده است گفت: بهتر است مصوبات قبل که مفید است را دوباره استفاده کنیم.

حسن رسولی خطاب به اعضاء تصریح کرد: اعضای شورا دقت کنید از ۴۳ شرکت، سازمان و مؤسسه شهرداری فقط ۶ شرکت و سازمان همه مراحل را گذراندند و سایر این شرکت‌ها بعضاً با امضای شهردار سابق ابلاغ شده است و برخی را وزارت کشور رد کرده است.

وی با تأکید بر اینکه اگر به دنبال انضباط‌بخشی هستیم باید این اساسنامه را نهایی کنیم، گفت: ما در تدوین آیین نامه جدید به شاخص‌های قبلی توجه کردیم.

همچنین در ادامه بررسی این طرح مسجدجامعی عضو دیگر شورای شهر افزود: در شورای سوم این کار انجام شده است اما در ابلاغ مصوبه گرفتار مشکلی شدیم که این آئین‌نامه معاملاتی به تصویب شورا برسد یا هیأت مدیره سازمان؟ که این نقطه اختلاف بود که رخ داد و فقط ۶ سازمان توانستند خود را تطبیق دهند و مشکل در مصوبه نبود در اجرا بود.

وی گفت: اینکه هر شهرداری بیاد و یک روالی برای شرکت‌ها در نظر بگیرد درست نیست باید کار کلیدی کنیم نه اینکه دوباره از اول آغاز کنیم شاید نفر بعدی هم بیاید نظر دیگری داشته باشد و به نظرم در حال حاضر مسأله این است که در اساسنامه جدید مشخص کنیم قرار است چه تغییراتی رخ دهد و آنها را تصویب کنیم، موارد بسیاری از اساسنامه فعلی مثل سابق است.

در ادامه بررسی این طرح، همهمه‌ای در جلسه ایجاد شد و محسن هاشمی خطاب به اعضا گفت: اغتشاش ایجاد نکنید اجازه دهید من جلسه را اداره کنم همه شما دیر آمدید حق با من است.

به گزارش ایسنا، افشین حبیب‌زاده نیز گفت: یکی از مسائلی که در ماه‌های اول شروع به کار دوره پنجم شورای اسلامی شهر تهران تصویب کردیم، بحث واگذاری و بهره‌برداری از املاک بود. طبق این مصوبه هر گونه واگذاری و بهره‌برداری از املاک باید به صورت لایحه به شورا آمده و بعد از تصویب در شورا واگذار شود.

وی ادامه داد: این مصوبه برای آن بود که در آئین‌نامه معاملاتی سازمان املاک، بخشی که در قانون شهرداری‌ها صراحت دارد مبنی بر اینکه واگذاری املاک باید به تصویب انجمن شهر برسد وجود نداشت لذا املاک بدون تصویب شورا واگذار شده است. اگرچه سازمان املاک طبق آئین نامه خود عمل کرده است.

رئیس کمیته نظارت شورای شهر با بیان اینکه اگر آئین‌نامه معاملاتی سازمان املاک در شورا تصویب می‌شد قطعاً بند قانونی در آئین نامه لحاظ می‌شد، گفت: آئین‌نامه معاملات یا باید به صورت تیپ باشد و در شورا به تصویب برسد یا اگر به صورت تیپ ارائه نمی‌شود، باید به صورت تک تک آئین‌نامه معاملاتی سازمان‌ها و شرکت‌ها به صحن شورا آمده و به تأیید برسد.

به گزارش ایسنا، در ادامه اعضای شورا در مورد بندی مبنی بر حضور یک عضو شورا در شورای سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری بدون حق رأی بحث کردند که حسن رسولی عضو شورای شهر با بیان اینکه با تعدادی از همکارانم صحبت کرده‌ام و در شهرهای دیگر هم مرسوم است که یک عضو شورا بدون حق رأی در جلسات شورای سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری حضور داشته باشد، گفت: لازم است یک عضو شورای شهر تهران نیز در ترکیب شرکت‌ها قرار گیرد.

اما شهربانو امانی عضو دیگر شورای شهر بابیان اینکه تعداد شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری بسیار زیاد است و فکر نمی‌کنم ریز شدن نظارت شورا در این حد اثربخش باشد، اظهار کرد: نظارت شورا باید در تدوین، سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها اثربخش باشد.

وی تأکید کرد: حضور یک عضو شورا در جلسات شورای سازمان‌ها و شهرداری‌ها اثربخش نیست و از همکارانم می‌خواهم به این موضوع رأی ندهند.
مجید فراهانی عضو دیگر شورای شهر نیز در خصوص حضور یک عضو شورا در شورای سازمان‌ها و شرکت‌ها تصریح کرد: شورای سازمان‌ها وظایف کلانی دارد و این شرکت‌ها و سازمان‌ها به خصوص سازمان‌ها به حیات خلوت شهرداری تبدیل شده و کمترین گزارش را می‌دهند.


وی اظهارکرد: بیشتر از یک ماه است که از یکی از سازمان‌ها گزارشی خواسته‌ام بعد از یک ماه با تماس‌های پی در پی گزارشی ارسال کردند تازه آن چیزی نبود که ما می‌خواستیم و درخواست من این است که یک عضو شورا برای حفظ وظایف نظارت در جلسات شورای سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری حضور یابد.

به گزارش ایسنا، در نهایت موضوع حضور یک عضو شورا در شورای سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری با ۱۱ رأی موافق و ۴ رأی مخالف به تصویب رسید و اعضای شورا نیز کلیات طرح اساسنامه نمونه سازمان‌های شهرداری تهران را تصویب کردند.
انتهای پیام

کد N2081017

وبگردی