آفتاب
شیخ الاسلام در گفتگو با مهر:

هدف طرح ۴ ماده‌ای ایران، استقرار صلح و امنیت در یمن است

هدف طرح ۴ ماده‌ای ایران، استقرار صلح و امنیت در یمن است

مشاور سابق وزیر امور خارجه گفت: ایران از هر گفتگویی با هدف پایان جنگ در یمن، رسیدگی به وضعیت آوارگان و تعیین سرنوشت یمن توسط مردم آن کشور حمایت می‌کند.

حسین شیخ الاسلام مشاور سابق وزیر امور خارجه در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص وضعیت یمن پس از مذاکرات سوئد و موفقیت های سیاسی عملیاتی انصارالله در برابر ائتلاف متجاوز به خاک یمن، اظهار داشت: مذاکرات انجام شده در سوئد در خصوص تعیین تکلیف بحران یمن یک دستاورد بزرگ سیاسی برای نیروهای انصارالله به حساب می‌آید. زمانی بود که ائتلاف متجاوز و حامیان غربی آن، انصارالله را یک گروه تروریستی و غیرقابل پذیرش قلمداد می‌کردند اما امروز مجبور به نشستن پای میز مذاکره با این گروه شدند.

وی گفت: ائتلاف متجاوز، چهار سال هر جنایتی را که درجهت تسلیم کردن روحیه مقاومت مردم یمن و نیروهای انصارالله می توانست انجام داد، اما علی رغم صدها میلیارد دلار هزینه ای که برای تامین تجهیزات و تسلیحات نظامی پیشرفته علیه یمنی ها به کار بستند هم نتوانستند نتیجه دلخواه خود را به دست آورند چرا که مقاومت در برابر هر سلاحی پیروز است.

مشاور سابق وزیر امور خارجه تصریح کرد: قطعاً بازنده اصلی پس از نتایج حاصل از مذاکرات سوئد، عربستان سعودی و امارات هستند که در ابتدا با محاسبه اشتباه از برتری عددی و تجهیزاتی خود در برابر مردم یمن خود را پیروز قطعی جنگ قلمداد کرده بودند. آنها می خواستند با پیروزی در یمن برای خود اعتبار و جایگاهی در سیاست خارجی فراهم کنند که با مقاومت نیروهای انصارالله و مردم یمن ناکام ماند.

شیخ الاسلام با اشاره به نقش و حضور مستقیم آمریکا در تجاوزات صورت گرفته به یمن اظهار داشت: آمریکا و برخی دیگر از حامیان غربی ائتلاف متجاوز از دیگر شکست‌خوردگان وضعیت یمن پس از نتایج حاصل از مذاکرات سوئد، به حساب می آیند.

وی با اشاره به نقش و رویکرد جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران یمن بیان کرد: ایران از ابتدا با طرح برنامه ۴ ماده ای در خصوص یمن همان پیشنهاد هایی را که برای خروج از بحران سوریه پیشنهاد کرده بود را مطرح و همچنان با تمام توان از ظرفیت های خود جهت حمایت از نتایج به دست آمده از مذاکرات سوئد در راستای تامین منافع مردم یمن و نیروهای انصارالله استفاده خواهد کرد.

مشاور سابق وزیر امور خارجه در پایان خاطرنشان کرد: این سیاست مشخص و اصولی ایران در برابر کشورهای منطقه و همسایه است که از هرگونه اقدامی در راستای ایجاد و گسترش صلح، ثبات و امنیت در منطقه حمایت می کند، در موضوع یمن هم ما از هر گفتگویی که با هدف پایان جنگ، رسیدگی به وضعیت آوارگان و مجروحین و تعیین سرنوشت یمن توسط مردم آن کشور باشد، حمایت کرده و امیدواریم هر چه زودتر مردم مظلوم یمن زندگی آرام و امنی را تجربه کنند.

کد N2070856

وبگردی