آفتاب

حاشیه و متن نشست رضا میرکریمی در فیلم فجر

حاشیه و متن نشست رضا میرکریمی در فیلم فجر

نشست خبری فیلم سینمایی «قصر شیرین» در حالی برگزار شد که میرکریمی که کارگردانی این اثر را برعهده داشت توضیحاتی را درباره تامین منابع مالی فیلم سینمایی «ما همه با هم هستیم» ارائه و حامد بهداد هم به شدت از فیلمنامه «قصر شیرین» دفاع کرد.

به گزارش ایسنا، رضا میرکریمی کارگردان فیلم سینمایی «قصر شیرین» در نشست خبری این فیلم در پردیس سینمایی ملت، درباره ایده اصلی فیلمنامه این اثر گفت: ایده اولیه فیلم این بود که پدری بعد از مدتی دو فرزند خود را می‌بینند و این ایده قبل از فیلم " دختر" در ذهن من وجود داشت که در نهایت فیلمنامه آن بارها توسط فیلمنامه‌نویس‌های ما بازنویسی شد.

او در پاسخ به پرسشی درباره پایان بندی داستان توضیح داد: من خودم احساس می‌کنم فیلم‌هایم پایان مشخصی دارد و فکر می‌کنم فیلم در درست‌ترین جایی که ممکن بود، تمام شد. یعنی قصه در جایی به پایان می‌رسد که از همان جا آغاز شده و زندگی این افراد را تحت تأثیر خود قرار داده بود.

کارگردان این فیلم در پاسخ به سوالی درباره نحوه انتخاب بازیگران بیان کرد: انتخاب حامد بهداد اولین گزینه من نبود و احساس می‌کردم او برای این نقش خوب نیست و با بازیگر دیگری صحبت کرده بودم اما در اواسط کار متوجه شدم که همکاری و همراهی با او بهترین انتخاب بوده است. برای انتخاب بازیگران کودک این فیلم هم فراخوان دادیم و بعدها متوجه شدیم که این زوج در یک سریال دیگری هم، با هم همبازی بودند.

رضا میرکریمی که تهیه‌کننده فیلم سینمایی "ما همه باهم هستیم" است و جریان ساخت و منابع مالی آن با حاشیه‌هایی همراه شده بود، در این نشست در توضیح سوالی که از تأمین منابع مالی " قصر شیرین" پرسیده شد، تصریح کرد: من یک سال است که درباره فضا سازی‌هایی که برای " ما همه باهم هستیم" اتفاق افتاده سکوت کرده‌ام. اکنون می‌خواهم به طور واضح بگویم قصه اصلاً این نیست که منابع فیلم از کجا تهیه شده و یا در این فیلم چقدر هزینه شده است. قصه این است که یک جریان و جمع محدودی ده، پانزده سال است سینمای ایران را در اختیار خود گرفته‌اند و با فیلم‌های بسیار سخیف چرخه ساخت تا اکران را در اختیار خود گرفتند و به محض آنکه احساس خطر می‌کنند، فرد را تهدید می‌کنند و به او تهمت می‌زنند و می‌پرسند که این پول‌هایت از کجا آمده و دستمزدهای نجومی به بازیگران داده‌اید این در حالی است که هیچ‌وقت از خودشان سوال نمی‌شود.

او ادامه داد: این اثر اکران خواهد شد و می‌فهمید که چقدر فیلم متفاوتی است و مطلقاً از شوخی‌های رکیک و غیر اخلاقی که با آنها کاسبی می‌شود و به نظر من پول کثیف همان هاست، در این فیلم خبری نیست. ما هیچ دستمزدی بالاتر از حد معمول نداده‌ایم.

میرکریمی در توضیح هدف از ساخت فیلم «قصر شیرین» هم گفت: هدف من خانواده و توجه به ارزشهای خانواده بوده که مهمترین دغدغه اجتماعی امروز ماست و البته دغدغه کمی هم نیست.

این کارگردان در پاسخ به سوال دیگری که از چرایی حضور این فیلم در جشنواره ملی فیلم فجر پرسیده شده بود، بیان کرد: من به ملانصرالدین تبدیل شده‌ام. اگر فیلم را در جشنواره جهانی ارائه می‌کردم می‌گفتند که او دبیر است و فیلمش را وارد جشنواره کرده اما قطعاً این اثر را در بخش بازار جشنواره جهانی به نمایش خواهم گذاشت. درنهایت من یک ایرانی هستم و دوست داشتم فیلم در این بخش حضور داشته باشد.

سپس میرکریمی در توضیح پرسش دیگری که به فمینیستی بودن آثار سینمایی این کارگردان اشاره داشت، اظهار کرد: شاید چون من زنم را دوست دارم اینگونه فیلم می‌سازم.

او همچنین گفت که من مردهای فیلم‌هایم را بسیار دوست دارم.

در ادامه این بحث چون پرسشگر از پاسخ قانع نشده بود، سوال خود را ادامه داد که تبدیل به چالشی بین حامد بهداد و فرد پرسشگر شد و در نهایت هم پاسخ حامد بهداد، تشویق حاضران در نشست را در پی داشت.

حامد بهداد در پاسخ به سوال این پرسشگر، سوال دیگری را مطرح کرد و به این شیوه می‌خواست او را قانع کند.
وی بیان کرد آیا این یک سعادت نیست که یک نفر این شانس را داشته باشد که در مواجهه با زندگی و عناصر باقی مانده زندگی‌اش تطهیر شود و آیا این اتفاق ارزشمندی نیست؟

او به عنوان بازیگر اصلی این فیلم درباره سوالی که در خصوص تغییر لهجه‌اش که در جریان فیلم اتفاق می‌افتد، توضیح داد: لهجه با گویش متفاوت است. از من خواستند که لهجه ترکی نداشته باشم و فقط به صورت ساده با زبان ترکی صحبت کنم.

بهداد در این نشست سوالاتی که پرسیده می‌شد را با مطرح کردن سوال دیگری پاسخ می‌داد و این شیوه مورد استقبال نیز واقع شده بود.

رضا میرکریمی در بخش دیگری از این نشست بیان کرد که اشکالاتی در صدای سالن وجود داشته به همین دلیل صدای این اثر بسیار تیز و بد در سالن پخش شده است.

در پایان این نشست کارگردان "قصر شیرین" به مخاطبان این سینما که اکثراً از اهالی رسانه هم هستند وارد کرد و گفت: من به عنوان یک فیلمساز وقتی در سالن حضور دارم، برایم خیلی مهم است که مخاطب فیلم را ببیند و به آن توجه کنند. من وقتی از انتهای سالن نگاه می‌کردم دیدم که تعداد زیادی از مخاطبان به فیلم توجهی ندارند و سرشان در گوشی‌های دنبالشان است. نکته دیگر این است که ما از مردم عادی انتظار داریم، تیتراژ فیلم را ببینند. می‌دانم که سرتان شلوغ است اما این را تبدیل به یک عادت کنید و فیلم را تا انتها ببینید.

انتهای پیام

کد N2077353

وبگردی