آفتاب
گزارش ایرنا از نظافتچی های سارق

نظافت خانه یتان را به ما بسپارید

نظافت خانه یتان را به ما بسپارید

تهران- ایرنا- ثریا خانم زن پاکیزه و مورد اعتمادی بود، اغلب خانم های فامیل، دوست و آشنا از او می خواستند که در طول سال به ویژه ایام نزدیک به سال نو، به منزل آنها رفته و خانه هایشان را تمیز کند، کارش بی نظیر بود، خانه هایمان را مثل خانه خود دانسته و مانند دسته گل تحویل می داد.

چندین سال بود که ثریا خانم به خانه های فامیل رفت و آمد داشت، مادرم او را به فامیل معرفی کرده بود چون هم زن تمیز و مورد اعتماد بود و هم می خواست منبع درآمدی برای او باشد تا بتواند شکم بچه هایش را سیر کند. در سال های اخیر ثریا خانم پیر و ناتوان شده بود و کار کردن برایش سخت، مادرم از این بابت ناراحت بود که چرا چنین زنی باید به این زودی از کار افتاده شود. برای خانه تکانی سال 97 مانده بود چه کند، به ثریا خانم زنگ زد تا شاید خانه تکانی خانه مان را با وجود ناتوانی جسمی اش قبول کند، ثریا خانم گفت واقعا دیگر نمی تواند کار کند اما دخترش را معرفی می کند تا به جای او نظافت خانه مان را انجام دهد.
دختر جوان ثریا خانم به خانه مان آمد، دختری ساکت و مهربان و مثل مادرش تمیز و پاکیزه بود، خانه مان را مثل دسته گل تحویل داد.
چند روزی گذشت، یک روز مادرم به سراغ طلاهایش رفت اما با کمال ناباوری متوجه شد، اثری از طلا و پولی که پس انداز کرده بود، نیست، هاج و واج مانده بود، یک آن به دختر ثریا خانم شک کرد، به همین دلیل به کلانتری محل رفته و از او شکایت کرد و به این ترتیب پرونده سرقت از منزل ما به جریان افتاد.
پلیس در تحقیقات خود متوجه شد که دختر ثریا خانم سارق است. مادرش به عنوان یک نظافتچی خوش نام در منزل مردم فعال بود اما به علت ازکارافتادگی، دخترش را برای نظافت به خانه مردم می فرستاد و دختر جوان پس از چند نوبت حضور در منزل مردم، با دیدن پول و طلا وسوسه شده و اقدام به سرقت از مالکان خانه می کرد این در حالی بود که ثریا خانم خبر نداشت دخترش از خانه مردم سرقت می کند.
این مطالب داستان نیست خبر سرقتی است که اتفاق افتاده و خبر آن در خبرگزاری و روزنامه ها در قالب هشدار به شهروندان انتشار یافته است از این دست پرونده ها به ویژه در ایام نزدیک به پایان سال در پلیس آگاهی بسیار تشکیل می شود. به نمونه هایی از این پرونده ها اشاره می کنیم.

