آفتاب

خرسندی فعالان اقتصادی آلمان از راه اندازی کانال مالی ویژه اروپا با ایران

خرسندی فعالان اقتصادی آلمان از راه اندازی کانال مالی ویژه اروپا با ایران

تهران - ایرنا - نشریه اتریشی «اشتاندارد» از خرسندی فعالان اقتصادی آلمان از راه اندازی ساز و کار تبادلات مالی ویژه اروپا با ایران خبر داد.

به گزارش ایرنا، این نشریه روز شنبه در گزارشی به بررسی اجرایی شدن توافق ایران و اروپا برای ایجاد یک کانال مالی ویژه جهت دور زدن تحریم های اقتصادی آمریکا پرداخت.
بر این اساس پس از اعلام عملیاتی شدن این ساز و کار مالی موسوم به «اینستکس» شماری از مقامات اروپایی به اظهار نظر در این خصوص پرداختند؛ «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اروپا از این اقدام استقبال کرد و گفت: با اجرای رسمی اینستکس ما گامی مهم در راستای ادامه همکاری با ایران برداشتیم.
همچنین «کارین کنایسل» وزیر خارجه اتریش این اقدام را نشانه عزم اروپایی ها برای دفاع از منافعشان در مقابل آمریکا دانست و تاکید کرد اینستکس بیش از همه مناسب شرکت های متوسط و کوچک اروپایی است.
«یوهانس هان» کمیسیونر توسعه اتحادیه اروپا نیز گفت: این ساز و کار یک پیشنهاد است و اینکه شرکت ها آن را بپذیرند یا نه در مرحله بعدی قرار دارد. اما مهم این است که ما با این پیشنهاد یک ساختار ایجاد کرده ایم که مبادلات تجاری را میسر می کند.
به نوشته اشتاندارد، صنایع آلمان نیز روی خوش به این کانال مالی نشان می دهند. از جمله «اتحادیه صنایع آلمان (BDI) ضمن استقبال از اینستکس، در انتظار شفاف تر شدن نحوه اجرایی شدن آن است.
در این ارتباط «اشتفان مایر» از اعضای هیئت اجرایی این اتحادیه می گوید: این ابتکار به معنای اعتماد شرکای اروپایی ما به داد و ستد بین المللی است. با این حال این سوال همچنان وجود دارد که یک ساز و کار مالی مستقل چگونه می تواند با وجود تحریم های آمریکا عمل کند.
بر اساس این گزارش اجرای رسمی این کانال مالی روز پنج شنبه و در نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بخارست اعلام شد. با این حال برای بحث در مورد جزئیات بیشتر و نحوه عملکرد این ساز و کار قرار است نمایندگان ایران و سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه هفته آینده در پاریس، مقر اینستکس، تشکیل جلسه دهند.
وزیران خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه روز پنجشنبه یازدهم بهمن ماه همزمان با اعلام راه اندازی سازوکار مالی ویژه اروپا برای ایران موسوم به INSTEX بیانیه ای مشترک در حمایت از برجام و بهره مندی اقتصادی ایران از آن منتشر کردند.
هایکو ماس، جرمی هانت و ژان ایو لودریان وزیران خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه در این بیانیه مشترک خاطر نشان کردند : آلمان، انگلیس و فرانسه در راستای تعهد قاطع و تلاش های مستمر خود برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که به تایید قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل رسیده، ایجاد INSTEX SAS که سازوکاری ویژه با هدف تسهیل تجارت مشروع میان عوامل اقتصادی اروپا با ایران است را اعلام می کنند.
اروپام**6143** 1546
کد N2077195

وبگردی