آفتاب
ایرنا گزارش می کند

مشکلات صنعت مبلمان؛ از دلالی تا مافیای پارچه

مشکلات صنعت مبلمان؛ از دلالی تا مافیای پارچه

تهران- ایرنا- صنعت مبلمان این روزها از برخی نابسامانی ها رنج می برد؛ مشکلاتی که به گفته فعالان این صنعت، خروج حدود 40 درصدی تولیدکنندگان را به دنبال داشته است.

به گزارش ایرنا، برپایه آمارها ایران نوزدهمین بازار بزرگ مبلمان در جهان است که در 9 ماهه امسال 36 میلیون دلار صادرات داشت؛ این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال 227 درصد رشد نشان می دهد.
بیشترین صادرات مبلمان به عراق، افغانستان و عمان است که مطابق آمارهای 9 ماهه به ترتیب 241 درصد، 157 درصد و 160 درصد رشد داشته اند.
محدودیت های ارزی و تحریمی سبب شد امسال مبلمان نیز در فهرست یک هزار و 339 قلم کالای ممنوعه وارداتی قرار بگیرد و هرچند تعرفه حدود 60 درصدی برای آن تعریف شده، اما افزایش حدود سه برابری نرخ ارز، به فرصتی برای صادرات این محصولات تبدیل شده است.
به گفته کارشناسان، در بحث مبلمان شهری به ویژه داخل شهرها، فروشگاه ها و غیره با وجود جمعیت افراد مسن کمبود زیادی داریم و انتظار می رود صنعت مبلمان در این زمینه ظرفیت های جدیدی خلق کند.
این روزها دوازدهمین نمایشگاه صنعت مبلمان ایران محلی برای ارائه آخرین دستاوردهای فناوری روز در حوزه مبلمان، گسترش تعامل علمی و بازرگانی، کمک به تقویت توان ساخت داخل از طریق تبادل اطلاعات فنی، آشنایی صنعتگران ایرانی با دستاوردهای نوین این صنعت، ایجاد زمینه خرید آسانتر برای شهروندان با قیمت مناسب، توسعه اشتغال و ارتقای جایگاه و موقعیت ایران در منطقه و جهان، مهمترین محورهای برگزاری این نمایشگاه است.
در این زمینه پای درد و دل برخی تولیدکنندگان و شنیدن مسائل و مشکلات آنان نشستیم.

** مافیای پارچه مبلی
یک تولیدکننده مبل حاضر در نمایشگاه مبلمان به ایرنا گفت: با تحولات به وجود آمده در بازار، از اردیبهشت ماه تا پایان آبان ماه این شرکت با زیان مواجه شد اما پس از آن با ثبات نسبی حاصل شده در بازار، بخشی از زیان ها جبران شده است.
«حمیدرضا نوحی» خاطرنشان کرد: افزایش چند برابری قیمت مواد اولیه موجب افزایش قیمت مبل های تولیدی شده و همین مساله کاهش تعداد مشتریان و فروش را به دنبال داشته است.
وی بطور مثال از پارچه مبلی به عنوان یکی از مواد اولیه تولید نام برد که نسبت به ماه های آغازین سال رشد 6.5 برابری قیمتی را تجربه کرده است.
نوحی از وجود «مافیای پارچه مبلی» در بازار خبر داد؛ این مافیا در شرایط کنونی که عمده واردکنندگان قادر به واردات پارچه نیستند، با لابی گری و صرف هزینه های گزاف آن را وارد کرده و به صورت انحصاری و با قیمت دلخواه خود به فروش می رسانند.
وی یادآور شد: پارسال متوسط قیمت پارچه با اخذ هزینه های عوارض و حقوق گمرکی متری پنج هزار تومان برای واردکنندگان تمام می شد و با قیمت حدود 9 هزار تومان به دست تولیدکنندگان می رسید، اما امسال به 65 هزار تومان افزایش یافته است.
این تولیدکننده ادامه داد: در حالی که پارچه های مبلی ایرانی از کیفیت خوبی برخوردار نیست، اما قیمت این پارچه ها نیز متاثر از قیمت خارجی ها افزایش زیادی را تجربه کرده است.
وی بیان داشت: از آغاز امسال تاکنون قیمت فوم (نوعی محصول پتروشیمی) از ورقی 80 هزار تومان به 200 هزار تومان، چوب روس از هر مترمربع یک میلیون 400 هزار تومان به سه میلیون و 800 هزار تومان و هر گالن چسب از 90 هزار تومان به 300 هزار تومان افزایش یافته، اما قیمت محصول نهایی مبل حدود 2 برابر رشد داشته است.
نوحی یادآور شد: انبار کردن مواد اولیه سرمایه زیادی نیاز دارد و بسیاری شرکت ها قادر به انجام آن نیستند، همچنین با توجه به اینکه تولید مبل وابسته به سفارش رنگ از سوی مشتریان است، امکان دپوی مواد وجود نداشت.
وی اظهار داشت: هرچند تحت تاثیر شرایط نابسامان بازار تعدیل نیرو در این مجموعه اتفاق نیفتاد اما از اواخر خرداد تا اواسط شهریورماه ناچار به تعطیل کردن کارگاه شدیم.
این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: در مقایسه با پارسال تعداد مشتریان خرید مبل بسیار کم شده و فقط افرادی که قصد تهیه جهیزیه داشته باشند مراجعه می کنند.
وی یادآور شد: باتوجه به ممنوعیت واردات مبل به دلیل دارا بودن مشابه داخلی، پیش بینی می شود قیمت مبل در سال 98 با سیر صعودی مواجه شود.

