آفتاب

ژاپن و آلمان در زمینه های تجارت و امنیت همکاری می کنند

ژاپن و آلمان در زمینه های تجارت و امنیت همکاری می کنند

پکن- ایرنا- 'شینزو آبه' نخست وزیر ژاپن و 'آنجلا مرکل' صدر اعظم آلمان در زمینه حل و فصل چالش های امنیتی و همچنین همکاری ها در زمینه تجارت آزاد میان دو کشور، شامگاه دوشنبه در توکیو به تفاهم رسیدند.

به گزارش ایرنا خبرگزاری کیودو ژاپن روز سه شنبه گزارش کرد 'آبه' در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک پس از مذاکرات خود با صدر اعظم آلمان در توکیو گفت: دو کشور برای حفظ و تقویت یک سیستم اقتصادی آزاد و باز با یکدیگر همکاری نزدیکی دارند.
ملاقات میان رهبران سومین و چهارمین اقتصاد دنیا در حالی برگزار شد که اتحادیه اروپا و ژاپن، روز جمعه توافقنامه تجاری را اجرایی کردند که به موجب آن، طرفین می توانند از مزایای بزرگ ترین بازار تجاری جهان استفاده کنند.
طبق این توافقنامه تجاری که تاثیر بزرگی بر صادرات خودروهای ژاپنی به اروپا و صادرات محصولات کشاورزی اتحادیه اروپا به ژاپن خواهد داشت، تقریبا همه تعرفه های گمرکی بر محصولات طرفین حذف می شود.
دو رهبر همچنین در مورد همکاری ها در زمینه توسعه خودروهای خودران، هوش مصنوعی و سایر تکنولوژی های پیشرفته به تفاهم رسیدند.
'آنجلا مرکل' صدر اعظم آلمان نیز گفت: توافق در همکاری های امنیتی سایبری مفید خواهد بود زیرا هر دو کشور با چالش های مشابه مواجه هستند.
ژاپن تفاهم نامه های مشابهی هم با استرالیا، بریتانیا، فرانسه، هند، ایتالیا، کره جنوبی، ایالات متحده و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی دارد.
آبه با مرکل که پس از 16 سال قدرت قصد دارد در سال 2021 از سمت خود کناره گیری کند همچنین درباره مسائل منطقه ای از جمله چین، کره شمالی و روسیه تبادل نظر کرد.
مرکل با ابراز نگرانی در مورد جاه طلبی های منطقه ای چین در آسیا بر نیاز به همکاری با پکن در زمینه های مختلف تاکید کرد.
خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا که آلمان نیز یکی از رهبران اصلی آن است از دیگر موضوعات مذاکرات رهبران دو کشور در توکیو بود.
آبه در این مورد به مرکل گفت: باید از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بدون هماهنگی و تفاهم نامه اجتناب شود، زیرا این امر با توجه به اینکه تعدادی از شرکت های ژاپنی در بریتانیا فعالیت می کنند تاثیر منفی بر اقتصاد دو طرف خواهد داشت.
مرکل که برای اولین بار در سه سال گذشته به ژاپن سفر کرده است گفت: آلمان اقدامات فراوانی برای جلوگیری از چنین نتیجه ای انجام داده است و این موضوع بدون همکاری بریتانیا ممکن نخواهد بود.
سفر آنجلا مرکل صدراعظم آلمان که به همراه گروهی از رهبران تجاری کشورش به ژاپن سفر کرده است اولین سفر او پس از حضور وی در نشست کشورهای گروه ۷ در مرکز ژاپن در سال ۲۰۱۶ و پنجمین دیدار از زمان سرکار آمدن او در سال ۲۰۰۵ است.
قرار است مرکل امروز نیز با امپراتور ژاپن دیدار کند.
**آساق**1904**
کد N2080344

وبگردی