آفتاب

هنوز آن‌هایی که باید، در مقابل زلزله حساس نشده‌اند

هنوز آن‌هایی که باید، در مقابل زلزله حساس نشده‌اند

عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی، برآیند کلی «دومین همایش توانمند سازی میراث معماری و شهری در برابر زلزله» را تدوین یک بیانیه در خصوص حفاظت از میراث معماری و رسیدن به یک راهکار پژوهشی برای حفاظت از بناهای تاریخی می‌داند.

به گزارش ایسنا، در حالی قرار است دومین همایش ملی تخصصی «توانمند سازی میراث معماری و شهری در برابر زلزله» در سه روز چهارم تا ششم اسفند قرار است با هدف مطرح کردن میزان توانمندسازی میراث معماری و شهری در برابر زلزله در موزه ملی ایران برگزار شود، که مسئولان این همایش، یکی از اهداف مهم آن را تدوین یک بیانیه در خصوص حفاظت از میراث معماری در برابر زلزله معرفی می‌کنند.

ما پژوهش می‌کنیم، وظیفه اصلی را معاونت میراث برعهده دارد

علی‌رضا انیسی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در گفت‌وگو با ایسنا، می‌گوید: در این همایش ملی قصد داریم مو ضوع توانمندسازی میراث معماری و شهری را در برابر زلزله مطرح کنیم و با تدوین یک بیانیه، توجه علاقمندان و متخصصان به این موضوع جلب شود، چون هنوز توجهی که باید برای حفاظت از این میراث جلب شود، به سرانجام نرسیده است.

او با اشاره به رخ دادن اتفاقات گذشته در نقاط مختلف کشور مانند زلزله در تهران، کرمانشاه و برخی شهرهای دیگر ادامه می‌دهد: ما هنوز در یک ابهام به سر می‌بریم، بنابراین پژوهشگاه به اجرایی کردن یک کار پژوهشی - علمی فکر می‌کند. در واقع وظیفه این نهاد پژوهشی وارد شدن به این موضوع از جنبه‌ی پژوهشی است.

وی با تاکید بر این‌که این موضوع هنوز آن‌قدر در دنیا هم پیشرفت نکرده که بگوئیم از آن‌ها عقب مانده‌ایم، می‌افزاید: ما سعی می‌کنیم با برگزاری این همایش توجه همه متخصصان را جلب کنیم. چون بناهای تاریخی ویژگی‌ها و محدودیت‌هایی دارند که با بناهای عادی متفاوت است، بنابراین مداخله در آن‌ها بسیار مشکل است.

دبیر علمی همایش «توانمندسازی میراث معماری و شهری در برابر زلزله» با تاکید بر این‌که پیدا کردن راهکار و رسیدن به یک نتیجه تا امروز در برابر حفاظت از بناهای تاریخی، برعهده‌ی معاونت میراث فرهنگی است، اظهار می‌کند: پژوهشگاه میراث فرهنگی وظیفه خود می‌داند که با پیدا کردن راه‌حل به جنبه فنی و اصولی مرمت و توانمند سازی در برابر زلزله فکر کند.

به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی، انیسی همچنین رویکرد اصلی همایش را حفاظت از ابنیه و میراث معماری در برابر زلزله و در دستور کار قرار گرفتن این مهم در سیاست‌های پژوهشگاه و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌داند و ادامه می‌دهد: با توجه به میان رشته‌ای بودن علم حفاظت، مبنای همایش استفاده از تمامی علوم مرتبط مانند مرمت، ژئوتکنیک، سازه و معماری در امر حفاظت و نگهداری ابنیه تاریخی است.

این عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، القای ایده‌های مقاوم‌سازی در بستر سازه‌ها را هدف اصلی این همایش بیان می‌کند و با اشاره به این‌که تلاش شده درا ین همایش از حضور متخصصان حوزه ژئوتکنیک نیز بیشترین بهره برده شود، اظهار می‌کند: پدیده علمی و نوین ژئوتکنیک در بیشتر کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پدیده بر استفاده از عناصر نگهدارنده در برابر بستر سازه‌ها در برابر نیروی افقی زلزله تاکید دارد، بنابراین اکثر طرح‌های حفاظتی مورد نظر در این همایش، استفاده از تکنیک‌های نوین نگهدارنده سازه‌های معماری در برابر رفتار زلزله است.
 

