آفتاب

برگزیدگان جشن خانه موسیقی معرفی شدند/ درخواست برای رسیدگی به وضعیت فعالیت هنرمندان زن

برگزیدگان جشن خانه موسیقی معرفی شدند/ درخواست برای رسیدگی به وضعیت فعالیت هنرمندان زن

نوزدهمین جشن خانه موسیقی با معرفی برگزیدگان و تقدیر از هنرمندان برگزار شد. درخواست برای فعالیت هنرمندان زن نیز از جمله مسایلی بود که در این مراسم به آن اشاره شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نوزدهمین جشن خانه موسیقی ایران روز ششم بهمن با معرفی برگزیدگان در حوزه آثار تالیفی و کتاب در تالار ایوان شمس تهران با حضور چهره‌های هنری و همچنین علاقه‌مندان برگزار شد.

سید محمد مجتبی حسینی (معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، علی ترابی (مدیرکل دفتر موسیقی)، بیژن کامکار، میلاد کیایی، بیژن بیژنی، مظفر شفیعی، بهروز وجدانی، احدملکی، علی جهاندار، غلام علمشاهی، سیدعباس سجادی، سامان احتشامی، علی عزیزی، بهرام جمالی، امیر عباس ستایشگر، مهدی وجدانی، اشکان کمانگری، احمد مسجدجامعی، داود گنجه‌ای، فرزاد طالبی، تقی ضرابی، حسام‌الدین سراج، محمد جلیل عندلیبی، محمد سریر، احمد صدری، بردیا صدر نوری، ناصر ایزدی، سید محمد موسوی، وارطان ساهاکیان و هومان اسعدی از جمله چهره‌های شاخص حاضر در این مراسم بودند.

در چهل سالگی انقلاب نوبت مسئولان است که پاسخگو باشند

در ابتدای این مراسم و پس از پخش کلیپی، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی روی صحنه حضور پیدا کرد و پس از ارائه توضیحاتی درباره چگونگی برگزاری نوزدهمین جشن خانه موسیقی، درباره موضع گیری‌هایی که نسبت به مسایل حوزه موسیقی دارند، گفت: «ما همواره در مواجه با مسایل حوزه موسیقی با انتشار بیانیه‌هایی اعلام موضع می‌کنیم اما از این فرصت استفاده کرده و می‌گویم که ما امسال چهلمین سال از پیروزی انقلاب اسلامی را تجربه خواهیم کرد، چهل سالگی از نظر من نشان دهنده قوام و بلوغ است. به همین منظور باید در تمامی مسایل به پختگی رسیده و دیگر شاهد به هم ریختگی و مشکلات گذشته نباشیم، دیگر نباید بپرسیم نقش موسیقی در انقلاب و دفاع مقدس چه بوده است؟ اهالی موسیقی وظیفه خود را انجام داده‌اند و حال نوبت مسئولان است که پاسخگو باشند و خود را ثابت کنند.»

او با اشاره به محدودیت‌های بانوان فعال در حوزه موسیقی بیان کرد: «نیمی از جمعیت هنرمندان حوزه موسیقی را بانوان تشکیل می‌دهند، می بایست تکلیف آن‌ها مشخص شده و معلوم شود که چگونه و در کجا باید فعالیت هنری داشته باشند. درست است که برخی اوقات شاهد قانون شکنی‌هایی بوده‌ایم اما نباید این مسئله باعث تعمیم دادن آن به همه هنرمندان و وضع قوانینی شود که شایسته این قشر جامعه نیست. ضمن آنکه در مسئله کپی رایت نیز ما هنوز دچار مشکل هستیم و این مسئله انتقادها برخی از هنرمندان را نیز در پی داشته که از آن جمله استفاده بدون اجازه صداوسیما از آثارشان است.»

