آفتاب
رئیس بیمارستان قلب شهید رجایی؛

۲۰ درصد جامعه فشارخون دارند/بیمه ها به توانبخشی قلبی بها دهند

۲۰ درصد جامعه فشارخون دارند/بیمه ها به توانبخشی قلبی بها دهند

رئیس بیمارستان قلب شهید رجایی، گفت: توانبخشی قلبی به دلیل اثربخشی بالا و کاهش شانس عود مجدد بیماری، می‌تواند برای بیمار و بیمه‌ها مفید باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، فریدون نوحی، در اولین سمینار توانبخشی قلبی عروقی و ریوی در بیمارستان میلاد، با بیان اینکه نوتوانی و توانبخشی برای بازگشت بیماران قلبی به شرایط قبلی است، افزود: برای بازگشت بیماران قلبی پس از سکته و جراحی قلبی توانبخشی ضروری است، اما متأسفانه کمتر به این موضوع توجه می‌شود.

وی با اشاره به عوامل خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی گفت: فشارخون، چاقی، مصرف سیگار و دخانیات، الکل، تغذیه نامناسب و مصرف غذاهای شور، شیرین و چرب و بی تحرکی از مهم‌ترین علل بروز بیماری‌های قلبی است.

نوحی با بیان اینکه بیماری‌های قلبی عروقی در ایران و دنیا نخستین علت مرگ و میر شناخته می‌شود، ادامه داد: با افزایش عوامل خطر احتمال بروز بیماری‌های قلبی به صورت لوگاریتمی بالا می‌رود؛ در واقع با افزایش علل ابتلا به بیماری قلبی خطر بروز سکته قلبی چندین برابر افزایش پیدا می‌کند.

رئیس بیمارستان قلب شهید رجایی فشار خون را یکی از علل مهم ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی دانست و افزود: بیش از ۲۰ درصد جامعه فشارخون دارند که ۹۰ درصد آن‌ها از فشار خون خود اطلاع ندارند چراکه بیماری فشارخون بالا خاموش است و علائمی ندارد.

وی گفت: بروز فشارخون علتی خاص ندارد و اغلب کسانی که به فشارخون بالا مبتلا هستند خوب درمان نمی‌شوند یا کسانی که تحت درمان قرار دارند به طور کامل روند درمان را پیگیری نمی‌کنند.

نوحی اظهار کرد: ۵۰ درصد کسانی که بر اثر بیماری‌های قلبی با سکته می‌میرند فشارخون دارند و این موضوع نقش فشار خون را در بروز سکته بسیار نشان می‌دهد.

رئیس بیمارستان قلب شهید رجایی با تاکید بر اهمیت بازتوانی در پیشگیری از بروز مجدد بیماری، گفت: اگر بیماری دچار عوارض قلبی شده باشد با بازتوانی بیمار می‌تواند به شرایط قبل یا نزدیک به قبل از بروز بیماری بازگردد و علاوه بر پزشکان بیماران نیز باید توجه داشته باشند که توانبخشی به حل بسیاری از مشکلات آن‌ها پس از بروز بیماری قلبی کمک می‌کند.

نوحی، شادابی و نشاط را یکی از پیامدهای مثبت توانبخشی دانست و افزود: بیماران ما وقتی به بخش توانبخشی مراجعه می‌کنند شادابی و نشاط را در آن‌ها به وضوح می‌بینیم به همین دلیل به بیماران قلبی توصیه می‌کنیم که حتماً به توانبخشی قلبی توجه داشته باشند.

رئیس بیمارستان قلب شهید رجایی تاکید کرد: توانبخشی قلبی خود نوعی پیشگیری است چرا که از عود مجدد بیماری یا سکته قلبی جلوگیری می‌کند بیماران پس از مراجعه به بخش توانبخشی بسته به شرایط جسمی آنها تحت بازتوانی‌های مختلف قرار می‌گیرند.

وی افزود: فعالیت فیزیکی مناسب و مشاوره روانشناسی و رژیم غذایی مناسب از موضوعات مورد توجه در بحث توانبخشی است، در بخش‌های توانبخشی افزون بر اینکه به بیماران مشاوره روانی داده می‌شود و سلامت قلب بیماران تحت مراقبت قرار می‌گیرد بیماران تشویق می‌شوند که بیماری‌های زمینه‌ای، چون فشارخون، چاقی را درمان کنند و از مصرف سیگار، دخانیات و الکل اجتناب کنند.

نوحی با بیان اینکه متأسفانه بازتوانی یا توانبخشی قلبی در کشور ما جایگاه خوبی ندارد، گفت: یکی از علل این موضوع آن است که توانبخشی قلبی پوشش بیمه‌ای خوبی ندارد و کسانی که عمل جراحی قلب کرده‌اند در بسیاری از موارد به دلیل هزینه‌های توانبخشی به آن توجهی نمی‌کنند.

وی افزود: توانبخشی قلبی به دلیل آن که هزینه اثربخشی بالایی دارد و شانس عود مجدد بیماری را کاهش می‌دهد می‌تواند برای بیمار و بیمه‌ها بسیار مفید و موثر باشد.

رئیس بیمارستان قلب شهید رجایی یادآوری کرد: باید تلاش کنیم توانبخشی قلبی به جایگاه اصلی خود برسد و آن را به درخواست عمومی تبدیل کنیم.

کد N2075628

وبگردی