آفتاب
قائم مقام وزیر آموزش و پرورش:

امور زنان آموزش و پرورش با عنوان مشاور ادامه کار می دهد

امور زنان آموزش و پرورش با عنوان مشاور ادامه کار می دهد

تهران- ایرنا- قائم‌مقام وزیر و رئیس مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی آموزش‌ و پرورش از ادامه کار حوزه امور زنان و امور خانواده در ساختار جدید به‌ عنوان مشاور وزیر آموزش ‌و پرورش خبر داد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی آموزش‌ و پرورش، امیرعلی نعمت الهی در گردهمایی مشاوران و کارشناسان امور زنان این وزارتخانه با اشاره به نقش زنان در پیشرفت و توسعه کشور اظهار داشت: در این دوره از وزارت آموزش ‌و پرورش، دفتر امور زنان و خانواده به دلیل تدابیر و ویژگی های خاص، کارهای ارزشمندی به انجام رسانده که باید تقویت شود و استمرار پیدا کند.
وی با اشاره به نگرانی که در خصوص ساختار و جایگاه امور زنان در وزارت آموزش ‌و پرورش مطرح شده است، افزود: مجموعه مدیریتی این وزارتخانه توجه خاصی به جایگاه زنان دارند و اکنون در ساختار منابع انسانی آموزش‌ و پرورش دفتری به نام امور زنان وجود ندارد و در این دوره با پی گیری های وزیر، این حوزه که زیرمجموعه مشارکت‌های مردمی بود به مجموعه وزیر منتقل ‌شده است.
قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت چابک سازی، بهره‌وری، هم‌افزایی در ساختار این وزارتخانه تصریح کرد: هر دفتری که بخواهد ادغام یا مستقل شود، عده‌ای موافق و همراه وعده‌ای مخالف و منتقد هستند.
نعمت الهی ادامه داد: با همراهی سازمان امور اداری و استخدامی و پیگیری‌هایی که در حوزه امور زنان انجام ‌شده قرار است این جایگاه ارتقا پیدا کند و به‌ عنوان مشاور وزیر در حوزه امور زنان و خانواده فعالیت کند.
نعمت الهی اضافه کرد: برای اینکه حوزه بانوان متمایزتر و موثرتر از گذشته دیده شود در نشست‌های مختلف این موضوع بررسی و در نهایت تصمیم بر این شد که مشاور وزیر در امور زنان و خانواده داشته باشیم و برای اولین بار این جایگاه ارتقا خواهد یافت و در زیرمجموعه وزیر آموزش ‌و پرورش فعالیت حوزه امور زنان و خانواده ادامه پیدا خواهد کرد.
وی به تعداد بالای زنان شاغل در آموزش‌ و پرورش اشاره کرد و گفت: حوزه بانوان باید از دغدغه‌های اصلی مسئولان در این وزارتخانه باشد از این رو بر اساس سیاست‌های وزیر آموزش ‌و پرورش پیگیر هستیم تا از حضور زنان در بخش های مختلف مدیریتی از جمله پست مدیر کل استان‌ها استفاده کنیم.
رئیس مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی آموزش‌ و پرورش بیان داشت: با توجه به مشکلات اقتصادی که اکنون در کشور وجود دارد باید از ظرفیت خیرین در استان‌ها برای برگزاری همایش‌ها و فعالیت‌های مشترک استفاده کرده و برای داشتن محیط شاد و امیدآفرین در نظام تعلیم و تربیت تلاش شود.
نعمت الهی بر حضور زنان در انتخابات نمایندگان شورای عالی آموزش ‌و پرورش تاکید کرد و گفت: حضور فعال زنان در تشکل‌ها فارغ از اینکه چه تفکری را دنبال می‌کنند می‌تواند اثرات خوبی داشته باشد به همین دلیل باید تلاش شود تا در مناسبت‌هایی که در تقویم ملی کشور به بانوان مربوط است این شعائر بهتر و بیشتر از گذشته تکریم شود.
وی با بیان اینکه باید از ظرفیت بانوان همکار در حوزه‌های متعدد آموزش ‌و پرورش استفاده شود، اجرایی شدن سند تحول بنیادین را یکی از حوزه‌هایی دانست که حضور زنان می‌تواند منشا اثر باشد و تصریح کرد: در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اقدامات خوبی در حوزه امور زنان و خانواده برنامه‌ریزی‌ شده و در حال اجرا است که نتایج مطلوبی به دنبال خواهد داشت.
وی افزود: در حوزه زنان کارکرده‌ام و در برنامه ششم توسعه برای اختصاص بودجه به حوزه زنان، سند امنیت زنان و لایحه خشونت علیه زنان حضور داشته‌ام و با مسائل این حوزه آشنا هستم و امید است بتوانم در طول دوران مسئولیت خود در این رابطه منشا اثر باشم.

