آفتاب
گزارش ایرنا از طرح «هم نمک»

همسفره شدن با نیازمندان

همسفره شدن با نیازمندان

تهران- ایرنا- غذای مازاد مراسم هایمان را چرا دور بریزیم؟ «هم نمک» طرحی است که در قالب آن گروهی جوان در تلاش هستند، غذای مازاد و دست نخورده مراسم ها را به دست نیازمندان برسانند. با این روش هم اسراف و دورریز غذا نداریم و هم می توانیم با مردم محروم شهرمان همسفره شویم.

قدیم ترها، مادربزرگ که غذا می پخت، عطر غذایش تا هفت خانه آن طرف تر می پیچید. همه دور یک سفره عریض و طویل جمع می شدند و برای چشیدن دست پخت مادربزرگ لحظه شماری می کردند. اما آن زمان مادربزرگ رسم داشت از سر دیگ، اول برای همسایه ها غذا می کشید. چند بشقاب سرپر به خانه همسایه ها می رفت و بعد نوبت مهمان های خانه می شد. این رسم و رسومات اما در همان گذشته ها باقی ماند. زندگی شهری، شکافی عمیق میان مردمان شهر انداخته است تا جایی که امروز همسایه ها به زحمت یکدیگر را می شناسند و خبری از وضع و اوضاع یکدیگر ندارند. خبر ندارند خیلی ها با سیلی صورتشان را سرخ نگه می دارند و شب ها گرسنه سر بر بالین می گذارند. خاصیت زندگی شهری اما شکل دیگری به کمک رسانی بخشیده است.
اگر تا دیروز مادربزرگ ها و پدربزرگ ها حواسشان به نیازمندان دور و برشان بود، امروز اما گروه هایی با هدف کاهش گرسنگی، نیازمندان را شناسایی می کنند و غذای گرم به دستشان می رسانند. مثل دست اندرکاران طرح «هم نمک». طرحی که نزدیک به سه ماه است به همت خیریه متوسلین به امام رضا (ع) راه اندازی شده و غذای باکیفیت و گرم را به دست افراد محروم و نیازمند می رساند. اما این غذاها چطور جمع آوری می شود و به دست نیازمندان می رسد؟
حمیده هوشیارموید مدیر روابط عمومی موسسه خیریه متوسلین به امام رضا (ع) می گوید: ما در موسسه خیلی مواقع شاهد درخواست بانیان و خیرین برای توزیع غذا و نذورات بودیم. گاهی حتی به دلیل داشتن فهرستی از افراد نیازمند، خیریه ها و هیات های مذهبی هم همین درخواست را از ما داشتند و نیاز مردم محروم به غذا باعث شکل گیری طرح «هم نمک» در ذهن اعضای خیریه شد. آنها به این فکر کردند که روزانه خیلی از تالارها، همایش ها، سمینارها، هیات های مذهبی، حسینه ها، مراسم عزاداری، عروسی ها و ولیمه ها، غذاهای مازادشان دور ریخته می شود. چراکه صاحبان مراسم ها، محلی برای نگهداری غذا ندارند. به همین دلیل به این فکر کردیم چه خوب بود فضایی ایجاد می شد تا این غذاها که با کیفیت بالایی هم ارائه می شوند، به جای اینکه دورریخته شوند، به دست نیازمندان برسند. هم نمک پلی برای این کار بود و با اینکه این طرح تازه تاسیس است اما با استقبال زیادی از سوی مردم شهر روبه رو شد. طرحی که امروز کمک کرده تا خیلی از نیازمندان شهر سرگرسنه بر بالین نگذارند و با شکم سیر به خواب بروند.

* مازاد غذایمان را چه کنیم؟
اگر در فضای مجازی سری به صفحه هم نمک بزنید با این جمله مواجه می شوید. «بعد از مجالس با مازاد غذایتان مواجه هستین؟ با ما تماس بگیرید 1801».
موید می گوید: قبل از شروع این طرح، گاهی مردم با ما تماس می گرفتند و می گفتند مراسم ما به پایان رسیده و مقداری غذا اضافه مانده و نمی دانیم با آن چه کنیم. همین تماس ها هم در شکل گیری طرح هم نمک بی تاثیر نبود و در نهایت ما به این نتیجه رسیدیم که برای تحویل این غذاها به دست افراد نیازمند واسطه شویم.
این بود که اعضای تیم پس از به دست آوردن مجوزهای لازم، وسیله مخصوصی نیز برای این کار در نظر گرفتند و اطلاع رسانی برای جذب نیروی داوطلب و بانیانی که دلشان می خواست مازاد غذای مراسم شان را به دست نیازمندان برسانند، شروع شد.
«در این میان یکی دیگر از کارهایمان جمع آوری فهرستی از محله هایی بود که خانواده های محروم و نیازمند در آنجا سکونت داشتند». حالا همه چیز آماده امر خیر بود و خیلی زود بانیان زیادی با اعضای گروه طرح هم نمک تماس گرفتند. «در شروع فعالیت با توجه به مراسم مختلف مذهبی، اقدام به پخش غذا در میان مردم محروم، ایتام و کودکان کار کردیم. فارغ از جنس و مذهب و ملیت، کار ما رساندن غذاها به دست نیازمندان است و دلمان می خواهد آنها لذت غذایی گرم و باکیفیت را بچشند».
به گفته موید، طرح هم نمک نقش تسهیل گری دارد و مبدا را به مقصد وصل می کند و از هدررفت حجم قابل توجهی از برکت های الهی جلوگیری می کند. «در این طرح بانیان خیر افراد دیگری هستند اما چیزی که برای ما می ماند، دیدن لبخند افراد محروم و لذت این کار است».