* دستگیری باند 5 نفره سرقت از منازل در قالب نظافتچی
مهر ماه سال جاری به دستور قاضی شعبه سوم بازپرسی ناحیه هشت تهران پرونده‌ای از کلانتری 127 نارمک مبنی بر سرقت از منزل پیرمردی بازنشسته ساکن آپارتمانی در خیابان مجیدیه جنوبی به روش تخریب به پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران بزرگ ارجاع داده شد که سارقان مقادیری طلا، جواهر و اشیای قیمتی به ارزش تقریبی 100 میلیون تومان سرقت کرده بودند. در بررسی‌های میدانی و تحقیقات صورت گرفته مشخص شد این سرقت توسط افرادی انجام شده است که قبلا در همان آپارتمان به عنوان نظافتچی حضور داشتند و اطلاعات کاملی از اهالی آپارتمان و وضعیت و زندگی آنها کسب کرده بودند. در نهایت چند روز بعد از اتمام قراردادشان دوباره به این منزل مراجعه کردند و با بالا رفتن از دیوار آپارتمان به روش تخریب، منزل پیرمرد بازنشسته را سرقت می کنند.
چهار نفر از اعضای این باند سارقانی افغان هستند که مجوز لازم برای تردد در کشور ندارند و نفر پنجم نیز مالخر است، این سارقان با نصب تراکت در نقاط مختلف شهر خود را نظافتچی معرفی می‌کردند و معمولا بعد از انجام نظافت اطلاعات کاملی از محل به دست می‌آوردند و در فرصتی مناسب از محل‌های موردنظر سرقت می ‌کردند.
با به دست آمدن سرنخ ‌هایی از مشخصات سارقان، دستگیری آنان در دستورکار قرار گرفت و این سارقان طی یک عملیاتی ضربتی در منطقه خاک سفید دستگیر و برای انجام تحقیقات تکمیلی به پلیس آگاهی تهران بزرگ منتقل شدند. در بررسی‌ های صورت گرفته، سارقان به چهار فقره سرقت منزل به همین شیوه اعتراف و اظهار کردند که حین نظافت منازل، اطلاعات لازم را از سکنه به دست می‌آوردند و متوجه می ‌شدند که مالکان چه زمانی به سفر می‌روند. با اعتراف این سارقان نفر پنجم این باند یعنی مالخر آنها که در یکی از استان‌های غربی طلا فروشی داشت و طلاهای سرقتی را خرید و فروش می ‌کرد نیز دستگیر شد و مورد بازجویی قرار گرفت.
این سارقان با توجه به اطلاعات به دست آمده و با اطمینان از خالی بودن خانه‌ ها حدود ساعت 18 تا 21 در تیم‌های سه یا چهار نفره اقدام به سرقت می‌کردند، هنگام سرقت از منازل یکی از افراد این باند بیرون از خانه را دید می‌ زد و دو یا سه نفر دیگر نیز برای انجام سرقت به داخل خانه می‌ رفتند.

