آفتاب

پرده جدید اصلاحات نمایشی سعودی با افتتاح سینما در جده

پرده جدید اصلاحات نمایشی سعودی با افتتاح سینما در جده

تهران - ایرنا -دولت سعودی به رغم سرکوب اجتماعی و در ادامه اصلاحات ظاهری اجازه ساخت نخستین سینمای تاریخ شهر جده را پس از 40 سال صادر کرد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، مردم عربستان سالهاست با مکان هایی هنری همچون سینما، تئاتر و اجرای کنسرت غریبه هستند و حکام این کشور به مردم خود اجازه نمی دهند این اماکن را در کشور تاسیس کنند، زنان عربستانی نیز همواره شرایط تبعیض آمیزی را سپری می کنند و نمی توانند بدون اذن همسر از خانه هایشان خارج یا اینکه شغل دلخواه انتخاب کنند، رانندگی نیز تا همین چند ماه قبل برای آن ها ممنوع بود.
بیش از 40 سال است که مردم عربستان در کشور خود به سینما نرفته اند و نمایش فیلم در اماکن عمومی از دهه 70 میلادی ممنوع است. اما حدود یک دهه در برخی سالن های خصوصی تعداد انگشت شماری فیلم به نمایش در آمد.
آناتولی امروز در گزارشی نوشت که آوریل 2018 ( فروردین-اردیبهشت 97 ) بود که نخستین سینمای تاریخ عربستان در ریاض پایتخت این کشور پس از 40 سال افتتاح شد. اکنون نیز قرار است شهر جده شاهد راه اندازی نخستین سالن سینما باشد.
'محمد بن سلمان' ولیعهدعربستان قصد دارد با انجام اصلاحات ظاهری بر اقدام های سرکوبگرانه دولت سعودی سرپوش گذاشته و از دامنه فشارهای جهانی علیه خاندان حاکم بر این کشور بکاهد.
بن سلمان که در پرونده قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد عربستانی در ترکیه به شدت تحت فشار افکار جهانی و در خطر خلع از مقام صدرات خود است، تلاش دارد با تغییرات ظاهری اجتماعی سنگینی نگاه داخلی و خارجی را از خود دور کند.
شبد**خاورم*9208*
کد N2069841

وبگردی