آفتاب

روایت تلاش مردی پیش از مرگ

روایت تلاش مردی پیش از مرگ

مستند «خانه‌ای برای تو» در بستر مرگ روایت می‌شود اما از امید، عشق و ساختن صحبت می‌کند. در حقیقت شاهد ۷۰ دقیقه تلاش مردی هستیم که می‌خواهد پیش از مرگش رسالتی که بر دوشش گذاشته شده را به سرانجام برساند.

به گزارش ایسنا، «خانه‌ای برای تو» عنوان مستندی از مهدی بخشی‌مقدم و تهیه‌کنندگی مهدی شامحمدی، داستان زندگی زوج جوانی است که در همان اوایل زندگی با مشکلات بزرگی مواجه می‌شوند.

در خلاصه داستان این مستند ۷۲ دقیقه‌ای که ایده اصلی آن از مرگ آگاهی آغاز می‌شود و ساخت آن حدود سه سال به طول انجامیده، آمده است: داوود جوان ۳۰ ساله‌ای اهل یکی از روستاهای اطراف گیلان، کمتر از یک سال از ازدواجش می‌گذرد که در شغلش دچار ورشکستگی شده و همزمان متوجه می‌شود که به سرطان پیشرفته‌ای دچار شده است. او در این شرایط برای زندگی‌اش تصمیمات جدیدی می‌گیرد...

این اثر که برای نخستین بار در دوازدهمین جشنواره سینما حقیقت روی پرده رفت، در ۶ رشته نامزد دریافت جایزه شد، در جمع ۳ فیلم برتر از نگاه تماشاگران قرار گرفت و در نهایت هم توانست جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردان و همچنین بهترین آهنگسازی را از این جشنواره به دست آورد و اکنون برای نمایش در جشنواره فیلم فجر تغییرات ساختاری نداشته است و در کلیت آن تغییری ایجاد نشده است و فقط برای روند بهتر داستان حدود یک دقیقه از آن کم شده است و فردا 10 بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت به نمایش درمی آید.

مهدی بخشی‌مقدم کارگردان این اثر که تاکنون ساخت فیلم‌های مستند «اسب چوبی» و «صد و سه روز» را در کارنامه کاری خود داشته، در گفت‌وگویی با ایسنا درباره مستند «خانه‌ای برای تو» بیان کرد: فیلم مستند «خانه‌ای برای تو» قصه مردی است که با سرطان مبارزه می‌کند و در این راه پر فراز و نشیب اتفاقات خاصی برایش می افتد و تصمیم بزرگی برای ادامه زندگی‌اش می‌گیرد. این تصمیم از جایی می‌آید که وقتی انسان‌ها به مرگ اعتقاد پیدا می‌کنند و آن را مقابل خودشان می‌بینند، کیفیت زندگی‌شان متفاوت می‌شود و قدر تک‌تک لحظات زندگی خود را بیشتر از زمانی که مرگ را از خودمان دور می‌دانیم، می‌دانند.

او ادامه داد: در این فیلم ۷۰ دقیقه تلاش فردی را می‌بینیم که می‌خواهد اثری از خودش به جای بگذارد و یک رسالتی بر دوش خودش احساس می‌کند که برای همسرش خانه‌ای بسازد. فیلم در بستر مرگ روایت می‌شود اما از امید و عشق و ساختن صحبت می‌کند.

این کارگردان با اشاره به اینکه در ایام جشنواره فجر، این فیلم به طور کلی ۶ اکران خواهد داشت، گفت: در ابتدا قرار بود فیلم‌های مستند اکران مردمی نداشته باشند اما طی اعتراضاتی که صورت گرفت، جشنواره متقاعد شد اکران مردمی به این آثار هم گذاشته شود و از این اتفاق خوشحال هستیم. امیدوارم مردم هم این فیلم‌ها را دنبال کنند زیرا همیشه فیلم‌های مستند زیر سایه فیلم‌های داستانی گم می‌شوند. اما می‌توانم بگویم قطعاً مخاطب سینما از دیدن فیلم‌های مستند پشیمان نخواهند شد و مردم را دعوت می‌کنم که هر پنج فیلم مستندی که در جشنواره فجر اکران می‌شوند را ببیند و در نهایت متوجه خواهند شد که فیلم‌های مستند ایران چقدر جسورانه‌تر است و قطعاً از سطح متوسط سینمای ایران بالاتر هستند.

مهدی شامحمدی هم با تهیه‌کنندگی فیلم مستند «فصل هرس» در سال ۱۳۹۴، موفق به کسب نشان فیروزه بهترین فیلم نهمین جشنواره بین‌المللی «سینما حقیقت» شد و سال گذشته نیز با تهیه فیلم «هاسوخته» در بخش مسابقه ملی سینما حقیقت حضور داشت.

عوامل تولید مستند «خانه‌ای برای تو» عبارتند از کارگردان: مهدی بخشی‌مقدم، پژوهشگران: مهدی شامحمدی و مهدی بخشی‌مقدم، فیلمبردار: محمد حدادی، صدابردار: حسن شبانکاره، صداگذار: حسین ابراهیمی، تدوینگر: عطا مهراد، آهنگساز: افشین عزیزی، مدیر تولید: مرتضی ابراهیمی، عکاس: ایلیا شامحمدی، تهیه‌کننده: مهدی شامحمدی، تهیه شده در مرکز مستند سوره.

[video controls='controls' data-source='[{"file": "https://cdn.isna.ir/d/2018/12/10/1/57794269_180p.mp4", "label": "180p"}, {"file": "https://cdn.isna.ir/d/2018/12/10/2/57794269_360p.mp4", "label": "360p"}, {"file": "https://cdn.isna.ir/d/2018/12/10/3/57794269_480p.mp4", "label": "480p"}, {"file": "https://cdn.isna.ir/d/2018/12/10/4/57794269_720p.mp4", "label": "720p", "default": "true"}]' id='video2019028135313' poster=''] [source src='https://cdn.isna.ir/d/2018/12/10/0/57794269.mp4' type='video/mp4']مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

انتهای پیام

کد N2074166

وبگردی