آفتاب
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

آنچه در محیط زیست کشور رخ داده، تراژدی است

آنچه در محیط زیست کشور رخ داده، تراژدی است

بندرعباس-ایرنا- عضو کمیسیون امنیت مجلس شورای اسلامی و رییس مجمع نمایندگان هرمزگان گفت: آنچه در 40 سال گذشته در محیط زیست کشور رخ داده، یک تراژدی است که یا ریشه در تغییر اقلیم دارد و یا به دلیل اشکال در قانون گذاری، برنامه ریزی و اجرای سیاست دارد.

به گزارش ایرنا، محمد آشوری تازیانی بعد از ظهر شنبه در مراسم روز جهانی تالاب ها در بندرخمیر افزود: شعار امسال روز جهانی تالاب ها که در مواجهه با تغییر اقلیم ناتوان نیستیم یک راهبرد است و می توانیم در رویارویی با سیاست گذاری ها قوانین و برنامه های اجرایی غلط نیز ناتوان نباشیم.
وی تصریح کرد: در اجرای برنامه های توسعه ای در چهار دهه گذشته خطاهای استراتژیک(راهبردی) در لطمه به محیط زیست داشتیم و در آستانه ورود به دهه پنجم انقلاب، اجرای برنامه های توسعه ای باید متناسب با توان اکولوژیک کشور باشد.
عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی یاد آور شد: در کنار دولت و مجلس، جنبش های نخبگی باید برای صیانت از منافع زیست محیطی فعال شوند.
آشوری، انتقال فولاد از شهرهای ساحلی به مناطق مرکزی و خشک را مصداق یکی از سیاست های اشتباه معرفی کرد که اکنون پیامدهای منفی خود را نشان داده است.
نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ساخت و سازهایی هم که در ساحل به اسم توسعه در مناطق ساحلی انجام شده، یکی دیگر از تراژدی هاست.
وی تاکید کرد: پیوست زیست محیطی باید در تمام طرح های کوچک و بزرگ وجود داشته باشد.
از حدود یکهزار تالاب شناخته شده در ایران،84 تالاب دارای اهمیت بین المللی هستند و از 22تالاب بین المللی کنوانسیون رامسر، 6 تالاب بین المللی و تحت حفاظت محیط زیست شامل جزیره شیدور ، خور خوران ، دهانه رودخانه گز و حرا و دهانه رودخانه های شور ، شیرین و میناب و آذینی در استان هرمزگان واقع شده که نیازمند توجه ویژه برای احیای مجدد و استفاده از ظرفیت های گوناگون آنها در بخش های مختلف از جمله گردشگری است.
تالاب های بین المللی هرمزگان شامل خور خوران حد فاصل بندرلافت جزیره قشم وبندر خمیر به طول 100هزار هکتار، مصب رودخانه های شور، شیرین و میناب در70کیلومتری شرق بندرعباس به مساحت 54هزارهکتار، مصب رودخانه های گز و حرا در 120کیلومتری جنوب شرقی بندرعباس و آذینی با 28هزار هکتارهم در سیریک واقع شده است.
از مزیت های تالاب های بین المللی هرمزگان، واقع شدن درمسیر عبور آب های سیلابی به دریا و یا واقع شدن در کنار دریاست که جنگل های حرا ومانگرو را درخود جای داده است.
دوم فوریه برابر با سیزدهم بهمن ماه به نام روز جهانی تالاب ها نامگذاری شده است.
شهرستان بندرخمیر در 70 کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.
202094/6048
کد N2077868

وبگردی