آفتاب

قانون جدید آمار تائید شد

قانون جدید آمار تائید شد

رئیس مرکز آمار از تائید نهایی قانون جدید آمار در کمیسیون تخصصی آمار خبر داد.

به گزارش ایسنا، امروز (یکشنبه) مرکز آمار میزبان خبرنگاران بود و مدیران این مجموعه با گذری بر عملکرد ۴۰ ساله توضیحاتی در این باره و سایر حوزه‌های فعالیت این مرکز ارائه کردند.

امید علی پارسا - رئیس مرکز آمار - در این نشست با اشاره به اینکه قانون جدید آمار در کمیسیون تخصصی آمار به تأیید نهایی رسیده است، اعلام کرد که قانون جدید برای تصویب به دولت و سپس به مجلس تقدیم خواهد شد.

وی ادامه داد: تضعیف غیرکارشناسانه به آمارهای رسمی، تردیدآفرینی مبتنی بر بدبینی، اغراض سیاسی، ناآگاهی از روش‌های تولید آمار و تفسیرهای غلط از اعداد، مسائلی است که نظام آماری کشور را تهدید می‌کند.

پارسا گفت: از نقدهای عالمانه و بی‌رحمانه استقبال می‌کنیم اما نقدهای بدبینانه و از روی جهل را نمی‌پذیریم.

اثر غیر مستقیم نرخ ارز در سبد خانوار

در ادامه این نشست حسین زاده - معاون اقتصادی مرکز آمار- با بیان اینکه در استفاده از آمار تورم باید دقت داشت که گاهاً اشتباهاتی صورت می‌گیرد، گفت: با مراجعه به ۷۹ مغازه و ۶۰۰۰ خانوار و دریافت قیمت از حدود ۴۷۵ قلم کالا که حدود ۴۲۰ هزار قیمت در کل کشور است، نرخ تورم محاسبه می‌شود. البته سبد شهرنشینان با روستانشینان متفاوت است که خود موجب اختلاف در آمار تورم شهری و روستایی خواهد شد.

وی همچنین در مورد اثرگذاری نرخ ارز در تورم گفت: نرخ ارز مستقیم در سبد مصرفی خانوار محاسبه نمی‌شود اما اثر غیر مستقیم دارد.

خبر در حال تکمیل است

کد N2078334

وبگردی