آفتاب

کارشناس مسائل آمریکا: شاید اقدام اروپا گره گشا باشد

کارشناس مسائل آمریکا: شاید اقدام اروپا گره گشا باشد

تهران - ایرنا - کارشناس مسائل آمریکا معتقد است: باید از همه روزنه ها استفاده کرد شاید این اقدامی که اروپایی ها انجام داده اند گره گشا شود و پله ای برای رسیدن به پله های بعدی باشد.

«امیرعلی ابوالفتح» روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا با بیان اینکه برخی بخش های دولت و منتقدان به افزایش انتظارات درباره راه اندازی سازوکار حمایت از تبادلات تجاری (ساحات) یا 'INSTEX ' دامن زده اند ، گفت: مسئولان دستگاه دیپلماسی به طور قطع وظیفه دارند از همه ظرفیت های متعارف و غیرمتعارف استفاده کنند اما به این معنا نیست که پس از 9 ماه مذاکره، خط و نشان کشیدن و تهدید، سندی بیرون بیاد که با انتظارات فاصله زیادی داشته باشد.
وی ادامه داد: به هرحال تلاش هایی شده، مذاکرات فشرده ای صورت گرفته و رفت و آمدهای انجام شده است ولی اینکه بگوییم همه کار انجام شده و دولت به همه خواسته هایش رسیده ، قطعا چنین نیست.
کارشناس مسائل آمریکا افزود: باید این موضوع را با تامل بررسی کرد و شتابزده قضاوت نکرد. باید دید اروپا کدام رویکرد را پیش گرفته است شاید در مرحله عمل نیازهای ایران تامین شود. در هر حال توقع بیشتری از اروپا می رفت. در این سند از اقلامی چون دارو و موادغذایی برای تامین نیاز ایران صحبت شده است که اساسا در لیست تحریم ها نیستند. به عبارت دیگر اروپا تا اینجا، کار خارق العاده و خلاف میل آمریکا انجام نداده است. هرچند انتظار می رفت در همه بخش ها، نیازهای ایران بر طرف کند ولی برمبنای این سند چنین چیزی اتفاق نمی افتد.
ابوالفتح با بیان اینکه این موضوع به آن اندازه نگران کننده و سیاه نیست که عبارت «نفت برابر غذا» برای آن به کار برد، یادآور شد: این عبارت درباره عراق و شرایطی که آن کشور داشت به کار می رفت و قابل قیاس با ایران نیست هرچند آن چیزی هم نیست که اروپایی ها پس از 9 ماه وعده داده بودند.
وی با بیان اینکه سازوکار طراحی شده صرفا مواردی را در بر می گیرد که در لیست تحریم های آمریکا نیست، تاکید کرد: در حقیقت اروپا ادامه دهنده سیاست های آمریکا در این چارچوب است. با اظهاراتی که مقام های اروپایی مانند موگرینی در ماه های اخیر انجام داده بودند این انتظار ایجاد شده بود که اروپایی ها با پذیرش هرنوع هزینه ای در پی استقلال عمل هستند. اما سند منتشر شده این موضوع را نشان نمی دهد. سالهاست استقلال خواهی در اروپا وجود دارد و بارها در موردش صحبت شده است اما دست کم درباره برجام به نظر می رسد آنها بیش از عمل، حرف زده اند.
وزیران خارجه آلمان ، فرانسه و انگلیس روز پنج شنبه در حاشیه نشست اتحادیه اروپا اعلام کردند کانال ویژه پرداخت اروپا و ایران تحت عنوان 'ابزار پشتیبان فعالیت‌های تجاری' INSTEX به ثبت رسمی رسیده است.
بر اساس گزارش رسانه های آلمان ، مقر این گروه در پاریس فرانسه مسقر خواهد بود و مدیر این سازوکار یکی از کارشناسان بانکی از فرانکفورت آلمان است. انگلیس هم ریاست کمیته نظارت را بر عهده خواهد داشت.
همچنین این گروه در آلمان نیز شعبه خواهد داشت. از این سه کشور یک دیپلمات از وزارت امور خارجه در این کانال مالی حضو خواهد داشت.
این ساز و کار در گام نخست تجارت کالاهای انسانی (مواد غذایی و دارو) را تحت پوشش قرار می‌دهد، اما پس از آن دامنه اش گسترش خواهد یافت.سیام**3202**1553
کد N2078130

وبگردی