** تعطیلی 20 درصد تولیدی های «چهاردانگه»
یک تولیدکننده دیگر مبل حاضر در نمایشگاه درخصوص صادرات مبل به ایرنا گفت: با توجه به افزایش قیمت ارز، صادرات این محصول به صرفه است اما قوانین دست و پاگیر و بوروکراسی اداری مانعی بزرگ بر سر راه است.
وی که خواست نامی از وی در گزارش عنوان نشود، افزود: از سال 90 تاکنون رشد خوبی را در صنعت مبلمان کشور شاهد بودیم که دلیل آن رشد تقاضای مردم به دلیل تغییر فرهنگ مصرف بود؛ بنابراین واحدهای تولیدی به روز شدند و خود را نیازهای جامعه هماهنگ کردند.
این فعال اقتصادی تاکید کرد: اگر انحصار در خرید پارچه و سایر نهاده های تولید شکسته شود، می توان به تولید ادامه و فعالیت داد.
وی از منفعت طلبی برخی کارخانه ها انتقاد کرد و گفت: به طور مثال برخی تولیدکنندگان ام.دی.اف فقط به خریداران عمده می فروشند، در این شرایط فقط دلالان قادر به خرید هستند و در عمل بازار این ماده اولیه انحصاری می شود.
این تولیدکننده مبل به تعطیلی 20 درصد واحدهای تولیدی در چهاردانگه به عنوان یکی از اصلی ترین مناطق تولید مبل تهران اشاره کرد و گفت: در حالی که تا پارسال جایی برای اجاره کارگاه تولیدی یافت نمی شد، اما امسال شرایط برعکس شده است.

** لزوم به روز رسانی تجهیزات و دستگاه ها
کارشناس فروش یک شرکت دیگر تولیدکننده مبل نیز گفت: فروش شرکت در همسنجی با پارسال به یک سوم کاهش یافته است.
به گفته «علی بدری»، مافیای پارچه مبلی وجود دارد و قیمت پارچه های چینی وارداتی در مقایسه با پارسال رشد چهار برابری داشته اند.
وی در عین حال استفاده از پارچه های تُرک در تولید مبل را به صرفه ندانست، زیرا به دلیل بالا بودن قیمت آن، قیمت تمام شده مبل از کشش پذیری لازم برای مصرف کننده برخوردار نخواهد بود.
بدری خاطرنشان کرد: شرکت متبوعش برای صادرات به بازار کشورهای همسایه برنامه ریزی کرده است، اما تحریم های اخیر سبب شده به شرکت های ایرانی نمایندگی ندهند.
وی از ترکیه به عنوان رقیبی قدرتمند برای شرکت ها و تولیدات ایرانی یاد کرد و گفت: استفاده از دستگاه ها و تجهیزات جدید می تواند تولیدکنندگان ایرانی را به سطح روز جهان نزدیک کرده و محصولاتشان را رقابت پذیر کند.
دوازدهمین نمایشگاه صنعت مبلمان ایران که روز سه شنبه (نهم بهمن ماه) با حضور بیش از 200 شرکت و واحد تولیدی در محل نمایشگاهی مصلی بزرگ امام خمینی(ره) گشایش یافت تا سیزدهم بهمن ماه هر روز از ساعت 11 تا 21 و روز جمعه از ساعت 13 تا 21 آماده بازدید علاقه مندان است.

اقتصام*3065*2025*1961*
کد N2076428

وبگردی