آفتاب

منوکسیدکربن جان 12 نفر را در اصفهان گرفت

منوکسیدکربن جان 12 نفر را در اصفهان گرفت

اصفهان- ایرنا- رییس مرکز فوریت های پزشکی اصفهان گفت: در ماه دی سال جاری از مجموع 140 نفر مسمومیت بر اثر گازگرفتگی با منوکسیدکربن در این استان 12 نفر جان باختند.

غفور راستین روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به افزایش آمار تلفات گازگرفتگی در سال جاری، افزود: از ابتدای سال تا پایان ماه دی سال گذشته 15 مورد مرگ ناشی از مسمومیت منوکسیدکربن ثبت شددر حالی که در همین مدت در سال جاری 21 نفر جان باختند.
به گفته وی از آغاز سال جاری تا پایان ماه دی 285 نفر بر اثر گاز منوکسیدکربن مسموم شدند.
رییس مرکز فوریت های پزشکی اصفهان تصریح کرد: عمده رخدادهای مسمومیت بر اثر گاز منوکسید کربن با گاز ذغال، درست نبودن دودکش بخاری و آبگرمکن، خاموش شدن اجاق گاز و پخش گاز شهری در خانه، استفاده از بخاری انرژی بدون دودکش در اتاق، نقص آبگرمکن، روشن کردن کپسول پیک نیک داخل حمام از جمله نشت گاز بوده است.
به گزارش ایرنا، منوکسید کربن گازی بی رنگ، بی بو و بی مزه است که در اثر سوختن ناقص تمام سوخت های آلی مانند گاز طبیعی، نفت، گازوییل، بنزین و چوب حاصل می شود.
این گاز را که به آن قاتل خاموش هم می گویند، 200 برابر راحت تر از اکسیژن با گلبول های قرمز ترکیب می شود و سالانه هزاران نفر را به کام مرگ می کشاند.
وسایلی از جمله بخاری، اجاق گاز، شومینه و آبگرمکن هایی که دارای مشکل و نقص باشند و درست کار نکنند، این گاز را تولید و در هوا منتشر می کنند. همچنین این گاز از طریق استفاده از پیک نیک در داخل فضاهای بسته، استفاده از بخاری های بدون دودکش در فضاهایی که مجهز به سامانه تهویه نیست و حتی از طریق اگزوز خودرو نیز تولید می شود.
علائم مسمومیت با این گاز بسیار شبیه علائم سرمایه خوردگی یا آنفولانزاست وافرادی که دچاراین مسمومیت می شوند در مراحل اولیه تصور می کنند که دچار سرما خوردگی شده اند. علائم مسمومیت با گاز منوکسید کربن شامل سردرد، ضعف جسمانی، سرگیجه، بیقراری، تهوع، استفراغ، خمیازه کشیدن های بیش از حد، حالت خواب آلودگی شدید، کاهش دید، خستگی و کاهش قدرت عضلانی است.
تمام افراد به نوعی در معرض خطر مسمومیت با این گاز قرار دارند اما کودکان، افراد سالخورده و بانوان باردار جزو گروه آسیب پذیر و در معرض خطر بیشتر هستند و علائم مسمومیت در آنها با سرعت و شدت بیشتری ایجاد می شود.
9913/6026/
کد N2068952

وبگردی