آفتاب
در دومین کنفرانس حکمرانی و سیاست گذاری عمومی

محسن رضایی : درهای اداره کشور به روی نخبگان باز است

محسن رضایی : درهای اداره کشور به روی نخبگان باز است

تهران-ایرنا- دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: زمان آن رسیده که درهای اداره کشور به سمت مردم و نخبگان باز شود، زیرا استفاده حداقل از سرمایه های کشور جایز نیست.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، محسن رضایی روز شنبه در 'دومین کنفرانس حکمرانی و سیاست گذاری عمومی' در خصوص افزایش مشارکت مردم و نخبگان در اداره کشور عنوان کرد: نباید اینگونه باشد که مردم در انتخابات شرکت کنند و پس از آن در اداره کشور هیچ نقشی نداشته باشند. زمان اتمام این مدل سنتی فرارسیده است زیرا پاسخگوی اداره کشور نیست.
وی در کنفرانس در مرکز همایش های بین المللی صداو سیما ادامه داد: کشور برای حل مشکلات نیازمند همکاری سرمایه عظیم نخبگان و مردم است و باید از این سرمایه ها بعد از انتخابات نیز استفاده شود.
رضایی اظهار کرد: مردم و نخبگان نباید تماشاچی باشند و مطلوب است نهایت همکاری را داشته باشند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام سپس افزود: چگونگی نقش مردم و نخبگان در اداره کشور ضعیف است و این کنفرانس با ارائه راه حل های کارشناسی به تقویت این نقش کمک می‌کند.
رضایی ضمن تبریک فرارسیدن 40 سالگی انقلاب اسلامی، تصریح کرد: دهه فجر این رویداد بزرگ همانطور که راه های بسیاری برای مقاومت جهانی باز کرده به حیات طیبه تبدیل شده و دستاوردهایی را برای مردم آورده است.
وی ادامه داد: از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی ارائه مدل جدید از حکمرانی در ایران و جهان است. دولتی به نام جمهوری اسلامی یا به تعبیری نظام جمهوری اسلامی تاسیس شده است که درون مایه آن تجربه صد ساله اخیر، فرهنگ ایرانی و دین اسلام بودا که در موضوع نوآورانه ای محسوب می شود.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: هر موضوع جدید و نوآورانه ای نیاز به پشتوانه های حکومتی و نظری دارد تا بالنده تر و غنی تر شود.
وی همچنین افزود: در چهل سالگی انقلاب هرچند نظام دستاوردهای بزرگی داشته اما اهداف بزرگی برای آینده برای دستیابی به تعالی بیشتر دارد.
رضایی گفت: کشور نیازمند تعامل بیشتر با نخبگان و مردم و دخیل کرد آنها در حکمرانی کشور است.
وی در خصوص همکاری مجمع تشخیص مصلحت نظام با پژوهشکده سیاستگذاری علم دانشگاه شریف، گفت: 10 سال پیش دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف با هدف اداره بهتر و سیاست‌گذاری صحیح در کشور به دبیرخانه مجمع برای راه اندازی پژوهشکده سیاست گذاری مراجعه کردند ، دبیر خانه از این طرح استقبال کرد و هیات امنا و همکاری مشترک مجمع و دانشگاه شریف شکل گرفت.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد : امسال در دهمین سال تاسیس پژوهشکده دانشگاه شریف مدل مشابه دیگری نیز در واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد تحت عنوان پژوهشکده آینده پژوهی و سیاستگذاری با هدف سیاست گذاری باز با همکاری مجمع تشخیص مصلحت ایجاد شده و اداره می شود.
رضایی با اشاره به چالش هایی که در حکمروایی کشورهای دیگر است، گفت: حکمروایی با هویت در فرانسه و انگلیس نمونه‌هایی از آن است که نمی دانند هویت یا اقتصاد کدامیک اصل هستند. چالش حکمروایی و دموکراسی در آمریکا و چالش حکمروایی و توسعه در آسیا به خصوص در چین که نظام حکمروایی را تغییر دادند و رئیس جمهور آن به مدت نامحدودی حکمرانی می کند. باید از این چالش ها در کشور درس گرفته شود.
