آفتاب
با تصویب مجلس؛

وزارت راه و شهرسازی موظف به تهیه نقشه حریم گسل ها شد

وزارت راه و شهرسازی موظف به تهیه نقشه حریم گسل ها شد

تهران-ایرنا- نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزارت راه و شهرسازی را موظف به تهیه نقشه حریم گسل ها و راه اندازی سامانه پاسخ سریع زلزله کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نمایندگان در ادامه جلسه علنی امروز - یکشنبه - مجلس ماده 17 لایحه مدیریت حوادث غیرمترقبه کشور را با 169 رأی موافق، 15 رأی مخالف و چهار رأی ممتنع از مجموع 235 نماینده حاضر تصویب کردند.
نمایندگان در این ماده وزارت راه و شهرسازی و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی را موظف کردند، نقشه حریم گسل ها را با اولویت کلان شهرها به همراه ضوابط ساخت و ساز در حریم گسل ها تهیه کنند.
براساس این مصوبه وزارت راه و مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی باید نقشه های پهنه بندی خطر زلزله، خطرپذیری ریسک، لحظه ای در سطح ملی و استانی و شهری را تهیه، تصویب و نقشه های طرح های تفصیلی شهری را بر آن اساس مورد بازبینی قرار دهد و سامانه پاسخ سریع زلزله را از طریق توسعه شبکه ملی شتاب نگری کشور در کلان شهرها راه اندازی کنند.
همچنین با تصویب مجلس ، وزارت راه و مرکز تحقیقات راه و مسکن را موظف کردند که زون های با فرو ریزش و فرونشست با در نظر گرفتن اثرات قنوات، گودبرداری، حفاری های زیر سطحی و مواردی از این قبیل در حوزه های شهری و در مسیر سامانه های حمل و نقل جاده ای، ریلی و در فرودگاه ها و بنادر تعیین و تمهیدات مهندسی در خصوص مقابله با فروریزش های شهری و فرو نشست زمین را با هدف تدوین ضوابط آئین نامه های مرتبط تعیین کنند، ارزیابی ایمنی ساختمان های مهم و بلندمرتبه با کاربری های مختلف با اولویت بندی شهرها در برابر آتش سوزی، زلزله، فرونشست و فرو ریزش زمین انجام دهد و ارزیابی آسیب پذیری با اولویت بندی نشانه های حمل و نقل هوایی، دریایی، ریلی و جاده ای را از طریق خطر زلزله، فرونشست و فرو ریزش زمین با هدف شروع اقدامات اجرایی ارتقاء تاب آوری را انجام دهد.
نمایندگان مجلس همچنین وزارت راه و مرکز تحقیقات را موظف کردند که با همکاری وزارت نفت، نیرو و مخابرات قرارگیری شریان های حیاتی و مجموعه های مرتبط به سازمان های دولتی و شرکت ها در حریم گسل ها و زون های با خطر زلزله و فرو نشست و فرو ریزش زمین ارزیابی کنند و موارد را جهت شروع اقدامات اجرایی ارائه کند.
سیام**9121**1336
کد N2078503

وبگردی