آفتاب
سایه روشن‌های جشنواره فیلم فجر؛روز سوم:

مهناز افشار پیرزن شد، دبیر آفتابی نشد

مهناز افشار پیرزن شد، دبیر آفتابی نشد

تهران- ایرنا- تازه سومین روز از جشنواره سی و هفتم فیلم فجر سپری شده که مهناز افشار پیر شد و دبیر جشنواره هم همچنان رویت نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، هر چند حالا سه روزی از جشنواره فیلم فجر گذشته است و بیش از 10 فیلم نمایش داده شده، اما همچنان سایه‌ حاشیه‌های مراسم افتتاحیه در نشست‌های جشنواره تاثیر دارد.
بعد از صحبت‌های فاطمه معتمدآریا در مراسم افتتاحیه و کنایه‌ یکی از رسانه ها به پیرزن بودن این بازیگر سینما حالا دیروز و در نشست خبری فیلم سینمایی «ناگهان درخت»، مهناز افشار نیز جمله انتحاری استفاده کرد و به تاسی و حمایت از معتمدآریا خود را پیرزن سینمای ایران عنوان کرد.او به این پیرزن بودن خود در سینمای ایران افتخار هم کرد که اتفاقا مورد توجه و تشویق حضار قرار گرفت.
البته این تنها حاشیه نشست فیلم «ناگهان درخت» نبود، چون وقتی یکی از اهالی رسانه از عوامل فیلم پرسید که آیا جز آزار مخاطب هدف دیگری هم از ساخت این فیلم داشتید، پیمان معادی که فیلم را تهیه کرده، خیلی زود گفت نه، هدفمان همین بود. بعد هم خیلی‌ها خندیدند، بعضی‌ها هم نه.
نکته قابل تامل دیگر که اتفاقا آن هم بی ربط با مراسم افتتاحیه نیست حضور کم رنگ و شاید بتوان گفت غیبتِ دبیر جشنواره است، که تا پایان روز سوم تنها یک چند دقیقه ای ابراهیم داروغه‌زاده در روز دوم آن هم دم دم‌های شب رویت شد.آمد، زود هم رفت.حالا نمی‌دانیم این غیبت صغری که کم کم دارد کبری می‌شود ربطی به اتفاقات آیین افتتاحیه دارد یا خیر؟ الله اعلم.
اما لحظات خلوت و سوت و کور این روزهای جشنواره همان ابتدای کار رقم می‎خورد، یعنی وقتی مستندها و آثار سانس نخست اکران و نشست نقد و بررسی آنها انجام می‌شود، خیلی‌ها نیستند. یعنی هنوز نیامده‌اند. اهالی رسانه را می گویم.
دیروز هم همین اتفاق افتاد. نشست خبری مستند «بهارستان خانه ملت» با حضور بابک بهداد کارگردان اثر و مجری دیروز یعنی ضابطیان برگزار شد.این خلوتی هم انگار خیلی توی ذوق بهداد نزده بود چون اشاره به سالن خلوت و نشست بدون خبرنگار نکرد.حرف زد. از زحمت شش ساله برای تولید این مستند گفت.
اما حتما هیجان انگیزترین فیلم روز گذشته به «قصر شیرین» ساخته دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر یعنی رضا میرکریمی اختصاص داشت. او که حالا هم کارگردان است، هم تهیه کننده و هم دبیر جشنواره، انگار دل پُری از بعضی حرف‌ها داشت چون وقتی یکی از خبرنگارها درباره هزینه‌های گزاف برای تهیه کنندگی فیلم تازه‌اش با عنوان «ما همه با هم هستیم» پرسید، این سئوال را پاس گُل خطاب کرد.
بعد درباره این پاس گُل هم گفت که قصه این نیست که منابع این فیلم از کجا تهیه شده یا چقدر در آن هزینه شده، قصه این است که یک جریان و یک جمع محدود 10 یا 15 نفره چند سال است که سینمای ایران را با فیلم های بسیار سخیف در اختیار خودش گرفته است.
او چیزهای دیگری هم گفت و وعده داد که حالا فیلم «ما همه با هم هستیم» اکران می شود و می بینید چه فیلم درجه یکی در ژانر کمدی است و مطلقا از شوخی های سخیف که در فیلم های این جریان معمول است، در این فیلم خبری نیست.
حالا شب شده است. خبرنگاران خسته و شام نخورده می خواهند فیلم آخر را ‌ببینند. فیلم سخت محمدرضا هنرمند اکران شد.«سمفونی نهم». فیلمی که از جنگ کورش کبیر با سکاها آغاز شد به کُشتن امیرکبیر هم رسید و تا امروز و تا آخر فیلم تا توانست آدم کشت، تا ما را یاد کشتن (نه ببخشید مرگ) بیندازد.
در نشست رسانه ای آن هم، آنچه بیش از همه خبرنگاران را کنجکاو کرده بود هزینه های فیلم بود. خانم تهیه کننده هم توضیح داد هر چه پرسیدند خبرنگاران. حاشیه هم نداشت. اگر هم داشت. بگذریم.
اما در این روزهای کم مهمانی جشنواره که شاید مهمترین میهمانش مصطفی کواکبیان نماینده مجلس بود، که آمد، یک فیلم دید و رفت. حالا دیروز جشنواره یک مهمان دیگر هم داشت. وزیر استعفا داده بهداشت. حسن قاضی زاده هاشمی. که وقتی با خبرنگاران مصاحبه کرد گفت که من همیشه اهل سینما هستم. این را هم گفت که از مشتریان ثابت جشنواره است. البته که ما در این چند سال آقای هاشمی را ندیده ایم و نفهمیدیم این چه جور مشتری پر و پا قرصی است که طی این چند سال رویت نشده. اما از این هم بگذریم.
شب سوم هم گذشت. امروز جشنواره با مسخره بازی شروع می شود و با زهرمار تمام. خدا به خیر کند امروز را.
جشنواره فیلم فجر از روز چهارشنبه 10 بهمن کار خود را آغاز کرده تا 22 بهمن ادامه خواهد داشت و البته روزهای 19 و 20 بهمن به دلیل شهات حضرت زهرا (س) دو روز تعطیل و پرواز سیمرغ ها حسن ختام این رویداد مهم هنری در برج میلاد خواهد شد.
فراهنگ**9246**3009
کد N2077030

وبگردی