* ردپای زن نظافتچی در سرقت از منازل
چندی پیش مردی با حضور در شعبه 14 بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه 2 تهران از زنی به اتهام سرقت از خانه اش شکایت کرد و اظهار داشت، مدتی بود یک زن جوان به عنوان نظافتچی به خانه مان می آمد تا اینکه در آخرین روز کاری این زن دسته کلید خانه مان به طرز مرموزی گم شد و مجبور به ساخت کلید شدیم. روز حادثه خانه را برای چند ساعتی ترک کردیم و وقتی بازگشتیم، دیدیم اتاقی که طلاهایمان را در آن نگهداری می کردیم، به هم ریخته و طلا و جواهرات به ارزش 100 میلیون تومان به همراه 30 هزار دلار سرقت شده است. در پی این حادثه با بررسی دوربین مداربسته مجتمع متوجه شدم در نبود ما، همان زن نظافتچی وارد خانه مان شده و ساعاتی بعد همراه مردی که در خیابان منتظرش بوده، آنجا را ترک کرده است.
با تشکیل پرونده، تحقیقات ماموران پلیس آگاهی تهران در این باره آغاز و معلوم شد این زن تهران را ترک کرده و در خانه ای در شهرستان کرج ساکن شده است. به این ترتیب چند روز پیش متهم دستگیر و از خانه وی نیز بخشی از اموال سرقتی شاکی کشف و ضبط شد.
متهم با انتقال به پلیس آگاهی تهران، به سرقت اموال خانه شاکی اعتراف کرد و گفت: در پی رفت و آمد به خانه شاکی، متوجه شدم او دلار و طلاهای گرانبهایی در خانه نگهداری می کند و تصمیم به سرقت گرفتم. برای اجرای نقشه یک روز دسته کلید آنها را دزدیدم و از نامزدم خواستم مرا به خانه کارفرمایم ببرد تا وسایلم را بردارم. او در خیابان ماند و من با کلیدی که داشتم، وارد خانه کارفرمایم شدم و طلاها و دلارها را دزدیدم.
در پی اعتراف متهم، تحقیقات ادامه یافت تا اینکه معلوم شد چهار زن دیگر نیز که متهم پیش از این برای نظافت به خانه هایشان رفته بوده، به اتهام سرقت اموالشان از وی شکایت کرده و پرونده ها در دیگر مراکز پلیس مفتوح بوده است. به این ترتیب این چهار زن شاکی نیز به پلیس آگاهی احضار شدند و عنوان کردند همچنان از متهم شکایت دارند؛ زیرا او تنها فردی بوده که جای طلاهایشان را می دانسته و بعد از سرقت نیز به طرز مرموزی ناپدید شده است.
زن سارق در مواجهه حضوری با شاکیان، به دزدیدن اموال قیمتی از خانه این چهار زن نیز اعتراف کرد.
متهم درباره نحوه دزدی از منازل گفت: به عنوان نظافتچی به خانه این چهار زن شاکی راه یافتم و پس از جلب اعتمادشان، چند روز از هفته به منازلشان می رفتم. در ادامه با شناسایی محل نگهداری طلاها، سکه طلا، پول، دلار و دیگر اموال باارزش آنها و سرقت دسته کلید در فرصتی مناسب اموال را دزدیده و می فروختم.
همه ساله با نزدیک شدن به سال جدید شاهد افزایش سرقت هایی در پوشش نظافتچی هستیم، هر چند در طول سال نیز ممکن است چنین پرونده هایی در پلیس آگاهی تشکیل شود اما این نوع پرونده ها با نزدیک شدن به سال جدید افزایش می یابد که این افزایش به دلیل عدم آگاهی هموطنان و غفلت آنها اتفاق می افتد؛ شهروندان باید از صحت آگهی های مندرج در مطبوعات، معابر عمومی و فضای مجازی برای نظافت خانه و قالیشویی با مراجعه به سایت اتحادیه قالیشویان و مراکز مجاز دارای پروانه خدمات منزل، اطمینان حاصل کنند که چنین کاری نمی کنند چرا که این افراد سودجو ضمن تبلیغات گسترده در سطح شهر یا با ارسال پیامک و تبلیغ در فضای مجازی با حضور در منازل شهروندان و استفاده از ترفندهای مختلف کلاهبرداری یا سرقت می کنند.
غفلت از آن جهت که شهروندان به نظافتچی اطمینان نابجا کرده به گونه ای که شروع به درد دل با نظافتچی می کنند و این فرد که در واقع سارق است در جریان تمام مسائل خانوادگی صاحبخانه قرار می گیرد در حالی که بارها گفته شده است، هنگام بکارگیری افراد تحت عنوان نظافتچی، خانه را تحت هیچ شرایطی ترک نکنید همچنین در این شرایط مراقب اشیا و اموال قیمتی خود باشید، چرا که احتمال سرقت و کلاهبرداری وجود دارد.
پلیس در برخورد با موسسات خدماتی غیرمجاز و فاقد مجوز بارها هشدار داده است که به هر موسسه ای و به پلاکاردهای تبلیغاتی اعزام نظافتچی به منازل اعتماد نکنید و حتما از مجوزدار بودن آنها اطمینان حاصل کنید چرا که اگر با ورود نظافتچی به منزل، اتفاقی بیفتد مثلا سرقتی صورت گیرد به راحتی می توانید از موسسه شکایت کنید.

