آفتاب

آیین بزرگداشت علیرضا قزوه برگزار شد

آیین بزرگداشت علیرضا قزوه برگزار شد

مسوول پیشین خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در دهلی هند، از حضور قزوه در رایزنی فرهنگی ایران در هند و تاجیکستان به عنوان یکی از موفق‌ترین دوره‌ها نام برد و گفت: علیرضا قزوه دوباره به هند برمی‌گردد.

به گزارش ایسنا، سیدعبدالحمید ضیایی در آیین بزرگداشت  علی‌رضا قزوه در سمنان که به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی استان به بهانه چهلمین سالروز پیروزی انقلاب برگزار شد بااعلام این خبر اظهار کرد: قزوه در دوره قبل که در تاجیکستان و هند مسئولیت داشت منشاء خدمات زیادی به زبان و ادبیات فارسی شد.قزوه به ایران فراتر از مرزهای سیاسی باور دارد و به مرزهای فرهنگی و تمدنی ایران فکر می‌کند.

وی با بیان اینکه زبان فارسی به جز از افغانستان در خارج از مرزهای ایران وضعیت خوبی ندارد گفت: زبان فارسی به جز ایران و افغانستان بیشتر شبیه یک بیمار در احتضار است که نفس‌های آخر را می‌کشد.

ضیایی با تمجید از عملکرد قزوه در هند و تاجیکستان اضافه کرد:  قزوه به تنهایی به اندازه یک بنیاد فرهنگی در این کشورها برای زبان و ادبیات فارسی کار کرده است.

وی با بیان اینکه دکتر قزوه در زمان رایزنی فرهنگی چند کار بزرگ برای تقویت زبان انجام داد افزود: مهمترین کار قزوه در آن سال‌ها شاعرسازی و شاعرپروری در این کشورها بود و از همین رو امروز شاعرانی در دهلی‌نو، بنارس، حیدرآباد، کشمیر و... وجود دارند که به زبان فارسی شعرهای فاخری می‌سرایند و این را مدیون تلاش قزوه هستیم.

این دکترای فلسفه از تاسیس انجمن بیدل به عنوان یکی دیگر از اقدامات مهم قزوه در هند نام برد و خاطرنشان کرد: این انجمن نه تنها در دهلی که در بسیاری از شهرهای دیگر و از جمله بنارس، کشمیر و...نیز فعال است.

وی از ترغیب شاعران دیگر کشورها به سرودن شعرهای آیینی به عنوان دستاورد مهم دیگر قزوه نام برد و گفت: بازسازی مزار شاعران پارسی‌گو در هند و از جمله شاعرانی همچون کلیم کاشانی، قدسی مشهدی، سلیم تهرانی و..و احیای آرامگاه آنها در هند از دیگر اقدامات علیرضا قزوه است.

وی برقراری ارتباط با شاعران دیگر کشورها و تلاش برای ترجمه اشعار پارسی به دیگر زبان‌ها را دستاورد دیگر قزوه  خواند و افزود: حضور مجدد دکتر قزوه در هند می‌تواند منشاء خدمات زیادی شده و به گسترش شعر و زبان فارسی کمک کند.

علیرضا قزوه نیز در این آیین گفت:من یک شاعر انقلابی هستم. انقلاب اسلامی انقلاب بزرگی است که با انقلاب‌های بزرگ دنیا قابل مقایسه است اما با وجود اینکه از بسیاری از انقلاب‌های بزرگ دنیا سرتر است اما این انقلاب مظلوم واقع شده است.خود را بدهکار انقلاب می‌دانم و اگر در این سال‌ها منشاء کاری هم بودم آن را به پاس این انقلاب انجام دادم چرا که همه ما به این انقلاب بدهی داریم.موافق برگزاری آیین بزرگداشت برای خود نبودم  و تنها دلیلی که سبب شد بپذیرم که این آیین بزرگداشت در سمنان برگزار شود، چهل سالگی انقلاب بود و لذا این برنامه را بزرگداشت انقلاب و ادبیات انقلاب می‌دانم نه بزرگداشت علیرضا قزوه.