سپس نوبت به یادی از درگذشتگان حوزه موسیقی در سال ۹۶ و ۹۷ رسید و یاد هنرمندانی چون منوچهر لشگری (آهنگساز و نوازنده فلوت و ویولن)، محمود رحمانی‌پور (نوازنده پیشکسوت عود)، عبدالکریم مهرافشان (نوازنده ویولن و آهنگساز پیشکسوت موسیقی ایرانی)، بزرگ لشگری (نوازنده پیشکسوت ویولن)، خلیل یوسفی (نوازنده کمانچه و هنرمند موسیقی مقامی خراسان شمالی)، نصرت الله حدادی (نوازنده پیشکسوت ویولن)، لعل محمد سرودی از (نوازندگان پیشکسوت استان سیستان و بلوچستان)، ناصر چشم آذر (موسیقیدان و آهنگساز پیشکسوت)، مصطفی مراد بختی (نوازنده ساز قانون)، حسین فرجی (هنرمند و آوازخوان لرستان)، ناصر زرآبادی (نوازنده ویولن)، دین محمد زنگشاهی (نوازنده سازهای قیچک و رباب استان سیستان و بلوچستان)، رمضان شکارچیان (نوازنده دوتار)، مراد علی سالار احمدی (خواننده موسیقی مقامی خراسان)، پیترسلیمانی پور (آهنگساز و نوازنده سازهای بادی)، فرهاد گرگین پوراز هنرمندان پیشکسوت موسیقی قشقایی، منوچهر بهرامی (نوازنده کلارینت) و فرشید گلریز (خواننده موسیقی ایرانی) هنرمندانی بودند گرامی داشته شد.

تجلیل از هنرمندان حوزه موسیقی

در بخش دیگر این مراسم از چند چهره فعال در حوزه موسیقی تجلیل به عمل آمد که عبارتند از مینا افتاده (مدرس پیشکسوت، نوازنده سنتور، نوازنده تمبک، پژوهشگر موسیقی ایرانی)، علی بکان (آهنگساز و پژوهشگر موسیقی)، ژنیک بیدروسیان (هنرمند پیشکوست حوزه آواز وکال)، فاطمه رضایی (خواننده و ترانه‌سرای پیشکسوت منطقه هرمزگان)، حسن زادخلیل (سازنده سازهای موسیقی ایرانی)، سیمین غانم (هنرمند پیشکسوت موسیقی پاپ)، کریم قربانی (نوازنده و مدرس پیشکسوت ویولن)، ارژنگ کامکار (نوازنده پیشکسوت تمبک) و مرادعلی نجات پور (نوازنده پیشکسوت سرنای استان ایلام).

معرفی برگزیدگان بخش های پژوهش، ترجمه و آموزش

در ادامه مراسم برگزیدگان بخش های مختلف به شرح زیر معرفی شدند.

برگزیدگان بخش پژوهش

هیات داوران متشکل از هومان اسعدی، آروین صداقت کیش و محمدرضا فیاض اسامی آثار برگزیده را به این ترتیب اعلام کردند: 

کتاب «ساختار ملودی در موسیقی ایرانی» تالیف محمدرضا آزاده‌فر به عنوان کتاب برگزیده بخش پژوهش.

کتاب «گوشه» تالیف ارشد طهماسبی و کتاب «کوک در سازهای زهی» تالیف ایمان فخر نیز شایسته تقدیر شناخته شد.

هیأت داوران همچنین از تلاش مجید کیانی، که حاصل چند دهه پژوهش خود را در کتاب «شناخت هنر موسیقی» گردآوردی کرده بود تقدیر کرد و از مهدی آذرسینا برای تألیف کتاب «شعر؟ یا موسیقی؟» تجلیل کرد.

برگزیدگان بخش ترجمه

کتاب «تاریخ موسیقی غرب» ترجمه کامران غبرایی به‌عنوان کتاب برگزیده بخش ترجمه و کتاب «انسان شناسی موسیقی» ترجمه مریم قرسو و کتاب «فرهنگ موسیقی هاروارد» ترجمه عادل شاهنده شایسته تقدیر در این بخش معرفی شدند.

همچنین هیات داوران از کوشش‌های حسین یاسینی برای بازبینی و روزآمد کردن ترجمه بر اساس ویراست جدید کتاب «درک و دریافت موسیقی» قدردانی کرد.

برگزیدگان بخش آموزش

کتاب «۶۰ چهار مضراب برای تار» تالیف علی کاظمی به عنوان کتاب برگزیده بخش آموزش معرفی شد و کتاب «تصنیف‌های استاد فرامرز پایور» تالیف رامتین نظری جو و کتاب «مجموعه آثار غلامحسین بیگجه خانی» تالیف محمد عبدلی نیز شایسته تقدیر اعلام شد.

هیات داوران در این بخش از تلاش‌های مینا افتاده در ایجاد انگیزه و سوق دادن جوانان به فعالیت‌های پژوهشی و کتاب «سلفژ موسیقی ایرانی» تالیف نستوه رمضانی قدردانی کرد.

۵۷۲۴۳

کد N2071735

وبگردی