آفتاب

لزوم فراهم شدن زمینه رشد و شکوفایی معلولان

لزوم فراهم شدن زمینه رشد و شکوفایی معلولان

مدیرکل دفتر فنی وزارت کشور با بیان اینکه عدم دقت در طراحی و اجرا و مناسب‌سازی برخی ساختمان‌ها، مشکلاتی را برای معلولین به وجود آورده است، گفت: ضرورت دارد زمینه شکوفایی و رشد جامعه معلول فراهم شود.

به گزارش ایسنا، امیر مغانلو در اولین نشست تخصصی مناسب‌سازی معاونین عمرانی و مدیران کل بهزیستی منطقه شش کشور که به میزبانی لرستان و در سالن اجلاس بهزیستی استان برگزار شد، گفت: بحث چالش‌های مرتبط با مناسب‌سازی با سه بخش مد نظر باشد؛ بخش اول وضعیت موجود جامعه آماری معلولیت بوده که مخاطب اصلی و خواهان مناسب‌سازی هستند.  بخش دوم نیز این است که موضوع مناسب‌سازی و عملکرد مجموعه ستاد و دفتر فنی و برنامه ریزی عمرانی وزارت کشور به چه صورت بوده است.

مغانلو با اشاره به اینکه در دنیا بطور میانگین  ۱۰ درصد جمعیت دارای معلولیت است. در کشور ما براساس آمار سازمان بهزیستی در سال ۹۶ بیش از یک میلیون و ۴۱۵ هزار نفر معلول تحت پوشش سازمان بوده است، افزود: این تعداد ۲ درصد جمعیت کشور محسوب می‌شوند و شامل معلولیت با کم‌توانی شدید و خیلی شدید است.  این ضعف باید با ایجاد بانک اطلاعاتی، با دقت و برداشت و برآورد منطقی برداشته شود.

مدیرکل دفتر فنی وزارت کشور با بیان اینکه بسیاری از معلولیت‌ها به شکل اکتسابی و مادرزادی هستند، بیان کرد: بطور مثال حوادث کار و بی توجهی به ایمنی در کار منجر به حوادث و صدمه به کارگران می‌شود.

مغانلو با اشاره به اینکه در سوانح جاده‌ای سالانه در کشور ۱۷ هزار نفر فوت می‌کنند و بالای ۳۰ هزار نفر در تصادفات دچار صدمه و جراحت می‌شوند، گفت: با این آمار باید متوجه باشیم که با آمار و ارقام قابل توجه و جدی در حوزه معلولیت مواجهیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از معلولین ایرانی و جانبازان کشورمان هنوز در خانه یا آسایشگاه محصور شده و قادر به زندگی مستقل و مشارکت در جامعه همپای شهروندان نیستند، تصریح کرد: معلولیت در جامعه ما محدودیت است و موجب آوار شدن کوهی از مشکلات بر سر زندگی حداقلی این افراد می‌شود.

مدیرکل دفتر فنی وزارت کشور با اشاره به اینکه در جامعه امروزی دیدگاه عمومی مردم و دستگاه‌ها به معلولین و مجروحان دیدگاهی کمکی و خیریه است، گفت: در حالیکه به لحاظ قانون و شرع این یک وظیفه و خدمت لازم الاجراست.

مغانلو با بیان اینکه عدم مناسب سازی از درون شهری و برون شهری، دسترس پذیری و تحرک، عدم مناسب‌سازی محیطی از فضاهای جمعی گرفته تا ساختمان‌ها، از فضای خصوصی مانند سرویس‌های بهداشتی تا اماکن عمومی مانند مراکز خرید و ادارات، عدم فرهنگ سازی مناسب، نگاه‌های نامانوس و ترحم و عدم فراهم کردن کار و معاش و حضور و مشارکت در جامعه از جمله موانع و چالش‌های پیش روی جامعه معلولین و جانبازان است، گفت: ۴۰ درصد کارگاه‌های ایران ایمنی لازم را ندارند و متاسفانه به دنبال برخوردهای سطحی، مقطعی و خیریه‌ای برای معلولین بوده‌ایم.  

مدیرکل دفتر فنی وزارت کشور با بیان اینکه عدم دقت در طراحی و اجرا و مناسب‌سازی برخی ساختمان‌ها، مشکلاتی را برای معلولین به وجود آورده است که ضرورت دارد زمینه شکوفایی و رشد جامعه معلول فراهم شود، اضافه کرد: برای افراد دارای معلولیت که دچار زخم بستر بوده و یا به علت بیماری‌های مختلف نیازمند استفاده از داروهای مختلف، پروتز، دست و پای مصنوعی، سمعک، ویلچر و... هستند،  تمهیدات لازم دیده نشده است.

مغانلو با اشاره به اینکه در شش ماهه سال ۹۷، ۵۱ جلسه استانی مناسب سازی با ۴۱۳ مصوبه و ۶۶۲ جلسه را شاهد بوده‌ایم، افزود: شهرداری‌ها چک لیست‌های نظارتی مناسب‌سازی را رعایت کنند؛ الزام ما در برنامه‌ریزی و طراحی ابنیه‌ها و ساختمان‌ها باید مناسب‌سازی باشد.  دسترس‌پذیری موضوع روز است و مقیاس آن ساختمان نبوده بلکه شهر است و این مهم زیر بحث مناسب‌سازی است و مناسب‌سازی قطعا در اولویت است.

مدیر کل دفتر فنی وزارت کشور با تاکید براینکه برای مناسب‌سازی نیاز است در موافقت‌نامه‌های عمرانی اعتبار پیش‌بینی شود، گفت: مناسب سازی کدینگ بوده، از جنس مقررات است و دستگاه‌های اجرایی برای مناسب‌سازی ساختمان‌های موجود، بودجه سالانه تعمیر و نگهداری دارند.  

مغانلو با بیان اینکه لحاظ کردن مقررات مناسب‌سازی به جز طرح‌های موضعی انجام می‌شود، گفت: ضوابط و مقررات مناسب‌سازی باید رعایت شود و نیازی به تاکید دوباره ما در کمیسیون ماده پنج نیست.  آسانسور و بالابر در ساختمان‌های اداری حتما باید دیده شود.

مدیرکل دفتر فنی وزارت کشور با بیان اینکه بجز استان‌های لرستان، ایلام، کرمانشاه، کهکیلویه و بویراحمد و قم، ۱۱ درصد شهرداری‌های استان‌های سراسر کشور در حال حاضر بطور مکانیزه مجری چک لیست نظارتی مناسب‌سازی هستند، گفت: ۶۲ درصد از شهرداری‌ها مجری غیر مکانیزه و دستی چک لیست نظارتی مناسب‌سازی هستند و ۲۵ درصد شهرداری‌ها چک لیست نظارتی مناسب‌سازی را لحاظ نمی‌کنند.

انتهای پیام

کد N2069956

وبگردی