* ضرورت توجه ویژه به نیازهای 500 هزار زن شاغل و 7 میلیون دانش آموز در آموزش وپرورش
مدیر کل امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش نیز در این گردهمایی با اشاره به اینکه دولت در کل کشور ۴میلیون کارمند دارد، گفت: از مجموع 920 هزار کارمند شاغل در آموزش و پرورش حدود 500 هزار نفر آنان را زنان تشکیل می دهند که با احتساب 7 میلیون دانش آموز دختر باید به طور ویژه به آنان توجه شود.
فرحناز مینایی پور اظهار داشت: هرساله یک گردهمایی سالانه داریم زیرا زنان شاغل در آموزش و پرورش نقش مهمی در اجرای طرح ها دارند و امسال این گردهمایی به میزبانی شهرستان های استان تهران برگزار می شود.
وی بر لزوم وجود دفتر زنان تاکید کرد و گفت: اکنون پوشش تحصیلی دختران به ۹۸ درصد رسیده است که حضور دفتر زنان در این حوزه احساس می شود همچنین رشد مدیریتی زنان در آموزش و پرورش نشان از لزوم دفتر زنان در آموزش و پرورش است.
مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش به تاریخچه دفتر امور زنان که به بعد از انقلاب می رسد اشاره کرد و افزود: در چارت سازمانی، این دفتر زیر نظر وزیر آموزش و پرورش بوده است که بعد از جابجایی ، زیر نظر سازمان مشارکت های مردمی رفت اما تلاش های ما باعث شد با حمایت وزیر فعالیت های این دفتر را با قدرت پیش ببریم.
مینایی پور اظهار امیدواری کرد که این دفتر با قدرت بیشتر ادامه فعالیت دهد و عنوان کرد: اکنون این دغدغه در استان ها وجود دارد که مشاور امور زنان هم تراز با رئیس اداره باشد و در ۷۳۶ منطقه آموزشی مشاور امور زنان داشته باشیم.
وی به ماموریت دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و توانمندسازی زنان و دختران، برقراری عدالت جنسیتی، برنامه ریزی مبتنی بر حساسیت به جنسیت، توجه به امور زنان سرپرست خانوار و افزایش پوشش تحصیلی دختران را از این ماموریت ها برشمرد.
مینایی پور ادامه داد: آموزش حقوق دختران و حقوق شهروندی و تالیف کتابی در این زمینه، اجرای طرح بهبود وضع آموزشی و بهداشتی دانش آموزان مناطق محروم و اجرای طرح مهارت گفت و گو و سواد زندگی از طرح هایی است که در حوزه دختران اجرا شده است.
مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش به طرح های در دست اجرا نیز اشاره کرد و گفت: سرودی ویژه دختران آماده کردیم که در روز زن رونمایی می شود و آموزش سواد زندگی، آموزش موضوعات مدنی با رویکرد کاهش آسیب های اجتماعی و برگزاری سلسله نشست های مختلف از طرح های موثر این دفتر است.
مینایی پور اضافه کرد: توانمندسازی زنان، برگزاری دوره هم افزایی مدیران زن، برگزاری دوره های مهارت های گفت و گو، سلسله نشست های علمی، و اختصاص ۳ ساعت از هفته در وقت اداری برای ورزش زنان ، طرح غربالگری زنان، ایجاد بانک مدیران زن و تهیه کتاب مدیران زن در ۴۰سال گذشته از فعالیت های دیگر حوزه زنان است.
وی اظهار امیدواری کرد حوزه زنان پرقدرت تر از گذشته به فعالیت های خود ادامه دهد تا در این حوزه اثرگذار باشد.
در ادامه نشست تعدادی از مشاوران و کارشناسان امور زنان به بیان چالش‌ها و پیشنهاد‌های مربوط به این حوزه پرداختند.
علمی**1883**1440
کد N2068096

وبگردی