آفتاب
میرسلیم در نشست جایگاه سیاست های کلی انتخابات

اغلب مسائل و راه حل ها به انتخاب نماینده باز می گردد

اغلب مسائل و راه حل ها به انتخاب نماینده باز می گردد

تهران-ایرنا- یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: از مهم ترین قوانین ما قانون انتخابات و از مهم ترین سیاست های کلی ، سیاست های کلی انتخابات است. اغلب مسائل و راه حل مسائل به انتخاب نماینده برای سرنوشت کشور باز می گردد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، مصطفی میرسلیم ، عصر روز سه شنبه در نشست «جایگاه سیاست های کلی انتخابات در طرح اصلاح قوانین انتخابات» گفت : اولین قانون انتخابات به دور اول مجلس بر می‌گردد، زمانی که من از وزارت کشور بیرون آمده بودم ولی پیش‌نویس آن را تهیه و تقدیم دولت کرده بودیم.
در این نشست که توسط پژوهشکده شورای نگهبان در موسسه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران برگزار شد.علاوه بر میرسلیم، سید مجتبی حسینی پور حقوقدان و احسان قاضی زاده هاشمی نماینده مجلس نیز مطالبی بیان کردند.
میرسلیم در ادامه سخنان خود گفت: در سال های قبل از ابلاغ سیاست های کلی انتخابات، مصطفی پورمحمدی که سابقه وزارت کشور دارد، با اشرافی که به قانون انتخابات دارد، گزارشی را برای رهبری تهیه کرد و رسیدگی به چگونگی انتخابات در مجمع به عهده ما قرار گرفت.
وی افزود: طرح اصلاح قانون انتخابات پیش از انتخابات سال 96 با همکاری کارشناسان وزارت کشور و وزیر کشور و با حضور پیشنهاد دهندگان و متخصصان دانشگاه‌ها و نمایندگان مجلس به تصویب مجلس رسید، به این امید که برای انتخابات ریاست جمهوری مورد استفاده قرار گیرد.

** قانون انتخابات 40 تکه است
میرسلیم با اشاره به دیدار خود با وزیر کشور در شهریور سال 95 اظهار کرد : در این دیدار گفتم با توجه به نزدیک بودن انتخابات بهتر است با سیاست‌های کلی تغییری در قانون انتخابات حاصل کنید. بعد از انقلاب سه بار تغییر عمده و ده‌ها بار تغییر کوچک بر قانون انتخابات تحمیل شده و اکنون یک حالت 40 تکه دارد که مشکلات آن از منافع آن بیشتر است.
وی ادامه داد: موضوع استانی شدن انتخابات سه بار در مجلس مطرح که هر سه بار توسط شورای نگهبان رد شد و ما هر زمانی که سیاست های کلی انتخابات را در مجمع تشخیص مطرح کردیم موضوع استانی شدن در آنجا هم رد شد. اما دوباره در مجلس مطرح شده در حالی که اصلا نباید رییس مجلس آن را به عنوان طرح می‌پذیرفت. دولت هم در این زمینه در حال تدوین لایحه ای است .

**حق انتخاب برعهده مردم است
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در جمهوری اسلامی حق انتخاب به عنوان حقی الهی برعهده مردم است عنوان کرد: اهتمام زیادی در قانون اساسی ما برای موضوع مشارکت مردم در اداره امور کشور شده است که نباید این موضوع در حد شعار بماند و باید واقعی تر شود؛ در نظام اصل بر مشارکت و احساس مسئولیت مردم است.
میرسلیم یکی از مهم ترین مسائل در بحث انتخابات را تعیین حوزه انتخابیه دانست و گفت: چگونگی آن نکته مهمی است و باید بر اساس جمعیت و ایجاد بستری برای شناخت مسئولانه مردم و عدالت انتخاباتی در انتخاب نماینده مطرح باشد. در اینجا باید به فعالیت موثر احزاب بیشتر توجه کرد.