این شاعر، با بیان اینکه میرسیدعلی همدانی را یک انقلابی واقعی می‌دانم خاطرنشان کرد: از نگاه من میرسیدعلی همدانی یک انقلابی واقعی است و از همین رو است که وقتی به هندوستان می‌رود کشمیر و هند را متحول می‌کند.

رایزن فرهنگی پیشین ایران در شبه‌قاره هند با اشاره به هم‌عصر بودن میرسیدعلی همدانی با حافظ شیرزاری، خاطرنشان کرد: میرسیدعلی از نخستین شارحان غزل‌های حافظ است و توانست ادبیان فارسی را در هند و کشمیر گسترش دهد.

او با بیان اینکه شعر انقلاب شعر متفاوتی است که مشابه آن را نداشتیم، افزود: دلیل این تفاوت نیز در این است که انقلاب اسلامی به عنوان تنها حکومت شیعی و اسلامی بعد از حضورت رسول(ص) و علی‌بن ابی‌طالب(ع)، یک انقلاب متفاوت است.انقلاب اسلامی پیش و بیش از آنکه یک انقلاب سیاسی باشد یک انقلاب فرهنگی و ادبی بود و امام با طرح نظریه ولایت‌فقیه بیش از آنکه انقلابی سیاسی را بنیان بگذارد یک انقلاب فرهنگی و ادبی ایجاد کرد.شروع این انقلاب نیز با شعارهایی همراه بود که ریشه در شعر و شعائر مذهبی داشت. شعر انقلاب بالنده‌ترین شعر روزگار ماست و شعر انقلابی باید شجاعانه خطوط قرمز را بشکند و قدرت‌طلبان داخلی را به خطر بیاندازد.شاعر انقلاب نمی‌تواند محافظه‌کار باشد و یکی از ویژگی‌های شعر انقلاب از منظر من خطرپذیری است. شاعر باید معلم داشته باشد و به شاعران جوان‌تر توصیه‌ می‌کنم از شاعران انقلاب و پیشکسوتان شعر الگوبرداری کنند.

قزوه در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایسنا که چرا برخلاف چند دهه قبل کمتر شاهد ظهور شاعران شاخصی ذیل شاعران انقلاب هستیم گفت: شعر انقلاب در سالیان اخیر رویش‌های زیادی داشته که در آینده بیشتر از آنها خواهیم شنید. شعر انقلاب ظرفیت‌های بالایی دارد و من باور دارم که نسل بزرگتر و فربه‌تری از شعر انقلاب در راه است چرا که شاعران انقلابی ریشه در این انقلاب دارند که انقلابی اصیل و ریشه‌دار است و پیش از آنکه سیاسی باشد فرهنگی و ادبی است.

وی در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا در خصوص چرایی اقبال کمتر مخاطبان به شعر و روبه رو بودن شاخص‌ترین هنر ایرانیان با بحران احتمالی مخاطب اظهار کرد: من قائل به بحران مخاطب در شعر نیستم. البته اقبال کمتر به کتاب و شعر هم ممکن است وجود داشته باشد اما این اقبال کمتر در همه جای دنیا وجود دارد و از قضا در کشور ما وضعیت شعر از نظر وجود مخاطب وضعیت خوبی است.

به گزارش ایسنا در این آیین تجلیل از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان، فرمانداری سمنان، شهرداری گرمسار، انجمن قلم سرخه، مرکز استعدادیابی‌های ورزشی سمنان، انتشارات آشنایی و...ضمن تجلیل، هدایایی به پاس چند دهه تلاش ادبی به این شعر انقلابی اهدا شد.

علیرضا قزوه متولد اول بهمن ۴۲ در گرمسار است که علاوه بر شعر و تالیف ده‌ها کتاب،مسوولیت‌های مدیریتی زیادی نیز داشته که رایزنی فرهنگی ایران در شبه قاره(هند)، ریاست آفرینش‌های ادبی حوزه هنری کشور و رایزنی فرهنگی ایران در تاجیکستان و ...از جمله آنها به شمار می‌رود.

انتهای پیام

کد N2070009

وبگردی