آفتاب
رییس سازمان فناوری اطلاعات:

برای رشد از عینک غریبه ها به خود نگاه کنیم

برای رشد از عینک غریبه ها به خود نگاه کنیم

تهران- ایرنا- رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان این که انسان ها در دنیایی از مرزهای مختلف زندگی می کنند، گفت: «غریبه» فردی است که تا حدی عضو یک جامعه است و تا حدی نیست و با انتقادهایش می تواند باعث رشد آن شود.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، در افتتاحیه پنجمین جشنواره فناوری اطلاعات کشور (IT WEEKEND 5) که امروز -پنجشنبه- با هدف انتقال تجربیات موفق و غیر موفق در حوزه های مختلف کاری در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، امیر ناظمی از بعد جامعه شناسانه به بررسی مسئله همکاری و یافتن همکار مناسب پرداخت.
وی گفت: ما در دنیایی از مرزها زندگی می کنیم. مرز آغاز داستان تمامی جنگ ها در دنیا بوده است. مرز در واقع فقط چند متر تفاوت است. همان چند متر منجر به ایجاد تفاوت می شود. مرز جایی است که من بین خود و دیگری تفاوت قائل می شوم؛ همان جاست که واژه «دیگری» را به کار می‌برم. کسی که شبیه من نیست.
ناظمی ادامه داد: می خواهم از اهمیت «غریبه» بگویم. این که غریبه موجب رشد می شود. شرکتی که غریبه های شرکت خود را تحمل کند، می تواند پیشرفت بیشتری داشته باشد. «زیمل» جامعه شناس به این مسئله اشاره دارد و می گوید غریبه مسافری است که از بیرون آمده و ماندگار شده است. هم عضو است هم عضو نیست.
«غریبه به معنای کامل کلمه این است که تا حدی جزو جامعه است و تا حدی جزو جامعه نیست. موقعیت غریبه موقعیتی است که هم عضو گروه است هم بیرون گروه. یعنی همان قدر که برای جامعه ای غریبه است، آشنا هم هست. نکته جالبی که زیمل در مطالعه اش به آن می رسد، این است که غریبه همان کسی است که مورد رازگویی افراد جامعه قرار می گیرد. ‌افراد ثابت جامعه معمولا با فرد غریبه راحت تر صحبت می کنند و فکر می کنند که او بهتر می تواند درک شان کند».
«این موقعیت غریبه به او آزادی هایی می دهد که می تواند در آن جامعه نقش های مختلفی ایفا کند. غریبه آزادی عمل نقد دارد؛ می تواند از عینک بیرون از شرکت شما به شما نگاه کند. غریبه می تواند به ارزش های شما شک کند. بگوید هدفتان درست نیست. چون غریبه یک فرد مکان مند نیست یعنی تعلق صد در صدی به هیچ کدام از دو جامعه ندارد.»
ناظمی توضیح داد: یک فریلنسر را در نظر بگیرید که در دو شرکت کار می کند. او در مرز زندگی می کند و چون صد در صد پایبند به شرکت شما نیست و در واقع غریبه شرکت شما به حساب می آید، هم ارزش های شما و هم ارزش های شرکت های دیگر را تا حدی می داند. همین به اصطلاح غریبه می تواند در رابطه جامعه و دولت باشد، حضورش باعث توسعه جامعه شود. می تواند بین جامعه و دولت تفاهم ایجاد کند.
به گفته رییس سازمان فناوری اطلاعات، تمام رشد جامعه وابسته به غریبه هایش است. هر قدر جامعه برای پذیرش غریبه ها بازتر باشد می تواند به اصلاح خود امیدوارتر باشد.
وی افزود: تمام ما با واژه گتو آشنا هستیم. شهرهایی که تا یک قرن پیش می ساختند و آدم های غریبه را در آن جای می دادند تا از جامعه اصلی خارج شان کنند.
ناظمی در پایان نتیجه گیری کرد: مقوله گتوها فقط درباره گروه های مذهبی نیست و گاهی به حوزه های علمی هم می رسد. اگر قصد داریم رشد کنیم ناچاریم از عینک بقیه به خودمان نگاه کنیم.
جشنواره فناوری اطلاعات کشور (IT WEEKEND 5) پنج سال قبل کار خود را با هدف انتقال تجربیات افراد موفق و غیر موفق در حوزه های مختلف کاری آغاز کرد.
ایده برگزاری چنین جشنواره ای از کنفرانس های TEDx گرفته و در حوزه آی تی و آی سی تی برگزار شد. سبک اجرایی جشنواره به این شکل است که حدود 12 صاحب ایده و تفکر در این حوزه به سخنرانی می پردازند.
این سخنرانان که اغلب مدیران شرکت های حوزه فناوری اطلاعات هستند، تجربیات ارزشمند خود را در قالب سخنرانی های 20 تا 30دقیقه ای در اختیار شرکت کنندگان در جشنواره قرار می دهند؛ سخنرانی ها تنها در حوزه موفقیت ها نیست، گاهی اوقات باید از شکست ها نیز صحبت کرد تا راهی به سمت موفقیت پیدا کرد.
در این جشنواره دانشجویان و علاقمندان زیادی شرکت کرده اند.
علمی*م.ش
کد N2069792

وبگردی