آفتاب

بارش‌های بی‌سابقه در ۴۰ سال گذشته/خدمت رسانی به ۱۱۶ منطقه در جنوب غربی کشور

بارش‌های بی‌سابقه در ۴۰ سال گذشته/خدمت رسانی به ۱۱۶ منطقه در جنوب غربی کشور

بارش‌های سیل‌آسا در چند روز اخیر در استان‌های خوزستان، لرستان، ایلام و کرمانشاه موجب خسارت به چندین شهر و روستا شده، به نحوی که در خوزستان برخی روستاها تخلیه و اردوگاه اضطراری ایجاد شده است.

به گزارش خبرآنلاین وقوع سیل طی ۲ روز گذشته در استان‌های غربی و جنوب غربی کشور از جمله خوزستان، لرستان، ایلام و کرمانشاه موجب خسارت به چندین شهر و روستا شده است به طوری که گزارش‌های سازمان هواشناسی درباره استان خوزستان حکایت از بی‌سابقه بودن بارندگی‌های اخیر در ۴۰ سال گذشته دارد.

به علت میزان بارش ها در استان خوزستان که منجر به پر شدن دریاچه‌های پشت سدهای خوزستان شده است و با توجه به پیش‌بینی بارش شدید طی ۶ تا ۹ بهمن، مسؤولان این استان برای جلوگیری از هرگونه مشکل ناگهانی از اواخر دی‌ماه به‌صورت تدریجی اقدام به باز کردن دریچه سدها کردند و با این کار آب رودخانه‌های خوزستان به میزان قابل‌توجهی بالا رفت.

اولین خطر در این راه متوجه روستاهای حاشیه رودخانه‌ها شد چراکه سیل بندهای احداثی روستاها به‌رغم همه تذکرات، ترمیم و احداث نشده بود. باوجود تلاش دهیاران و مردم و برخی مسئولان برخی سیل بندها توان مقابله با آب را نداشتند و شکستند.

امداد رسانی ۱۰۰۰ امدادگر در ۱۱۶ منطقه

در همین راستا رئیس سازمان امداد و نجات درباره آخرین اخبار سیل در جنوب غرب کشور گفت: ۱۰۰۹ امدادگر در قالب ۲۲۴ تیم به ۱۱۶ شهر، روستا و محور کوهستانی امدادرسانی کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات اظهار کرد: ٢٠استان (آذربایجان شرقی و غربی، ایلام، البرز، اردبیل، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خوزستان، زنجان، سمنان، فارس، قزوین، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، لرستان، مازندران و یزد) متاثر از سیل، توفان، برف و کولاک بودند که ۱۰۰۹ امدادگر در قالب ۲۲۴ تیم به ۱۱۶ شهر، روستا و محور کوهستانی و ۷۵۴۶ نفر امدادرسانی کردند.

وی در ادامه افزود:۱۰۰۶ نفر اسکان اضطراری، ۲۲ نفر انتقال به مناطق امن، ۱۰ نفر انتقال به مراکز درمانی و ۱۲ نفر خدمات سرپایی دریافت کردند.

رئیس سازمان امداد و نجات در پایان گفت:۲۱۰ واحد تخلیه آب از منازل مسکونی انجام و ۴۵۳ دستگاه خودروی گرفتار در برف رهاسازی شدند. همچنین با تلاش امدادگران ۱۴ دستگاه که در مسیر سیلاب گرفتار شده بودند نیز رها شدند.

 تخلیه ۳۵ روستا

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خوزستان با اشاره به آخرین وضعیت امدادرسانی در مناطق سیلابی گفت: حضور امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال احمر در مناطق سیل‌زده هویزه، دشت آزادگان، شوش، شوشتر و دزفول ادامه دارد.

صادق سلامت در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: امدادرسانی در مناطق سیلابی ادامه دارد و تاکنون به ۲۸۳۰ خانوار سیل‌زده خوزستانی امدادرسانی شده است.

وی افزود: این امدادرسانی‌ها شامل برپایی اردوگاه اسکان اضطراری، توزیع اقلام امدادی و زیستی، تخلیه اضطراری مردم آسیب‌دیده و انتقال به مناطق امن، امداد و کمک‌های اولیه و کمک به ترمیم سیل‌بندها و سایر امور بوده است.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خوزستان با اشاره به شکسته شدن سیل‌بند روستای آلبوعفری در دشت آزادگان در روز گذشته، بیان کرد: ترمیم سیل‌بند آلبوعفری همچنان ادامه دارد.

سلامت به ترمیم سیل‌بند رفیع در هویزه اشاره کرد و گفت: سیل‌بند رفیع نیز تا حدودی کنترل شده است و ترمیم آن با تجهیزات جدید ادامه دارد. همچنین شب گذشته (سه‌شنبه شب) قسمتی از بالادست سیل‌بند رفیع تخریب شد که با تلاش اهالی محلی و عوامل امدادی ترمیم شد.

وی عنوان کرد: حضور امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال احمر در مناطق سیل‌زده هویزه، دشت آزادگان، شوش، شوشتر و دزفول ادامه دارد و بیش از ۲۰۰ تن از عوامل امدادی هلال احمر در مناطق سیل‌زده حاضر هستند.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خوزستان عنوان کرد: بسیاری از اهالی روستاهای مناطق متأثر از سیل تخلیه شده‌اند و در منازل اقوام، مساجد و مدارس و اردوگاهای اسکان اضطراری استقرار یافته‌اند.

وی بیان کرد: تعدادی از اهالی ۱۱ روستا در شوش، ۶ روستا در شوشتر، ۱۲ روستا در دشت آزادگان، ۶ روستا در دزفول و شهر رفیع در هویزه تخلیه شده‌اند.

۴۷۴۷

کد N2075368

وبگردی