* طعم لذیذ غذای گرم
اگر بانیان خیر غذاها را در زمان مناسبی به دست اعضای گروه هم نمک برسانند، آنها غذاها را به سرعت بسته بندی و در مناطق محروم توزیع می کنند اما اگر از زمان مناسب توزیع غذا گذشته باشد، آنها این غذاها را در یخچال های آشپزخانه موسسه خیریه امام رضا (ع) نگهداری می کنند و فردای آن روز عملیات توزیع را شروع می کنند. «این موسسه مجهز به یخچال و گرم خانه است به همین دلیل بانیان خیر با خیال راحت می توانند مازاد غذایشان را در اختیار ما قرار بدهند و نگرانی ای از بابت توزیع به موقع غذاها در میان نیازمندان نداشته باشند». این غذاها دست نخورده و تمیز هستند و منظور از اضافی بودن آن همان میزان غذای مازادی است که باقی می ماند و شما این مقدار را می توانید برای امر خیر کنار بگذارید.
«این کار بی نهایت لذت بخش و پر از خاطرات خوب و به یادماندنی است. همین چند وقت پیش فردی در مراسم چهلم عزیز از دست رفته اش، 112 پرس غذای اضافه را به دست ما رساند تا به دست نیازمندان برسانیم. یک بار هم خانمی خودش غذا پخته بود و به ما رساند تا در محله ای که مدنظر داشت، توزیع کنیم. این محل پاتوق کارتن خواب ها بود و چون این خانم خودش به تنهایی نمی توانست آنجا برود و غذا پخش کند، از ما درخواست کرد تا غذاها را به دست آنها برسانیم. البته سعی می کنیم کمتر این کار را انجام بدهیم چون کیفیت غذا و بهداشتی بودن آن برایمان در الویت است و از جایی که مطمئن هستیم به این شیوه غذا قبول می کنیم». به گفته موید از نظر آنها کیفیت غذای تالارها، همایش ها و سمینارها معمولا بالا است و این غذاها برای جمع زیادی نیز طبخ شده به همین دلیل آنها با خیال راحت این غذاها را می گیرند و در بسته بندی های شیک در میان مردم نیازمند پخش می کنند.
گاهی هم پیش می آید که بانیان امر خیر موادغذایی خشک را به اعضای گروه می دهند و آنها خودشان در آشپزخانه انجمن غذا می پزند و به دست نیازمندان می رسانند. «هنگام توزیع غذا ترجیح ما محله های فقیرنشین شهر یا کم درآمد است. گاهی نیز این غذاها به دست کارتن خواب ها، ایتام و کمپ های ترک اعتیاد می رسد. اما گاهی هم پیش می آید که بعضی از بانیان امر خیر از ما می خواهند برای مثال در میان پاکبان ها غذاها را توزیع کنیم و با توجه به نیت واقف هم غذا توزیع می شود».
آنها هنگام توزیع غذا شانس این را دارند که شاهد شادی خانواده های نیازمند شوند و این را مدیون بانیانی می دانند که با دست و دلبازی مازاد غذایشان را به جای آنکه دور بریزند، به دست افراد نیازمند برسانند. موید می گوید: یک بار عروس و دامادی جوان با ما تماس گرفتند و بخشی از غذای مراسمشان را به دست ما رساندند تا در میان نیازمندان توزیع کنیم و به نظرم کار این دو در اولین روز از زندگی مشترک تضمین خیر و برکت در دیگر مراحل زندگی شان خواهد بود.
تیم هم نمک امیدوار هستند، مردم شهر کمتر غذا دور بریزند و مازاد غذایشان را به دست آنها یا افرادی که مشابه کارشان را انجام می دهند، برسانند تا همه شهر بتوانند طعم لذیذ غذایی گرم را بچشند و تجربه کنند.
گزارش از فاطمه شیری
اجتمام* ف ش*1834
کد N2068776

وبگردی