آفتاب
عضو کمیسیون صنعت، معدن و تجارت:

تدوین قانون ملی فضا اولویت مجلس است

تدوین قانون ملی فضا اولویت مجلس است

تهران-ایرنا-عضو کمیسیون صنعت،معدن و تجارت مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسئولان وزارت ارتباطات پیگیر تدوین قانون ملی فضا هستند،گفت: تدوین قانون ملی فضا یکی از دغدغه ها و اولویت های نمایندگان مجلس است.

«رامین نور قلی پور» امروز یکشنبه در مراسم دهمین سالگرد روز ملی فناوری فضایی که در سالن همایش های شهید قندی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، افزود:البته دنیا نیز به تازگی برای تدوین قانون فضا اقدام کرده و ما از این حیث خیلی از آن ها عقب نیستیم.
وی ادامه داد:از آن جایی که رقابت در این زمینه چشمگیر است و هر روز به تعداد رقبا افزوده می شود، نیاز به قوانین مدون و اصولی بیش از پیش حس می شود. باید قانونی تصویب شود که در زمینه ملی و بین المللی بتوان به آن استناد کرد.
نور قلی پور با اشاره به اینکه ایران جزو معدود کشورهای دنیا است که چرخه کامل فضایی دارد، افزود:سال 2009 که ماهواره امید پرتاب شد برای خیلی از کشورها عجیب بود که دانشمندان ایرانی هم توانسته اند ماهواره بسازند، هم آن را پرتاب کنند. رسیدن به تکنولوژی پرتابگرها در ایران بحث بسیار بزرگی است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: آن زمان سوال های زیادی مطرح می شد که چطور ایرانی ها توانسته اند به این تکنولوژی دست پیدا کنند. همیشه نام ایران به عنوان معدود کشورهایی که این چرخه را در اختیار دارند نام برده می شود. در حال حاضر صنعت فضایی محل رقابت بسیار شدیدی است، بازیگران بسیار زیادی وارد صحنه شده اند و نیاز به سرمایه گذاری بسیار زیادی در این زمینه است.
وی گفت: صنعت فضایی هزینه بر است؛بالطبع هزینه آن برای سایر کشورها مانند ایران برای لانچ کردن هر کیلوگرم «پیلود» بیشتر است. بر این اساس نقش مجلس برای تخصیص اعتبارات لازم برای برنامه ریزی در این حوزه پر رنگ است.
عضو کمیسیون صنعت، معدن و تجارت افزود: مسئله بسیار مهم دیگر ایجاد آگاهی در خصوص اهمیت این دانش بین نمایندگان مجلس است. بسیاری از همکاران ما شاید به سبب نوع کارشان اطلاعاتی در این زمینه نداشته باشند؛ما باید در این زمینه آگاهی دهیم تا همراهی مجلس در این حوزه بیشتر شود.
نور قلی پور با اشاره به تحریم های مختلف علیه ایران گفت:در حال حاضر به کنوانسیون های بین المللی پیوسته ایم. پیوستن به بخشی از این کنوانسیون ها بر اساس نص صریح قانون و مصوبه مجلس صورت می گیرد.
وی تاکید کرد:تا الان در این زمینه، اقداماتی را درکمیسیون تخصصی مربوطه (صنایع و معادن) که کارگروهی به نام «فضا» دارد انجام داده ایم. در این کارگروه مسائلی که دولت در قالب لایحه پیشنهاد می کند را بررسی می کنیم.
این نماینده مجلس گفت :یکی از مسائل مهم دیگر، دستیابی و تدوین سند جامع آمایش سرزمینی در کشور است. یکی از لایه ها و داده های بسیار اساسی برای تدوین سند آمایش سرزمین، تصاویر ماهواره ای است. تصاویری که دقیق باشد و بتواند در جهت تهیه نقشه های پایه به دانشمندان کمک کند. سال هاست در خصوص سند آمایش سرزمینی در کشور صحبت می شود، اما سند جامعی در این خصوص نداریم.
عضو کمیسیون صنعت، معدن و تجارت افزود:سند آمایش می تواند دست تصمیم سازان را که نمایندگان مجلس نیز جزیی از آن هستند را در جهت برنامه ریزی توسعه باز بگذارد تا بتوانند بهتر تصمیم را بگیرند. علاوه بر آن این سند کمک می کند که اعتبارات این حوزه نیز عادلانه و متوازن تقسیم شود.

**دستاوردهای فضایی ایران در یک دهه
همچنین مهندس حجت تارزاده سرپرست حوزه ریاست، روابط عمومی و دبیرخانه شورای عالی فضایی سازمان فضایی ایران گفت: این روز از برکات انقلاب است و تمام دستاوردهای آن توسط دانشمندان ایرانی رقم خورده است. سال ۸۸ کاوشگر ۳، حاوی نمونه های سلولی بود، اولین موجودات زنده از ایران در قالب کپسول زیستی شامل یک موش، دو لاک‌پشت تعدادی کرم و سلول های انسانی، به فضا فرستاده شد.
وی افزود : پس از آن نمونه اولیه ماهواره بر سیمرغ رونمایی و در سال ۸۹ نمونه های مهندسی ماهواره ظفر، رصد، فجر و پیام رونمایی شدند. پس از آن ماهواره های رصد و فجر با موفقیت در مدار قرار گرفتند و ماهواره ظفر نیز تا شهریور سال ۹۸ آماده ارسال خواهد شد.
تارزاده ادامه داد: در سال ۹۰ ماهواره نوید در مدار قرار گرفت. مدل توسعه یافته ماهواره زهره در سال ۹۱ رونمایی و نخستین میمون در همان سال به فضا پرتاب شد و بازیابی سالم آن از دیگر دستاوردهای صنعت فضایی کشور ایران است.
وی در ادامه این دستاوردها به سال 92 رسید و گفت : دراین سال ماهواره های تدبیر و خلیج فارس رونمایی شدند و دومین میمون توسط کاوشگر پژوهش به فضا پرتاب شد. یک سال بعد نوبت پرتاب ماهواره فجر رسید.
سال 94 آزمایشگاه ملی سنجش از دور و مرکز یکپارچه سازی و آزمون سامانه‌های فضایی راه‌اندازی شدند. یک سال بعد مدل مهندسی ناهید یک - اولین ماهواره مخابراتی در کشور- و بلوک انتقال مداری ماهواره رونمایی و در حال حاضر به مرحله اجرا رسیده اند.
مراسم گرامیداشت سالروز فناوری فضایی امروز یکشنبه در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با محمد جواد حضور آذری جهرمی، رئیس سازمان فناوری فضایی و جمعی از مسئولان برگزارشد.
** م.ش ** 1440
کد N2078963

وبگردی