روش‌های توانمندسازی در برابر زلزله را بررسی می‌کنیم
 

او همچنین حفاظت در برابر زلزله را به عنوان یکی از مخرب‌ترین پدیده‌های طبیعی تهدید کننده بشر، نسبی می‌داند و می‌گوید: لازمه حفاظت، انجام مطالعات و اجرای طرح‌های گسترده و گروهی است که با استفاده از آنها بتوان بیشترین بازده را در برابر زلزله داشت و از خسارت ابنیه تاریخی تا حد ممکن کم کرد.

وی با اشاره به جنبه‌های ثانویه حفاظت در برابر زلزله، شاخصه‌هایی مانند تزئینات و عناصر با ارزش وابسته به معماری را جزو لاینفک ابنیه تاریخی می‌داند و ادامه می‌دهد: سن بالای ابنیه تاریخی، آسیب‌پذیری و حساسیت‌های زیستی عناصر از عوامل اجتناب ناپذیر در این زمینه هستند.

به گفته‌ی او در این همایش تلاش می‌شود تا روش‌های توانمند سازی در برابر زلزله مورد بررسی و پژوهش قرار گیرند.

انیسی هدف از توانمند سازی را بهبود وضعیت ابنیه تاریخی با روش‌های نوین می‌داند و می‌گوید: با توجه به ماهیت متفاوت بناهای تاریخی و تفاوت رفتاری آن‌ها با سازه‌های نوین، در صورت بروز زلزله تا حد امکان و علمِ موجود کمترین خسارت به میراث معماری وارد شده و در کوتاه‌ترین زمان و با استفاده از نوین‌ترین فناوری‌ها، تخریب‌های صورت گرفته درمان و مرمت شوند.
 

خروجی همایش، تدوین یک بیانیه است
 

دبیر علمی دومی همایش توانمند سازی میراث معماری، با تاکید بر مشارکت کارشناسان مرتبط با میراث معماری، اساتید دانشگاه‌ها و دانشجویان در این همایش افزود: فضای دانشگاهی نیازمند همکاری‌های بین رشته‌ای است. یکی از مهمترین اهداف همایش توانمند سازی میراث معماری در برابر زلزله پیوند کارشناسان رشته‌های مرتبط است.
 

او به قرارگرفتن نگاه کالبدی به ابنیه و بافت‌های تاریخی و رویکردهای اجتماعی و فرهنگی، در دستور کار حفاظت اشاره می‌کند و می‌گوید: مثلاً در صورت وقوع زلزله در یک روستای تاریخی و مهاجرت ساکنان آن، پیوندهای اجتماعی و فرهنگی از بین می‌رود و علاوه بر میراث کالبدی، میراث ناملموس نیز از بین می‌رود.
 

این عضوهیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، خروجی اصلی این همایش را تدوین یک بیانیه درباره‌ی حفاظت از میراث معماری می‌داند و ادامه می‌دهد: در آینده نزدیک این مهم که دستاورد پژوهشگران حوزه میراث معماری است در دستور کار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، قرار گیرد.

انیسی اظهار می‌کند: دومین همایش توانمند سازی میراث معماری و شهری در برابر زلزله که فراخوان آن مهرامسال منتشر شد، توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و در قلب یک سمپوزیوم علمی برگزار می‌شود. تا امروز تعداد مقالات ارسال شده به دبیرخانه همایش در حدی بود که در برنامه‌ریزی‌های اجرایی پنل‌های قابل ارائه را به صورت نشست‌های موازی تهیه کنیم، حتی مدت زمان برگزاری همایش از دو روز به سه روزی افزایش پیدا کرده است.

انتهای پیام

کد N2077591

وبگردی