آفتاب

اساسنامه کمیته ملی المپیک هنوز آماده ارسال به IOC نشده است

اساسنامه کمیته ملی المپیک هنوز آماده ارسال به IOC نشده است

اگرچه اساسنامه و تصویب نهایی آن یکی از چالش های این روزهای کمیته ملی المپیک است اما هنوز این اساسنامه به کمیته بین المللی المپیک (IOC) ارسال نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، بیش از دو سال از ابلاغ قانون انتزاع دو کمیته ملی المپیک و پارالمپیک از یکدیگر می گذرد. در این قانون بر اصلاح اساسنامه کمیته ملی المپیک ظرف مدت زمان «حداکثر سه ماه» تاکید شده بود با این حال پروسه تصویب اساسنامه اصلاحی و پیشنهادی در کمیته ملی المپیک هنوز به سرانجام نرسیده است.

موضوع اساسنامه و تصویب آن کلیدی ترین محور مجمع عمومی و سالیانه ۲۵ دی ماه کمیته ملی المپیک بود. در این مجمع، اعضای شرکت کننده در رابطه با اساسنامه و پیگیری تصویب نهایی آن با لحاظ کردن تغییرات اعمال شده به اعضای هیات اجرایی تفویض اختیار دادند. 

تاییدیه کمیته بین المللی المپیک لازمه مصوبه نهایی اساسنامه اصلاحی کمیته ملی المپیک است. بر همین اساس اعضای هیات اجرایی و هیات رئیسه کمیته ملی المپیک در نخستین نشست خود بعد از مجمع عمومی که ۳۰ دی ماه برگزار شد بررسی های تکمیلی نسبت به تغییرات اساسنامه را انجام دادند تا ترجمه و آماده ارسال به IOC شود. 

طبیعی است که آماده سازی اساسنامه برای ارسال به IOC باید سریع و در کوتاهترین زمان ممکن انجام شود تا مراحل تصویب نهایی آن و اعمال تغییراتش هرچه زودتر سپری شود با این حال هنوز ترجمه اساسنامه نهایی نشده است. 

به گفته شاهرخ شهنازی، اساسنامه کمیته ملی المپیک در حال ترجمه است اما هنوز به پایان نرسیده و به همین دلیل زمان ارسالش به کمیته بین المللی المپیک مشخص نیست این در حالی است که وی بعد از نشست دو هفته پیش هیات اجرایی اعلام کرد که اساسنامه ظرف مدت زمان ۱۰ روز آینده به کمیته بین المللی المپیک ارسال می شود.

دبیرکل کمیته ملی المپیک در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: ترجمه اساسنامه آغاز شده اما هنوز تمام نشده است. شاید نهایی شدن ترجمه یکی دو هفته طول بکشد شاید هم زودتر تمام شود. در هر صورت بعد از اتمام ترجمه آن را در اختیار IOC قرار می دهیم. 

به گزارش خبرنگار مهر، ۱- انتخاب دبیرکل و خزانه دار خارج از جریان مجمع انتخاباتی و با معرفی گزینه پیشنهادی توسط رئیس کمیته و تاییدیه آن توسط هیات اجرایی یا مجمع، ۲- موضوع حق رای متصدیان این دو پست، ۳- اضافه شدن رئیس یک فدراسیون المپیکی به ترکیب هیات اجرایی و ۴- تعیین تکلیف روسای که پیش از پایان دوره چهار ساله شان در هیات اجرایی  و به هر دلیل از فدراسیون تحت مدیریت شان می روند مهمترین موارد مورد بحث در اساسنامه پیشنهادی کمیته ملی المپیک است. 

این اساسنامه بعد از تصویب کمیته بین المللی المپیک و هیات وزیران به تصویب نهایی رسیده و ملاک عمل قرار می گیرد اما با روندی که در حال طی شدن است، قطعا تصویب نهایی آن سال آینده انجام خواهد شد. 

کد N2077190

وبگردی