** لیست های نزدیک ایام انتخابات
وی افزود: از آنجا که انتخابات حزبی در کشور مرسوم نیست، در نتیجه چند ماه پیش از انتخابات گروهی دور هم جمع می‌شوند و لیستی را ارائه می‌دهند و مردم را ترغیب به رای دادن به این لیست می‌کنند. نتیجه این نوع لیست بستن‌ها این می‌شود که امروز اگر از مردم تهران بخواهید نام چند نفر از نمایندگان تهران درمجلس را بگویند قادر به پاسخگویی نیستند.
وی گفت: مسأله دیگر ویژگی نامزدهاست که ما در مجمع مشخص کردیم که در سیاست‌ها تعیین معیارهای داوطلبان در چارچوب قانون اساسی باید با کارآمدی علمی، جسمی و سلامت اخلاقی و اقتصادی و... باشد.
قانون انتخابات باید به گونه‌ای اصلاح شود کسانی که خود را برای حضور در انتخابات کاندیدا می‌کنند، حداقل معیار و ملاک‌های یک فرد مورد نظر برای حضور در انتخابات را داشته باشند.

**نمایندگان و اصلاحات قانون انتخابات به نفع خود
میرسلیم خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس اصلاحاتی در قانون انجام دادند که در آن اصلاحات منافع خود آنها لحاظ شده نه منافع مردم که این خیانت است.
«این چه طرز قانونگذاری است. ما خوشحالیم سیاستی را طرح کردیم که این موضوع خارج شد. همچنین دو مرحله‌ای شدن در انتخابات یعنی اکثریت مطلق را مطرح کردیم. نمایندگان در قانون حد نصاب‌ها را پایین نکشند و باید کسانی به مجلس راه یابند که رای اکثریت را داشته باشند در غیر این صورت نظام نمایندگی مخدوش می شود. نظام مردم سالاری نباید مضحکه باشد و باید تثبیت شود. »
وی با طرح این سوال که شناخت نامزدها از چه طریق به دست می‌آید، گفت: باید نامزدها خود را بشناساند. در این زمینه شیوه‌های تبلیغ مطرح می‌شود. بعضی‌ها هم عکس های قشنگ می‌اندازند تا دلبری کنند و بعضی‌ها به خاطر قیافه رای می‌آورند. بعضی‌ها خودشان را می‌شناسانند و چلوکباب می‌دهند و بعضی‌ها با کیف پول رای می‌آورند و این درست نیست. ما می‌خواهیم کشور را اداره کنیم. ما حاکمیت شایستگی را می‌خواهیم.

**باید مانع رای خریدن شد
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، افزود: موضوع دیگری که مطرح شد این بود که ما چگونه از امکانات عمومی برای نامزدها استفاده کنیم؟ امکانات عمومی باید به طوری در اختیار نامزدها باشد که مساوات برقرار شود. مسائل دیگری هم در رابطه با ساختار رای گیری مطرح شد که تقریبا شکل خوبی دارد البته در برخی شهرستان‌ها مراعات نمی‌شود و باید کاری کنیم‌ که شناسنامه و رای خریدن انجام نشود.
میرسلیم در پایان خاطرشان کرد: همه مسایلی که مطرح می‌کنیم باید ضمانت اجرایی داشته باشد و باید نظارت کرد. شمارش آرا و نتیجه کلی هم موضوعاتی است که مطرح شد که ما موفق نشدیم و بارها گفتم بگویید که کلا چند نفر پای صندوق‌ها آمدند. متاسفانه گاهی اوقات نماینده به مجلس راه یافته ولی خیانت می‌کند و سوءاستفاده مالی و اخلاقی می‌کند که مساله مهمی است که باید در قانون مطرح شود تا نمایندگان بدانند که هر کاری را نمی‌توانند انجام دهند.
به گزارش ایرنا ، پیش از سخنان میرسلیم علی بهادری جهرمی حقوقدان و مدرس دانشگاه به عنوان مجری برنامه گفت: سیاست‌های کلی انتخابات 2 سال و 2 ماه پیش از سوی مقام معظم رهبری به قوای سه گانه ابلاغ شد. پس از اینکه سال‌ها در مجمع بر روی آن بحث شد و به تایید مجمع رسید، متن نهایی تقدیم مقام معظم رهبری شد.
وی ادامه داد: در این حوزه نیاز بود که جهت گیری نظام مشخص شود و هم جناح‌های سیاسی و هم نهادهای اجرایی و ... سوال‌هایی در زمینه انتخابات داشتند و بر همین اساس نیاز جدی به اصلاح قوانین بر انتخابات می‌شد.
بهادری جهرمی گفت: ما چند قانون در حوزه انتخابات داریم و سیاست‌های کلی نظام در 18 بند از سوی رهبری ابلاغ شده است.
**9221 **1601**
کد N2068446

وبگردی