آفتاب

رای حمایتی سازمان جهانی ضد دوپینگ مبنی بر تجدید عضویت مسکو

رای حمایتی سازمان جهانی ضد دوپینگ مبنی بر تجدید عضویت مسکو

تهران- ایرنا- کمیته اجرایی سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) به رغم فشارهای نهادهای بین المللی مبنی بر تعلیق آژانس مبارزه با دوپینگ روسیه، به عضویت مجدد این نهاد در وادا رای داد.

به گزارش ایرنا، شبکه تلویزیونی راشا تودی روز سه شنبه نوشت: بدنبال انتشار گزارش مک لارن (گزارش کمیسیون بی‌طرف تحت رهبری ریچارد مک‌لارن برای اثبات نقض قوانین ضد دوپینگ توسط ورزشکاران روسی که در 2 بخش برای آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ ارسال شد) مبنی بر وقوع فساد گسترده دوپینگ در ورزش روسیه که با حمایت دولت مسکو صورت گرفته بود؛ عضویت سازمان مبارزه با دوپینگ این کشور در وادا در سال 2015 به حالت تعلیق درآمد اما این تحریم ها در ماه های اخیر به طور موقت برداشته شد و وادا در ماه سپتامبر سال 2018 میلادی ضرب الاجلی (31 دسامبر 2018) را برای روسیه معین کرد تا این کشور نسبت به تحویل اطلاعات آزمایشگاه ها به هیات اعزامی سازمان جهانی ضد دوپینگ اقدام کند.
در ادامه پس از ورود تیم اعزامی وادا به روسیه، مقامات این کشور با اعلام سازگار نبودن فرآیند استخراج اطلاعات آزمایشگاه های مسکو با قوانین این کشور، ضمن جلوگیری از پیگیری فرآیند مذکور، هیات پنج نفره وادا را دست خالی بدرقه کردند.
این اتفاق سیل انتقادهای بین المللی را از مسکو به همراه داشت و نهادهای گوناگون با انتشار بیانیه و نامه نگاری از وادا خواستند تا عضویت مجدد روسیه را در این نهاد به حالت تعلیق در آورد.
با این حال، هفته گذشته سه تن از کارشناسان سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ به طور موفقیت آمیز اطلاعات مورد نظر خود را از آزمایشگاه های مسکو استخراج کردند؛ اطلاعاتی که متعاقبا توسط کارشناسان مستقل به طور جامع مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
در بیانیه ای که وادا در این خصوص منتشر کرده، آمده است: بدنبال توصیه کمیته مستقل تطبیق مجدد وادا، کمیته اجرایی سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ امروز تصمیم گرفت تا به اعمال شرایط تعیین شده در تاریخ 20 سپتامبر 2018 برای مسکو به منظور تطبیق با مقررات وادا، ادامه دهد.
دسترسی به آزمایشگاه های مسکو یکی از فاکتورهای کلیدی در تمدید عضویت روسیه در وادا بود؛ شروطی که این نهاد تاکید کرده بود در صورت برآورده نشدن در ضرب الاجل معین شده، منجر به تعلیق مجدد روسیه خواهد شد.
پس از مرتفع شدن تمامی موانع فنی موجود در مسیر استخراج اطلاعات مورد نظر، مقامات وادا بدون دردسر اطلاعات مذکور را کپی و به ماموریت خود در مسکو پایان دادند؛ پس از دریافت اطلاعات، این نهاد اذعان داشت که آخرین شرط برای تجدید عضویت مسکو برآورده شده است.
ورزشی**3991**9129
کد N2068442

وبگردی