* مراقب موسسات خدماتی غیرقانونی باشید
سردار محمدرضا مقیمی رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی گفت: با توجه به نزدیک شدن نوروز، برخی موسسات خدماتی که قانونی نیستند اقدام به اعزام کارگر به منازل برای نظافت خانه ها می کنند که شهروندان باید نسبت به این موسسات هوشیار بوده و از خدمات موسسات قانونی بهره مند شوند. اینگونه موسسات به صورت خودجوش، تبلیغ می کنند و در فصل خاصی از سال مثل ایام نزدیک به نوروز فعال می شوند.
وی با بیان اینکه از این دست پرونده ها در پلیس آگاهی بسیار است، اظهار داشت: در این پرونده ها ذکر شده که همسر یا پسر خانمی که به عنوان کارگر از سوی این موسسات برای نظافت اعزام شده اند، گاو صندوق، اشیای قیمتی و طلاهای خانه را شناسایی و اقدام به سرقت کرده است یا در موارد دیگر، فردی حدود دو یا سه سال با خانواده ای کار می کرده و بعد از مدتی قصد داشته به شهر خود بازگردد و حق خود می دانسته که پولی از خانه ای که در آن کار می کرده است، ببرد.
رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی اضافه کرد: شهروندان باید هوشیار باشند و هر فردی را برای انجام نظافت منزل، نپذیرند و برای این منظور از موسساتی استفاده کنند که کنترل روی افراد زیرنظر خود را دارند، این موسسات ثبت و ضبط شده اند و به صورت قانونی فعالیت می کنند و در مقابل افرادی که به منزل شما می فرستند، پاسخگو هستند.
سردار مقیمی اضافه کرد: در صورتی که این افراد از سوی موسسات غیررسمی و غیرقانونی اعزام شوند، در مقابل هرگونه عملکرد این افراد، کسی پاسخگو نیست چرا که اینگونه موسسات خودجوش فعال شده اند، دو یا سه ماه فعالیت می کنند و بعد تعطیل می شوند؛ در صورتی که موسسات رسمی و ثبت شده پاسخگوی کارمندان خود هستند و اطلاعات ریز کارمندان خود را داشته و بر آنها نظارت و کنترل دارند.

* به بروشورهای تبلیغاتی اعتماد نکنید
سرهنگ رضا موذن معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا گفت: با توجه به فرارسیدن سال نو و ضرورت نیاز به نظافت منزل، متاسفانه برخی از شهروندان برای انجام کارهای منزل بدون هیچ دقت و گزینشی با اتکا به بروشورها و تبلیغات کوچه و خیابان به افراد ناشناس و برخی از شرکت های فاقد مجوز اعتماد می کنند.
وی اظهار داشت: این در حالی است که شهروندان برای انجام نظافت منزل خود باید نیروهای خدماتی شرکت های معتبر و قانونی را بکار گیرند. در صورت سوءاستفاده یا سرقت از منزل، با داشتن آدرس شرکت های مذکور، راحت تر می توان با استناد به قرارداد و اجاره نامه از طریق قانونی اقدام کرد.
سرهنگ موذن افزود: بر اساس پرونده های موجود، برخی از این افراد سودجو پس از جلب اعتماد و حس همدلی با صاحب منزل در زمان مناسب به تنهایی یا با همکاری همدستانش، وسایل باارزش را به سرقت می برند.
وی به شهروندان توصیه کرد: هنگام بکارگیری نیروهای خدماتی، شخصا در منزل حضور داشته باشند؛ همچنین اشیا، اسناد و پول نقد را در جای امن نگهداری و دور از دسترس و محدوده نظافت آنان قرار دهند.
سرهنگ موذن با اشاره به سرقت فرش ها از روی دیوار در روزهای خانه تکانی عید، گفت: اغلب، مشاهده می شود خانواده ها فرش ها و قالیچه های گرانبها و قیمتی خود را پس از شستن، روی بالکن و دیوار قرار می دهند، بدون توجه به اینکه برخی از منازل، مجاور کوچه یا ساختمان های نیمه کاره هستند.
وی همچنین به شهروندان توصیه کرد: برای شستن فرش ها از مراکز معتبر قالیشویی و مجاز استفاده کنند؛ در صورت شستن فرش در منزل باید مراقبت لازم برای جلوگیری از سرقت را مورد توجه قرار دهند.

* از سایت های دارای نماد «اعتماد» استفاده کنید
سردار کمال هادیان فر رئیس پلیس فتا با توجه به پایان سال و نزدیک شدن به سال جدید و خریدهای اینترنتی، گفت: شهروندان از صنف های دارای این نماد و سایت مجازی برای هرگونه خرید یا فروش استفاده کنند تا آسیب نبینند. سایت های دارای نماد اعتماد شناسایی و احضار شده اند و پرونده آنها در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است و پلیس و اصناف بر فعالیت آنها نظارت دارند. از سوی دیگر برخی افراد سایت هایی در فضای مجازی ایجاد و فعالیت می کنند در صورتی که نماد اعتماد ندارند.
گزارش از معصومه نیکنام
اجتمام*9105*1834
کد N2080482

وبگردی