آفتاب

درس هایی که باید از داووس 2019 بیاموزیم

درس هایی که باید از داووس 2019 بیاموزیم

تهران - ایرنا - روزنامه هندلز بلات آلمان در گزارشی بااشاره به پایان یافتن مجمع جهانی اقتصاد در داووس به نکاتی ازجمله؛ نگرانی از قدرت گیری چین،بحران بی اعتمادی به فناوری و وجود تعارض در شعار و عمل شرکت کنندگان اشاره کرد که می توان از نشست امسال این مجمع درس گرفت.

به گزارش ایرنا، این روزنامه روز شنبه در تارنمای خود نوشت:چهل ونهمین مجمع جهانی اقتصاد امسال با شرکت حدود 3هزار نفر از فعالان اقتصادی و سیاسی و صاحبان سرمایه در سوئیس برگزار شد و با نتایجی نه چندان مثبت پایان یافت.
براین اساس مهمانان این نشست چهار روزه طی برنامه ای فشرده به بحث و تبادل نظر در مورد مسائل مهم اقتصادی وسیاسی پرداخته و کوشیدند راه حل هایی برای این مسائل یافته و یا دست کم به پیش بینی در خصوص آینده تحولات در این حوزه ها دست یابند.هر چند داووس امسال شاهد نتایج ملموس و مثبتی نبود اما این مجمع با تمام فراز و فرودهایش درس هایی برای همه داشت.

** نگرانی ها از افزایش قدرت تکنولوژیکی چین
با گذشت دو سال از حضور «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین در مجمع داووس و سخنرانی درمورد بازار آزاد و نظم جهانی، اکنون با توجه به تجربه سال های ریاست جمهوری«دونالد ترامپ» در آمریکا، نخبگان سیاسی و اقتصادی در داووس همچنان با تردید به این قدرت اقتصادی می نگرند.
آنچه که در داووس 2019 به خوبی احساس می شد، وجود نشانه هایی از بی اعتمادی به چین بود که چهره این کشور را از یک منجی اقتصادی به یک تهدیدجهانی جدیدتبدیل می کرد؛تاثیری که بیش از همه از فعالیت ها و خط و نشان کشیدن های جدید شرکت تجهیزات مخابراتی «هوآوی» برای رقبای غربی ناشی می شد.
نقطه عطف این نگرانی سخنان پنج شنبه شب «جورج سوروس» رئیس میلیاردر «بنیاد جامعه باز» در خصوص چین بود آنجا که گفت: شی جین پینگ با ابزاری از هوش مصنوعی در دست، بزرگترین تهدید برای جوامع آزاد و جامعه جهانی است.

** بحران بی اعتمادی در شرکت های فناوری اطلاعات
سایه رسوایی های نشت اطلاعات کاربران در سال های اخیر، در داووس نیز بر سر شرکت های فعال در حوزه فناوری اطلاعات سنگینی می کرد. آنگونه که رئیس هیات مدیره شرکت دانش بنیان «اشمیده» می گوید؛ این شرکت ها همچنان به شدت درگیر بحران بی اعتمادی هستند. با این وجود برخی از فعالان این حوزه با تاکید بر حوزه نفوذ خود وعده بهبود شرایط را می دهند.
«شریل سندبرگ»مدیر اجرایی فیس بوک از جمله این افراد است که به شرکت کنندگان در داووس یادآوری کرد «فراموش نکنید که چه کارهایی از ما ساخته است».
از سوی دیگر در داووس به خوبی مشخص شد که اروپا در جنگ فناورانه بین آمریکا و چین، هیچ نقشی ایفا نمی کند.

** یک چهره جدید سیاسی در داووس
داووس امسال میزبان یک چهره جدید از حزب دمکرات مسیحی آلمان بود. خیلی ها هنوز شناختی از «آنه گرت کرامپ کارن باور» که بسیاری از وی به عنوان جانشین «آنگلا مرکل» در این حزب نام می برند و می تواند طی دو سال آینده عنوان قدرتمندترین زن قاره سبز را به خود اختصاص دهد، ندارند.
وی به همراه «اورسولا فون درلاین» وزیر دفاع آلمان در بخشی از مجمع داووس امسال حضور یافت و هر چند سخنرانی انجام نداد ، اما این حضور فرصتی برای وی بود تا از نزدیک با اعضای قدرتمندترین لابی اقتصادی و سرمایه گذاری جهان آشنا شده و نقطه نظرات آنها را بشنود.

** غیبت اصلی ترین شریک اقتصادی اروپا
این مجمع یک غایب بزرگ داشت؛ آمریکا؛ هیات آمریکایی به دلیل تعطیلی دولت آمریکا سفر خود به داووس را به طور کلی لغو کرده بود.اگر چه « مایک پمپئو» سخنرانی کوتاهی از طریق ماهواره انجام داد اما این غیبت نشان داد که اروپایی ها بدون حضور اصلی ترین شریک اقتصادی خود نمی توانند چندان خوب باشند.
به عنوان نمونه، در نشستی با موضوع «آینده ناتو» وزیر دفاع آلمان و «ینس استولنبرگ» دبیرکل ناتو تنها به گمانه زنی در مورد مواضع احتمالی دولت آمریکا پرداختند و «جان کری» دمکرات به عنوان تنها مهمان آمریکایی شرکت کننده در این نشست، طبیعتا نمی توانست نماینده خوبی برای مواضع دولت دونالد ترامپ باشد.

** وجود تعارض چشمگیر در شعارها وعمل
از دیدگاه نظری و تنها در سخن، هماهنگی پررنگی بین شرکت کنندگان دراین مجمع به ویژه برای مقابله با بحران های جغرافیایی و زیست محیطی دیده می شد. همه موافق بودند که باید اقدامی مقتضی درباره حفظ تنوع زیستی، جمع آوری زباله های پلاستیکی از دریاها و جلوگیری از گرم شدن زمین انجام گیرد. اما آنچه که در عمل دیده می شد صدای موتور صدها خودروی لوکس و گرانقیمت، اتوبوس ها و راه بندان های طولانی بود که برای جابجایی مهمانان داووس به این مکان رفت و آمد می کردند.
این در شرایطی بود که از محل اقامت این افراد تا محل برگزاری نشست ها کمتر از یک کیلومتر فاصله بود.
داووس 2019، با موضوع «جهانی شدن چهارم: شکل دهی به یک معماری جهانی در عصر انقلاب صنعتی چهارم»،کم فروغ تر از سال های گذشته از 22 ژانویه آغاز شد و تا 25 ژانویه (2 تا 5 بهمن) ادامه یافت. از نکات قابل توجه در اجلاس امسال این بود که کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین و هند که همه ساله از شرکت کنندگان مهم این اجلاس محسوب می شوند، به دلیل بحران های اقتصادی و سیاسی داخلی و بین المللی در سطح سران حضور نداشتند.
اروپام**6143**2040
کد N2071482

وبگردی