آفتاب

حاشیه‌های دومین مناظره تاج‌زاده و زاکانی

حاشیه‌های دومین مناظره تاج‌زاده و زاکانی

تهران- ایرناپلاس- دومین مناظره بین عضو سابق جبهه مشارکت و عضو فعلی جمعیت رهپویان انقلاب با بیان چند ادعا و خبر درباره ماجرای حمله به کوی دانشگاه، قتل‌های زنجیره‌ای، انتخابات مجلس ششم و انتخابات ریاست جمهوری 88 برگزار شد.

مناظره مصطفی تاج‌زاده و علیرضا زاکانی با موضوع حوادث انتخابات سال 88، ساعت دو بعداز ظهر امروز در خانه فرهنگ سرچشمه برگزار شد. جلسه نخست این مناظره هفته گذشته در دفتر خبرگزاری دانشجو برگزار شده بود.

تاج زاده در نشست قبلی و این نشست، مجموعه‌ای از کتاب‌ها و روزنامه‌هایی را که حاوی مستندات تاریخی است، به همراه داشت و به آن‌ها استناد می‌کرد. زاکانی که در مناظره پیشین هیچ برگه یا کتابی همراه نداشت، در جلسه امروز چندین جلد کتاب و برگه همراه داشت و البته تعداد کتاب‌های زاکانی در این جلسه خیلی بیشتر از کتاب‌هایی بود که تاج‌زاده به همراه داشت.


*ساماندهی کوی دانشگاه برای فراموشی قتل‌های زنجیره‌ای

از موارد این مناظره می‌توان به بازخوانی ماجرای حمله به کوی دانشگاه، قتل‌های زنجیره‌ای، انتخابات مجلس ششم و ریاست جمهوری 88 اشاره کرد. زاکانی در بخشی از صحبت‌های خود ماجرای قتل‌های زنجیره‌ای و کوی دانشگاه را ساخته و پرداخته تاج‌زاده و جریان اصلاحات می‌داند و می‌گوید: حادثه کوی دانشگاه ساماندهی شده بود تا قتل‌های زنجیره‌ای به فراموشی سپرده شود. قتل‌های زنجیره‌ای که دوستان ایشان آغاز کردند و به آن دامن زدند.



او برای مستند کردن اظهارات خود به روزنامه آریا استناد می‌کند و یادآور می‌شود که مصطفی کاظمی، از مأموران سابق وزارت اطلاعات که از متهمان جریان قتل‌های زنجیره ای بوده با اصلاح طلبان در ارتباط بوده است.


زاکانی همچنین مدعی می‌شود گزارشی که شورای عالی امنیت ملی از ماجرای کوی دانشگاه تهیه کرده و به تأیید حجت‌الاسلام سید محمد خاتمی، رئیس جمهوری وقت رسیده بود، با رأی دادگاه مخدوش شد. این نماینده سابق همچنین گفت:« این ماجرا را دوستان شما علم کردند، شیرین عبادی دوست چه کسانی است؟ امیرفرشاد ابراهیمی امروز کجاست؟ به خارج از کشور فرار کرده و به دوستان شما در خارج از کشور پیوسته است. درباره پرتاب دانشجویان از طبقات هم نامه دروغی زده شده است، در حالی که این دانشجویان کوی بودند که به سمت نیروی انتظامی شیء پرتاب می کردند.»


زاکانی در بخش دیگری از مناظره ادعا می‌کند سعید عسگر، فردی که در سال 78 به سعید حجاریان، عضو وقت شورای شهر تهران سوءقصد کرده بود، در سال 1388 عضو ستاد میرحسین موسوی بوده است. این در حالی است که عسگر در مصاحبه ای که سال 1394 انجام داده بود راه اندازی ستادی برای حمایت از موسوی را تکذیب کرده بود.



*انتخابات مخدوش، 79 یا 88؟


زاکانی همچنین، چندین بار مدعی تخلف در انتخابات مجلس ششم که در زمان ریاست تاج‌زاده بر ستاد انتخابات کشور برگزار شده بود، می‌شود که تاج‌زاده به این اظهارنظرها واکنش تندی نشان می‌دهد و می‌گوید: «آقای زاکانی چرا شما مستمر تهمت می‌زنید؟ جالب است می‌گویند انتخابات مجلس ششم مخدوش است، اما وقتی ما می‌گوییم انتخابات 88 مخدوش است، می‌گویند به نظام اتهام می‌زنید ؟!» که زاکانی در مقابل گفت:« شما همیشه پیش از انتخابات ها گفتید تقلب؛ از 76 تاکنون»



تاج‌زاده در بخش دیگری از مناظره با اشاره به ماجرای انتخابات مجلس ششم از ابطال صندوق های رأی توسط شورای نگهبان صحبت و تأکید کرد:« در جریان برگزاری انتخابات مجلس ششم من شاهد موارد منفی بسیاری بودم که منجر به شکایت من از آقای جنتی و شکایت آقای جنتی از من شد. در آن انتخابات شورای نگهبان برخلاف تمام انتخاباتی که در کشور برگزار شده بود اتفاقات دیگری افتاد و تنها انتخاباتی بود که در ایران برگزار شده که دو نوع شمارش آراء صورت گرفت. شورای نگهبان تاکنون تعداد صندوق هایی که ابطال کرده است را اعلام نکرده است. چراکه خجالت می کشد. علیرضا رجایی چون ملی مذهبی بود نگذاشتند به مجلس برود، گفتند خطرناک است و نباید به مجلس برود. گفتیم هرکس که تایید کردید ما پاسدار رای مردم هستیم. من به آقای جنتی پیام دادم که یا این رویه را متوقف کنید یا من به خبرنگاران می‌گویم که خوشبختانه آقای جنتی هم بخشنامه را پس گرفت.»



*سالم‌ترین و فاسدترین دولت بعد انقلاب

تاج‌زاده در بخش پایانی این مناظره در دفاع از جریان اصلاحات و دولت موسوی در زمان جنگ و انتقاد از فساد در کشور نیز می‌گوید: « ما مفتخر هستیم سالم ترین و پاک‌ترین دولت پس از انقلاب دولت میرحسین موسوی و سید محمد خاتمی بوده و هست. از سال 84 تا 92 تمام نهادهای انتخابی و انتصابی دست اصول‌گرایان بود و فساد سیستماتیک شد» او اصولگرایان و نظارت استصوابی را عامل اصلی فسا موجود در کشور عنوان می‌کند.



البته این اظهارنظر با واکنش تند زاکانی نیز مواجه می‌شود و او در پی سلسله ادعاهایی که امروز مطرح می‌کند، می‌گوید: « دولت آقای خاتمی فاسدترین دولت در انقلاب بود. البته دولت روحانی روی آن را هم سفید کرد. هر دولتی ضعف و قوت دارد اما اگر از فساد می گویید، دولت آقای خاتمی فاسد ترین بود. از دولت هاشمی شروع شد در دولت خاتمی ادامه داشت احمدی نژاد هم همین بود، اما دولت روحانی روی همه را سفید کرد.»

*اداره کل اخبار چندرسانه ای*ایرناپلاس*
کد N2069458

وبگردی