وی تصریح کرد: مهمترین مشکل در کشور حکمرانی و کارآمدی است. کشور ما در 40 سال گذشته پیشرفت داشته اما در برخی بخش ها مثل اقتصاد مورد انتظار مردم نبوده است.
رضایی با اشاره به اینکه کشور نیازمند توازن است، گفت: نمایشگاه موشک ، خودرو عدم توازن در بخش‌های کشور را نشان می‌دهد در موشک سازی با توجه به تحریم‌های قوی و طولانی محصولات بسیاری خلق شده اما در خودروسازی با توجه به نبود تحریم پیشرفت چشمگیری حاصل نشده است.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: باید چالش ها بیشتر شناخته شود و عدم توازن و ناکارآمدی را مورد توجه قرار دهیم در این خصوص اولین چالش پیوستگی است.
رضایی در مورد چالش پیوستگی توضیح داد: با تغییر دولت ها و مجالس اقدامات دولت های قبلی ادامه داده نمی شود و پیوستگی و کارآمدی در آنها کمتر دیده می شود.
وی ادامه داد: دومین چالش در بحث توازن و کارآمدی یکپارچه‌ای است. نگاه بخشی و تعارضات بین سازمانی منافع ملی و وحدت نظری را تحت شعاع قرار می دهد. به عنوان مثال به تازگی کمیته روستایی تشکیل شده که 27 دستگاه در مورد توسعه روستایی بعد از سالها تبادل نظر می کنند.
دبیر تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: هویت منافع عمومی، سیاست‌زدگی و عوام گرایی، قدرت اجرایی نمایندگی استبداد، کارآمدی و پیچیدگی از دیگر چالش‌های یکپارچگی است.
رضایی با بیان اینکه یکی از وظایف مجمع افزایش کارآمدی و ارتباط با حکمرانی است،افزود: امنیت، رفاه و توسعه نیازمند برنامه درازمدت است که در حکمرانی راهبردی به آن پرداخته می شود.
وی با اشاره به آسیب شناسی فرآیند سیاست گذاری در مجمع تشخیص گفت: ایجاد نگاه تعاملی، ابهام وعدم ترجیح استراتژیک و تورم سیاستی، اجرایی شدن سیاست گذاری ها و اثر اجتماعی، پیوستگی و ثبات سیاسی، سیاست نویسی به جای سیاست گذاری، الزامات اجرایی فرآیند بازطراحی سیاست‌گذاری در مجمع تشخیص و اجماع نخبگانی از این موارد است.
این مسئول کشور در مورد فرآیند باز طراحی سیاست گذاری در مجمع تشخیص مصلحت با اشاره به چند نمونه گفت: تعیین جایگاه و مشروعیت مجمع، بازآرایی نهادی در دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام،اجماع نخبگانی، تعیین نقش نهادهای حوزه رهبری در اجرای سیاست‌های کلی، جا نمایی سیاستی های کلی در نظام حقوقی کشور، تاسیس سامانه اطلاعات و راهبردی اجرای سیاست‌ها، افزایش سطح تعاملات مجلس و مجمع، تضمین عدم مغایرت قوانین مصوبه مجلس شورای اسلامی با سیاست‌های کلی، مطالبه‌گری سیاسی و افزایش سطح تعاملات از جمله فرآیندهای باز طراحی سیاست گذاری مجمع است.
رضایی توضیح داد: در راستای حکمرانی راهبری برنامه ریزی شده که میزهایی در دبیرخانه برای تعامل بیشتر مردم، دانشگاه‌ها و نخبگان با مجمع ایجاد شود و 15 نفر در مجمع متشکل از رئیس و دبیر برای اجرای سیاست‌های کلی در کشور نظارت خواهند کرد.
وی در خصوص وظایف هیات عالی نظارت در یک نگاه گفت: اعلام نظر راجع به قوانین و مقررات اجرایی، چابکی و سرعت در تصمیم گیری و انباشت دانش و تجربه سیاستی و بلند نگری است.
وی تصریح کرد: دلیل همکاری مجمع در این کنفرانس را می‌توان با اشاره به کارکردهای مجمع تشخیص عنوان کرد که نقشه های تجاری و سیاستگذاری کلان، پیشنهاد سیاست‌های کلان نظام حل اختلاف، زمینه‌سازی تحقق و اجرا، حل معضلات نظام و نظارت بر سیاستهای کلان از جمله فعالیت های مجمع و وظایف مجمع است که باعث شد در این کنفرانس همکاری کنند.
«دومین کنفرانس حکمرانی و سیاست گذاری عمومی» امروز و فردا با برگزاری پنل های تخصصی میزبان جمعی از متخصصان و اندیشمندان این حوزه است .

**9465** 1601**
کد N2077487

وبگردی